گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

آشنايي با كلات روي

اگرچه روي يكي از عناصر غذايي كم مصرف بوده و به مقدار اندكي موردنياز گياهان است، اما كمبود روي در نقاط مختلف جهان بسيار رايج است. بيش از ۶۰ درصد اراضي كشاورزي ايران به دليل آهكي يا قليايي بودن خاك‌ها، دچار كمبود شديد روي هستند لذا با افت ۵۰ درصدي محصول مواجه مي‌باشند. روي (Zn) به‌عنوان عنصر ضروري در فعاليت آنزيم‌هاي گياهي، مؤثر در نقل‌وانتقال عناصر، ماده اصلي سازنده اسيد آمينه تريپتوفان و هورمون اكسين است. كمبود آن موجب كاهش شديد رشد رويشي و عامل ريز برگي (جارويي شدن) مي‌گردد. به‌طوركلي، ساخت پروتئين‌ها، تنظيم‌هاي فعاليت هورمون‌ها و توليد انرژي در گياهان تحت تأثير عنصر روي مي‌باشد. بسياري از گياهان به‌ويژه مركبات، سيب، انگور، دانه‌هاي روغني، حبوبات، ذرت و برنج به كمبود روي بسيار حساس مي‌باشند.

كلات روي

كلات روي، اين محصول با جلوگيري از بروز كمبود عنصر روي موجب افزايش سنتز پروتئين و افزايش رشد گياه، كاهش PH آب مصرفي در صورت بالا بودن PH مي‌شود. در زمان فقر اين عنصر در خاك يا افزايش بيش از اندازه كلسيم، آهن و فسفر كه سبب اختلال در جذب آن مي‌شوند، قابل توصيه است. اين عنصر در توليد اكسين و ساير هورمون‌ها و آنزيم‌هاي گياهي مؤثر است. به‌طوركلي ساخت پروتئين‌ها، تنظيم‌هاي فعاليت هورمون‌ها و توليد انرژي در گياهان تحت تأثير عنصر روي است. گياهاني همچون لوبياها، ذرت، سورگون، پياز، مركبات، برنج و هلو بيشتر نياز به روي دارند. كلات روي نقش كليدي در رشد گياهان بر عهده دارد. هورمون اكسين، هورمون محرك رشد گياه است كه نقش محوري در تنظيم فرآيندهاي مختلف فيزيولوژي از جمله ريشه‌زايي، به‌ويژه ريشه‌هاي فرعي و همچنين بخش هوايي بر عهده دارد. پيش ساز توليد هورمون اكسين تريپتوفان است كه كلات روي نقش مستقيمي در توليد تريپتوفان بر عهده دارد و از اين طريق در رشد اندام‌هاي هوايي و زيرزميني گياهان، نقش اصلي بر عهده دارد.

شدت واكنش گياهان به عنصر روي متفاوت است كه در اين بين، به‌طور واضح، برنج، لوبيا و ذرت به‌عنوان حساس‌ترين گياهان در برابر كمبود روي شناخته شده‌اند. از سوي ديگر امروزه آفات و بيماري‌ها تهديد جدي براي امنيت غذايي محسوب مي‌شوند و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري بر روي عملكرد محصولات ايجاد مي‌كنند كه با تغييرات جوي، اين خسارات احتمالي تشديد مي‌گردد. كلات روي نقش بسيار مهمي در تقويت و توسعه سيستم ايمني گياهان در برابر اين آفات و امراض بازي مي‌كند. علاوه بر تنش‌هاي زنده، تنش‌هاي غيرزنده مانند سرمازدگي نيز يكي ديگر از عوامل خسارت زا براي محصولات زراعي و باغي مي‌باشد كه در اينجا نيز نقش عنصر روي موجود در كلات روي در كنترل اين عوامل استرس‌زا قطعي مي‌باشد. كلات روي به دليل درصد بالاي اين عنصر، علاوه بر رفع مشكلات ناشي از كمبود روي در گياه، به دليل تأثيرگذاري در فرايند گلدهي و مقاومت در برابر استرس‌هاي محيطي و زنده، باعث افزايش عملكرد محصول مي‌گردد.

كلات روي

اثرات كلات روي

۱- جلوگيري و اصلاح كمبود روي.

۲- استفاده از كلات روي براي افزايش رشد گياه، ارتقاء ايمني گياهان در برابر بيماري و شرايط نامطلوب محيط طبيعي

۳- قابليت استفاده از كلات روي براي افزايش رشد و طعم و رنگ ميوه، كمك به افزايش تجمع شيريني ميوه و بهبود كيفيت محصول.

۴- قابل‌استفاده بودن كلات روي براي تقويت جذب فلز، جلوگيري از زردي و ريزش برگ‌ها

۵- استفاده از كلات روي براي تقويت فرآيند فتوسنتز، سنتز پروتئين و تثبيت نيتروژن در گياهان.

۶- قابل استفاده بودن كلات روي براي به‌صورت محلول‌پاشي و با آب آبياري (قطره‌اي يا باراني)

۷- قابليت مصرف كلات روي در تمامي كشته‌اي زراعي، باغي و گلخانه‌اي

روش استفاده

اصولي‌ترين و مؤثرترين روش استفاده از كلات روي براي برطرف شدن كمبود روي و منگنز در گياه، محلول‌پاشي شاخ و برگ گياهان و جذب از طريق برگ و ساقه‌هاي جوان است، براي غني‌سازي خاك و محيط كشت گياه و براي تأمين تدريجي روي و منگنز از روش آبياري نيز مي‌توان استفاده نمود.

كلات روي

براي خريد كلات روي و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، كلات روي، خريد كود، فروشگاه كود، كود كلات روي، كود روي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۸:۳۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :