گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت يا ميوه اژدها (Dragon Fruit) كه با نام علمي Hylocereus Undatus يكي از ميوه‌هاي شناخته‌شده در غرب جهان است كه در ساير نقاط جهان نيز يافت مي‌شود. ميوه اژدها احتمالاً به دليل شكل ظاهري آن كه پوستي پوشيده از فلس دارد به اين اسم ناميده مي‌شود. ميوه اژدها در واقع بومي مكزيك و جنوب آمريكا است و به‌خوبي در آسيا شناخته شده و به‌طور گسترده در سراسر اين منطقه پرورش داده مي‌شود. ميوه اژدها بخشي از خانواده كاكتوس‌ ها است و مانند بسياري از انواع كاكتوس ظاهر جذابي دارد و وقتي‌كه در باغچه يا گلدان كاشته مي‌شود نظرات همه را به خود جلب مي‌كند. اين گياه به‌صورت بالارونده يا خوابيده رشد مي‌كند و ۳۰ تا ۹۰ سانتي‌متر بلند مي‌شود و تنه آن ۱۰ سانتي‌متر عرض دارد.

دراگون فروت در آسيا يك ميوه محبوب است و مزارع زيادي از اين ميوه در اين منطقه وجود دارد. ميوه اژدها در غرب جهان هم بسيار محبوب است و مزارع تجاري زيادي از ميوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به‌هرحال اين ميوه خيلي شناخته‌شده نيست و در اكثر ميوه‌فروشي‌ها ديده نمي‌شود و معمولاً به اين ميوه به چشم يك ميوه عجيب‌وغريب نگاه مي‌كنند. ميوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولي شايع‌ترين آن‌ها كه باردهي زيادي دارند به رنگ زرد و قرمز مي‌باشند. رنگ‌هاي ميوه اژدها عبارت‌اند از: ميوه با پوست قرمز و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، ميوه با پوست زرد و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت صورتي، ميوه با پوست صورتي و گوشت سفيد.

طعم اين ميوه با ساير ميوه‌هاي گرمسيري قابل‌مقايسه نيست ولي نكته اصلي اين است كه اين ميوه طعم خوبي دارد. در كل اين ميوه طعم شيرين و مطلوبي دارد، اما به نظر من طعم آن شبيه هندوانه است. اين ميوه داراي دانه‌هاي كوچكي شبيه كيوي است و خرد كردن اين دانه‌ها زير دندان طعم بسيار دلپذيري دارد. بهتر است اين ميوه سرد خورده شود (بايد در يخچال نگه‌داري و سپس مورداستفاده قرار گيرد). ميوه را بايد از وسط نصف كرده و با استفاده از يك قاشق گوشت دروني ميوه را بيرون آورده و بعد خورده شود. اين ميوه بسيار خوش‌طعم و با طراوت است و خوردن آن بسيار لذت‌بخش است. مي‌توان ميوه اژدها را به قطعات كوچك برش داده و از آن در سالاد، دسر، ژله، نوشيدني و بستني نيز استفاده كرد. ميوه اژدها زرد رنگ طعم شيرين‌تري نسبت به ميوه قرمز دارد، بااين‌حال نقطه ضعف براي پرورش انواع زرد رنگ، خارهاي بلندي است كه در سطح ميوه وجود دارد كه بايد با دقت به آن دست زد.

دلايل پرورش ميوه اژدها

ارزش تغذيه‌اي: علاوه بر سالم بودن و طعم عالي ميوه اژدها و مغذي بودن آن، اين ميوه حاوي مقادير زيادي فيبر، مواد معدني، ويتامين‌ها (به‌خصوص ويتامين c) و آنتي اكسيد آن‌ها براي مقابله با سرطان است.

ارزش زينتي: بسياري از مردم كاكتوس‌ها را براي ايجاد منظره‌هاي زيبا نگه‌داري مي‌كنند و پرورش مي‌دهند، گل‌هايي كه ميوه اژدها توليد مي‌كنند بسيار زيبا هستند.

متفاوت بودن با ساير گياهان: ميوه اژدها و بوته آن در مقايسه با ديگر گياهان بسيار متفاوت است و بسيار چشم‌نواز است. قرار دادن گلدان ميوه اژدها روي يك ميز يا در يك مهماني همه نگاه‌ها را به خود جلب مي‌كند و مورد صحبت همه مهمانان قرار مي‌گيرد.

رشد آسان: ميوه اژدها رشد آساني دارد و مراقبت از آن نيز آسان است.

كسب درآمد: بسياري از مردم براي كسب درآمد و فروش، ميوه اژدها را پرورش مي‌دهند. در استراليا سوپرماركت‌ها و ميوه‌فروشي‌هاي زيادي ميوه اژدها را مي‌فروشند.

كاشت و نگهداري

ميوه اژدها تقريباً در اكثر نقاط دنيا قادر به رشد است. در مناطق خيلي سرد ميوه اژدها به محافظت نياز دارد و نبايد در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد نگه‌داري شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد مي‌كند. دماي مناسب براي رشد ميوه اژدها، درجه حرارت متوسط بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. گياه ميوه اژدها مي‌تواند در شرايط خشكي زنده بماند، بااين‌حال به نظر مي‌رسد با دادن آب به‌صورت منظم به اين گياه، عملكرد آن بهتر خواهد شد و ميوه‌هاي آن طعم بهتري خواهند داشت و باردهي آن نيز بيشتر مي‌شود. خاكي كه براي كاشت كاكتوس ميوه اژدها مورداستفاده قرار مي‌گيرد بايد زهكشي خوبي داشته باشد تا آب به‌راحتي بتواند از آن عبور كند. ميوه اژدها توسط بذر يا قلمه كاشته مي‌شود، از دانه‌هايي كه درون ميوه اژدها است مي‌توان براي كاشت گياه جديد استفاده كرد. ميوه اژدها در آفتاب كامل بهتر رشد مي‌كند، هرچند اين گياه در سايه جزئي هم قادر به رشد است.

زمان مشخصي براي كاشت ميوه اژدها در نظر گرفته نشده است. اين كاكتوس زندگي طولاني دارد و مي‌توان آن را در هرزماني كاشت. فقط بايد از نظر دمايي گياه را تحت نظر داشت و نبايد آن را در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد قرار داد. كاشت بذر ميوه اژدها بهتر است بعد از رفع سرما اين كار انجام شود. باردهي مي‌تواند در طول سال متفاوت باشد. درصورتي‌كه گل‌دهي در تابستان باشد توليد ميوه در پاييز و زمستان انجام مي‌شود. گل‌هاي ميوه اژدها گاهي اوقات داراي گلبرگ‌هايي با اندازه بيش از ۲۰ سانتي‌متر مي‌شوند. گل ميوه اژدها بسيار زيبا است و گلبرگ‌هاي بيروني آن سفيد و پرچم آن زرد است. بهترين زمان براي ديدن گل‌ها موقع طلوع آفتاب است. گل‌ها معمولاً در طول شب باز هستند، بااين‌حال گل‌هاي باز در طول روز هم ديده شده‌اند. به نظر مي‌رسد رشد گياه بالغ كه داراي گل است متوقف مي‌شود. توليد ميوه ابتدا با گل‌دهي شروع مي‌شود و بهترين ميوه زماني توليد مي‌شود كه گياه به بالاترين نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهي، توليد ميوه ۶ هفته تا چند ماه ممكن است طول بكشد.

يكي از مشكلاتي كه باعث مي‌شود كاكتوس از بين برود آبياري بيش‌ازحد و يا ماندن آب در خاك است، بنابراين بايد اطمينان داشته باشيد خاكي كه استفاده مي‌كنيد زهكشي خوبي داشته باشد. بذر كاكتوس ميوه اژدها در خاك‌هاي سبك حاوي كمپوست و هوموس به‌خوبي رشد مي‌كند. اين گياه در خاك‌هاي سنگين به‌سرعت پوسيده مي‌شود. براي كوددهي به گياه ميوه اژدها مي‌توان يك يا دو بار در سال از مخلوط كودهاي مرغ و بلدرچين استفاده كرد. بايد مواظب بود كود با فاصله از ساقه يا تنه گياه ريخته شود. همچنين مي‌توان از كودهاي تجاري موجود در بازار نيز استفاده كرد. اين گياه در شرايط سخت نيز رشد مي‌كند ولي با مراقبت از آن عملكرد گياه بهتر خواهد بود.

ميوه اژدها بعد از برداشت رسيده نمي‌شود، بنابراين قبل از برداشت اطمينان حاصل كنيد كه ميوه كاملاً رسيده شده باشد. ميوه رسيده رنگ آن كاملاً از سبز به زرد يا قرمز تغيير پيدا مي‌كند. همچنين زماني كه ميوه به‌آرامي فشرده مي‌شود بايد پوست آن كمي نرم شده باشد. براي جدا كردن ميوه، آن را بچرخانيد و سپس با يك كشش آن را از درخت جدا كنيد. ميوه رسيده بايد به‌آساني جدا شود، درصورتي‌كه به‌راحتي جدا نشود هنوز كاملاً نرسيده است. در چيدن ميوه‌هاي زرد، خارهاي آن به دست آسيب مي‌رسانند و نبايد با دست به‌صورت مستقيم آن را برداشت كرد. مثلاً مي‌توان با كمك يك انبر ميوه‌ها را برداشت كرد و يا از دستكش‌هاي ضخيم براي برداشت ميوه اژدهاي زرد استفاده كرد. درصورتي‌كه ميوه رسيده باشد بايد مقداري از خارها ريخته شده باشند، به‌هرحال براي چيدن آن‌ها بايد مواظب بود. ميوه اژدها در دماي ۷ تا ۱۰ درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبي ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگه‌داري است.

آفات

آفات شامل مورچه‌ها و كرم‌ها هستند. زماني كه ميوه‌ها رسيده مي‌شوند ممكن است موردحمله پرندگان قرار بگيرند. بااين‌حال به دليل خاردار بودن گياه اين اتفاق به‌ندرت مي‌افتد و به نظر نمي‌رسد بالا رفتن از درخت ميوه اژدها و نشستن روي درخت براي حيوانات كار آساني باشد. در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممكن است مشكلات قارچي به وجود آيد كه باعث ايجاد لكه‌هاي زنگ روي گياه مي‌شود. در صورت بروز مشكلات قارچي بايد از قارچ‌كش استفاده شود و همچنين شاخه‌هايي كه دچار آسيب شده‌اند را بايد جدا كرد. درصورتي‌كه گياه دچار آفتاب‌سوختگي شود، آبياري به پايه گياه باعث بهبود آفتاب‌سوختگي مي‌شود.

خواص ميوه اژدها

۱ – اين ميوه داراي مقادير بسيار كم كلسترول است و درنهايت به شما كمك مي‌كند تا با مصرف آن بدني شاد و سلامت داشته باشيد و همچنين در كاهش وزن مؤثر است و براي دندان‌ها نيز مفيد است.

۲ – اين ميوه در حفظ سلامت قلب بسيار مؤثر است. در آمريكا بيماري‌هاي قلبي و عروقي بسيار افزايش يافته است، خوشبختانه اين ميوه داراي يك قدرت شگفت‌انگيز است كه سطح كلسترول بد بدن را كاهش مي‌دهد و كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد. ميوه اژدها يك منبع عالي از چربي‌هاي اشباع‌نشده است كه به قلب كمك مي‌كند تا در شرايط خوبي قرار بگيرد.

۳ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي فيبر است و خوردن آن به هضم ضعيف و يبوست كمك مي‌كند. خوردن گوشت ميوه و دانه‌هاي آن‌كه حاوي پروتئين‌هاي خوب هستند، استقامت و قوت بدن را افزايش مي‌دهد.

۴ – ميوه اژدها داراي آنتي اكسيدآن‌هاي فعال است كه خواص ضد سرطان دارند و به بدن در رهايي از راديكال‌هاي آزاد كمك مي‌كند.

۵ – ميوه اژدها به دليل داشتن ميزان زياد فيبر در تنظيم ديابت مؤثر است، زيرا مي‌تواند قند خون را با سركوب كردن خوشه‌هاي قندي در يك سطح ثابت نگه دارد. بااين‌حال با هر گونه تغيير در رژيم غذايي، با دكتر خود مشورت كنيد و در صورت تائيد از سمت دكتر آن را به مصرف برسانيد.

۶ – خوردن ميوه اژدها به دليل داشتن آنتي اكسيدآن‌هاي قوي باعث مي‌شود پوست شاداب و جوان بماند. شما همچنين مي‌توانيد ميوه اژدها را با عسل مخلوط كنيد و از آن به‌عنوان ماسك ضد پيري استفاده كنيد.

۷ – ميوه اژدها براي تقويت موها و درمان موهاي آسيب‌ديده توسط رنگ بسيار مؤثر است و باعث حفظ رنگ مو مي‌شود. كافي است كه آب‌ميوه يا ميوه نرم شده را روي پوست سر خود قرار دهيد. ميوه اژدها باعث مي‌شود فوليكول‌هاي مو باز نگه داشته شوند و اجازه مي‌دهد موها به‌راحتي تنفس داشته باشند و صاف و سالم باقي بمانند.

۸ – بيماري آرتروز به‌طور مستقيم بر روي مفاصل تأثير مي‌گذارد و باعث دردهاي شديد و عدم تحرك مي‌شود. اضافه كردن ميوه اژدها به رژيم غذايي مي‌تواند به شما در مبارزه با اين بيماري كمك كند. مزاياي ميوه اژدها براي افراد مبتلا به ورم مفاصل آن‌قدر زياد است كه اين ميوه را به‌عنوان يك ميوه ضدالتهاب معرفي مي‌كنند.

۹ – ميوه اژدها در درمان آكنه بسيار مؤثر است و فقط مختص نوجوانان نيست، اين ميوه سرشار از ويتامين c است و مي‌توان به‌صورت يك پماد موضعي از آن براي درمان جوش استفاده كرد. يك تكه از ميوه اژدها را له كنيد و سپس آن را به نقاط قرمز صورت و جاهايي كه جوش دارد بماليد و بعد از ۲۰ دقيقه آن را با آب بشوييد. براي گرفتن نتايج بهتر بايد روزي دو بار اين كار انجام شود.

۱۰ – ميوه اژدها مي‌تواند پوست‌هايي كه توسط آفتاب آسيب ديده‌اند را درمان كند. با تركيب ميوه اژدها با خيار و عسل، يك تركيبي شبيه آلوئه ورا درست مي‌شود كه در درمان پوست‌هاي آفتاب‌سوخته مؤثر است. ميوه اژدها به دليل مقادير فراوان ويتامين B3 باعث مرطوب شدن پوست و درمان منطقه آسيب ديده مي‌شود.

۱۱ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي ويتامين B1 و B2 است كه باعث توليد انرژي مي‌شود.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كاكتوس، بذر كاكتوس، ميوه اژدها، بذر، دراگون فروت، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۱۰:۰۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آشنايي با جعفري

جعفري

سبزي جعفري به حالت خودرو و نيمه خودرو و در نواحي مختلف يافت مي‌شود. در اكثر نقاط كشور پرورش داده مي‌شود. گياهي دوساله به ارتفاع ۳/۰ تا يك متر و داراي ريشه راست دوكي‌شكل يا متورم (برحسب نژادهاي مختلف) و به رنگ مايل به زرد است. به حالت وحشي مي‌رويد و در بعضي نواحي پرورش داده مي‌شود. برگ‌هاي جعفري، شفاف به رنگ سبز تيره، داراي بريدگي‌هاي لوزي يا مثلث شكل با تقسيمات فرعي است. برگ‌هاي قسمت فوقاني ساقه آن، منقسم به قطعات باريك و نوار مانند با ظاهري متفاوت از برگ‌هاي تحتاني است گل‌هايي كوچك مايل به سبز و مجتمع به‌صورت چتر مركب دارد. در قاعده اشعه چترهاي اصلي و فرعي آن، زائده‌هاي باريك و غير منقسم ديده مي‌شود.

ميوه آن كوچك و به درازاي ۲ ميلي‌متر به قطر يك ميلي‌متر يا كمي بيشتر به رنگ سبز و داراي بو و طعم بسيار معطر است. ريشه جعفري معمولي نازك ولي محكم است كه در تغذيه از آن استفاده نمي‌شود. عمق ريشه زياد است (گاهي تا عمق ۱۶۰ سانتي‌متر) از آنجائي كه جعفري داراي ريشه‌هاي فرعي كمي است به همين دليل براي به سازي خاك مناسب نيست و بنابراين در تناوب زراعي جايي ندارد.

نيازها

جعفري در مقابل خشكي حساس ولي در مقابل سرما بسيار مقاوم است. كشت اين گياه در هر نوع آب و هوايي امكان‌پذير است ولي در آب‌وهواي خنك بهترين نتيجه را مي‌دهد. جعفري يك گياه سايه دوست است. زمين مورد كشت بايد نرم مرطوب و داراي مواد غذايي كافي باشد. زمين‌هاي نيمه سنگين با هوموس، لومي و شن لومي بهترين زمين‌هاي كشت اين گياه مي‌باشند. در خاك‌هاي عميق و قوي به علت وفور مواد غذايي خوب رشد مي‌كند. نظر به اينكه معمولاً از برگ اين گياه استفاده مي‌شود، بنابراين احتياج آن به كودهاي از ته بيشتر است،PH مناسب خاك براي اين گياه ۶ تا ۷ است.

آماده‌سازي خاك

زمين مورد كشت بايد نرم، مرطوب و داراي مواد غذايي كافي باشد. كود دامي نپوسيده براي رشد و نمو گياه مناسب نيست و باعث اختلال رشد در گياه مي‌شود. ميزان كودهاي شيميايي با توجه به نوع و مواد غذايي موجود در زمين حدود ۹۰ تا ۱۰۰ كيلوگرم ازت (در دو مرحله)، ۸۰ كيلوگرم p2o5 و ۱۶۰ تا ۱۳۰ كيلوگرم K2O در هكتار است. اگر بخواهند عمل برداشت را در چند مرحله اجرا كنند، بهتر است پس از هر بار برداشت مقداري كود ازت به زمين بدهند (۲۵ تا ۳۰ كيلوگرم در هكتار).

زمان كاشت

زمان كاشت بذر جعفري در سبزي‌كاري‌هاي بزرگ و در مناطق معتدل در بهار و گاهي نيز در پائيز است. جعفري را در رديف‌هايي به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر روي رديف مي‌كارند. فاصله بين رديف‌ها در كشت‌هاي مكانيزه ۲۵ سانتي‌متر است.

كاشت جعفري

بذر جعفري به‌كندي جوانه مي‌زند و جوانه زدن آن حدود ۲۰ تا ۲۵ روز طول مي‌كشد. البته اين مدت بر اساس شرايط محيطي ممكن است كمتر يا بيشتر شود. در خارج از ايران ابتدا خزانه مي‌گيرند و سپس بوته‌ها را نشا مي‌كنند. در ايران بذر را مستقيماً مي‌كارند و در بعضي مناطق چندساعتي (حدود ۲۴ ساعت) بذر را مي‌خيسانند. البته خيساندن بذر باعث سرعت بخشيدن به جوانه زدن بذر مي‌شود. عمق كاشت در مورد اين سبزي حدود ۶ تا ۸ ميلي‌متر است. كاشت جعفري بهروش‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد. اگر به روش خطي كاشته شود، بهتر است فاصله خطوط بين ۲۵ تا ۳۵ سانتي‌متر باشد و فاصله دو بوته روي خط كشت ۱۰ تا ۱۵ سانتي‌متر در نظر گرفته شود. در بعضي مناطق جعفري را به‌صورت دست پاش در كرت‌هاي كوچك مي‌كارند و بالاخره در محل‌هايي كه خاك سنگين است و يا مسئله شوري خاك مطرح است، مانند خوزستان، توصيه مي‌شود اين گياه به‌صورت نشتي كاشت شود. ميزان مصرف بذر براي روش دست پاش بين ۱۵ تا ۲۰ كيلوگرم در هكتار و براي كشت‌هاي خطي و نشتي ۱۰ تا ۱۵ كيلوگرم در هكتار است.

كنترل علف‌هاي هرز در مزرعه جعفري خيلي اهميت دارد. چون بوته‌ها به علت كوچك بودن قدرت رقابت با علف‌هاي هرز را ندارند. استفاده از كولتيواتورهاي دستي براي كنترل علف‌هاي هرز و يا تركيبي از انواع كولتيواتور و علف‌كش‌ها توصيه مي‌گردد. زمان كشت جعفري در مناطق جنوبي كشور از اوايل پاييز شروع مي‌شود كه ممكن است تا اواسط پاييز ادامه پيدا كند. نظر به اينكه بذر جعفري دير جوانه مي‌زند در كاشت آن بايد عجله كرد تا برداشت آن با ساير سبزي جات هم‌زمان شود. در مناطق سردسيري كاشت آن بعد از رفع خطر يخبندان و از اوايل بهار شروع شده و تا اواخر بهار ادامه مي‌يابد. ممكن است بوته‌ها احتياج به تنك كردن داشته باشند كه در اين صورت اين كار در ۲ يا ۳ مرحله انجام مي‌شود و نهايتاً حدود ۱۵ سانتي‌متر فاصله بين دو بوته در نظر گرفته مي‌شود.

مبارزه با آفات

سم‌پاشي قبل از كشت با دورينول (Deurinol) هكتاري ۴ تا ۵/۶ ليتر با تنوران (Tenoran) هكتاري ۸ كيلوگرم و بعد از كشت با آفالون (Afalon) هكتاري ۵/۱ كيلوگرم با پوتابلان (Potablan) هكتاري ۸ كيلوگرم در ۴۰۰ تا ۶۰۰ ليتر آب و ۲ تا ۳ بار ديسك و چنگك زدن ماشيني ضروري است.

برداشت

ميوه‌هاي جعفري را از اول مرداد تا شهريورماه، ريشه‌ها در آبان ماه و برگ‌ها را از اواسط خرداد تا اواسط آبان محصول برداري مي‌نمايند. چين اول برگ جعفري را از اواسط تا اواخر خرداد با علف چين يا كمباين سبزي چين برداشت مي‌كنند برگ‌هاي جعفري را معمولاً برحسب نوع بذر كشت شده و دفعات بذرپاشي، شرايط آب و هوايي و آبياري تا مهرماه با فواصل حدود ۴ هفته‌اي، ۳ تا ۴ بار برداشت مي‌كنند.

ريشه جعفري را از اواخر مهر تا اوايل آبان ماه با چغندر كن يا كمپاين مخصوص چغندر و سيب‌زميني برداشت مي‌نمايند. ميوه‌هاي جعفري هم در شهريورماه آماده استفاده مي‌شوند. از هر هكتار زمين ۲/۱ تن ميوه (دانه) پاك شده و ۳۰ تن گياه تازه به دست مي‌آيد.

برگ‌هاي برداشت‌شده را در دستگاه‌هاي خشك‌كن در حرارتي معادل ۴۰ درجه سانتي‌گراد خشك كرده و در ماشين برگ چين يا در دستگاه‌هاي برش در اندازه‌هاي ۲ ميلي‌متر مي‌برند. ريشه‌هاي را كه با دست يا به‌وسيله شخم‌زن برداشت شده شستشو داده و آن‌ها را به‌وسيله ماشين‌هاي مخصوص به قطعات كوچك تقسيم مي‌كنند و در دستگاه‌هاي خشك‌كن در حرارت ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتي‌گراد خشك و سپس پرداخت مي‌نمايند. ميوه‌ها را نيز در دستگاه‌هاي بذرپاكن در شرايط استاندارد پرداخت و بوجاري مي‌نمايند.

نكات تغذيه‌اي

جعفري يك منبع بسيار خوب ويتامين A، ويتامين C و ويتامين K است. به‌علاوه جعفري منبع غذايي خوبي از آهن و اسيدفوليك است.

منظور از منبع بسيار خوب، يعني ۲۰ درصد يا بيشتر نياز روزانه فرد به آن ماده مغذي را برآورده مي‌كند. منبع خوب، يعني ۱۰ تا ۲۰ درصد نياز را برآورده مي‌كند.

خواص جعفري

۱) تزئين كننده غذا

تنها يك شاخه كوچك جعفري مي‌تواند بشقاب غذاي شما را به طرز زيبايي تزئين نمايد.

۲) ارتقادهنده سلامتي

جعفري شامل دو جزء خيلي مهم در تركيب خود است كه موجب شده اين سبزي نقشي بي‌همتا در سلامت انسان داشته باشد: روغن‌هاي فرار و فلاوونوئيدها.

۱- روغن‌هاي فرار

اولين جزء مهم موجود در جعفري، روغن‌هاي فرار مي‌باشند. اين روغن‌ها به نام روغن‌هاي ضروري يا اسانس‌هاي گياهي نيز خوانده مي‌شوند. از تركيبات مهم اين گروه مي‌توان به ميريستيسين (myristicin)، ليمونن (limonene)، آلفا توژن (alpha-thujene) و اِاوجنول (eugenol) اشاره كرد. با تغليظ اين مواد عصاره‌اي حاصل مي‌شود كه داراي خواص درماني فوق العاده است. در مطالعات انساني مشخص شده است كه روغن‌هاي فرار موجود در جعفري مخصوصاً ميريستيسين، از شكل‌گيري و تشكيل تومورها (مخصوصاً تومورهاي ريه) جلوگيري مي‌كنند. در تحقيقات ديگري مشخص شده است كه فعاليت آنزيم گلوتاتيون S ترانسفراز را كه مسئول پيشگيري از تخريب سلولي است، تحريك مي‌كند. از ديگر فعاليت اين روغن‌ها اين است كه به خنثي كردن انواع مواد سرطان‌زا مانند بنزوپيرن هاي موجود در دود سيگار و دود ناشي از زغال چوب كمك مي‌كند.

۲- فلاوونوئيدها:

دومين جزء مهم آن، فلاوونوئيدها مي‌باشند. از تركيبات مهم اين گروه كه در جعفري يافت مي‌شود، مي‌توان آپيئين (apiin)، آپيجنين (apigenin)، كريسواِريول (crisoeriol) و لوتئولين (luteolin) را نام برد.

۳) جعفري؛ آنتي‌اكسيداني قوي

* فلاوونوئيدهاي موجود در جعفري مخصوصاً لوتئولين (luteolin) از تخريب سلولي ناشي از راديكال‌هاي آزاد اكسيژن جلوگيري مي‌كنند. ازاين‌رو در مطالعات انساني از عصاره غليظ جعفري به‌عنوان يك ماده غذايي كه ظرفيت آنتي‌اكسيدان بدن را بالا مي‌برد، استفاده مي‌شود.

* جعفري علاوه بر روغن‌هاي فرار و فلاوونوئيدها، منبع بسيار خوب ويتامين C و ويتامين A است كه براي پيشگيري از ابتلا به خيلي از بيماري‌ها حياتي هستند. ويتامين C داراي عملكردهاي متفاوتي در بدن است. اين ويتامين يك آنتي‌اكسيدان مهم است. در فقدان اين ويتامين، راديكال‌هاي آزاد موجب بروز بيماري‌هاي مختلفي مانند گرفتگي عروق، سرطان روده، ديابت و آسم مي‌شوند. بنابراين متوجه مي‌شويم چرا افرادي كه مقدار زيادي از غذاهاي حاوي ويتامين C را مصرف مي‌كنند، كمتر دچار اين بيماري‌ها مي‌شوند. ويتامين C داراي اثر ضدالتهابي نيز است. بنابراين براي بهبود بيماري‌هايي مثل التهاب مفاصل و استخوان‌ها مفيد است. جعفري حاوي غلظت بالايي از كاروتنوئيدهاي پيش ساز ويتامين A، مخصوصاً بتا كاروتن است. بتا كاروتن، يكي ديگر از آنتي‌اكسيدان‌هاي مهم است. رژيم‌هاي غني از بتا كاروتن نيز از پيشرفت بيماري‌هاي تصلب شرائين، ديابت، سرطان روده، آسم و التهاب مفاصل و استخوان‌ها جلوگيري مي‌كنند. بتا كاروتن در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شود كه يك ماده خيلي مهم براي تقويت سيستم ايمني است و به آن ويتامين «ضد عفونت» نيز مي‌گويند.

۴) جعفري براي قلب سالم

جعفري يك منبع خوب اسيد فوليك، يكي از مهم‌ترين ويتامين‌هاي گروه B، است. اين ويتامين نقش‌هاي متعددي را در بدن به عهده دارد. يكي از حياتي‌ترين نقش‌هاي آن در ارتباط با سلامت قلب و عروق است. به‌اين‌ترتيب كه براي تبديل هموسيستئين به مولكول‌هاي بي‌خطر ضروري است. اگر مقدار هموسيستئين در بدن بالا رود، به سلامت رگ‌ها آسيب مي‌رساند. استفاده از مواد غذايي غني از اسيد فوليك مانند جعفري هم براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت و هم براي افرادي كه مي‌خواهند از اين بيماري‌ها پيشگيري كنند، بسيار خوب است. در ضمن اسيد فوليك، ماده مغذي مهمي براي تقسيم به‌موقع و مناسب سلول‌هاست. ازاين‌رو براي پيشگيري از سرطان‌ها مخصوصاً سرطان روده و سرطان دهانه رحم در زنان بسيار مفيد است.

۵) حفاظت در برابر آرتريت روماتوئيد

عليرغم اينكه در يك مطالعه نشان داده شد كه دوز بالاي مكمل ويتامين C موجب بدتر شدن استئوآرتريت (يك نوع بيماري تحليل برنده مفاصل كه با افزايش سن اتفاق مي‌افتد) مي‌شود، در مطالعه‌اي ديگر در همين زمينه نشان داده شد كه غذاهاي غني از ويتامين C مانند جعفري و نه مكمل آن، موجب حفاظت افراد در برابر التهابات پلي آرتريت (نوعي از آرتريت كه در آن، دو يا بيش از دو مفصل درگير مي‌شوند) مي‌گردند.

۶) جعفري؛ از بين برنده بوي بد دهان

اگر بعد از خوردن بعضي مواد غذايي مانند سير يا پياز، متوجه بوي بد دهانتان شديد، جويدن مقداري جعفري تازه، به خوشبو شدن دهانتان كمك فوق‌العاده‌اي خواهد كرد. روش ديگري كه بدين منظور مي‌توانيد به كار بريد، جوشاندن آرام يك مشت برگ جعفري به همراه چند عدد ميخك در يك ليوان آب است.

۷) درمان كم‌خوني

ازآنجايي‌كه جعفري هم آهن و هم ويتامين C فراواني دارد، مي‌تواند به درمان كم‌خوني ناشي از فقر آهن كمك زيادي نمايد، زيرا ويتامين C، موجب افزايش جذب آهن نيز مي‌شود.

جعفري و اگزالات­ ها

جعفري داراي اگزالات است. زماني كه مقدار اگزالات­ ها در بدن بالا برود، مشكلاتي را براي بدن ايجاد مي‌كنند. به همين دليل ممكن است افراد مبتلا به بيماري‌هاي كليوي و كيسه صفرا، از خوردن اين سبزي خودداري كنند. در مطالعات آزمايشگاهي ديده شده است كه اگزالات مي‌تواند با جذب كلسيم در بدن تداخل نمايد. بااين‌حال در خيلي از تحقيقات مشابه ديگر ديده شده كه توانايي مواد غذايي داراي اگزالات براي كاهش جذب كلسيم، بسيار كم است و به‌طورقطع آن مقدار كلسيمي كه از طريق اين مواد غذايي به بدن ما مي‌رسد، بسيار بيشتر از تأثير منفي اگزالات­ها بر روي جذب آن است. اگر شما دستگاه گوارشي سالمي داريد و شرايط شما به‌گونه‌اي است كه مي‌توانيد به‌راحتي و با آرامش غذا بخوريد و از غذايي كه مي‌خوريد لذت ببريد، خوردن غذاهاي گياهي غني از كلسيم كه داراي اگزالات نيز مي‌باشند، براي شما مفيد خواهد بود.

براي خريد بذر جعفري و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: جعفري، بذر جعفري، سبزي جعفري، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۰۷:۴۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آويشن شيرازي

آويشن شيرازي

آويشن يكي از گونه‌هاي ارزشمند آويشن در ايران است كه در جنوب ايران، افغانستان و پاكستان مورد كاشت قرار گرفته است و خواص دارويي و خوراكي دارد. آويشن نيز از خانواده نعنائيان بوده و ارتفاع كوتاه (۱۰ تا ۳۰ سانتي‌متر) و فرم بوته‌اي دارد كه به‌راحتي در داخل گلدان مي‌توان آن را پرورش داد، ساقه‌هاي منشعب و متعدد و برگ‌هاي كوچك و گرد با حاشيه‌هاي صاف و بدون دم برگ و گل‌هاي كوچك و به رنگ سفيد از ويژگي‌هاي آن است.

آويشن‌ شاخه‌هاي كوچك پوست سفيد دارد و كرك دار است. برگ‌هاي كوچك دايره‌اي يا بيضوي با قاعده گرد و به‌ندرت قلبي‌شكل و تقريباً نوك‌دار، برگ‌هاي جوان كُرك‌هاي كوتاه سفيد و برگ‌هاي مسن‌تر بدون كرك هستند. چرخه‌هاي گل دسته‌اي و گروهي انبوه يا سنبله‌اي شكل دارد. گل‌هاي آن بسيار كوچك، به طول دو ميلي‌متر، تخم‌مرغي درازچين و كرك‌دار هستند. آويشن داراي طبعي گرم و خشك است. آويشن به‌صورت چندساله كاشته مي‌شود و بوته‌هاي آن تا ۵ سال يا بيشتر ماندگاري دارد.

آويشن بومي كشور ايران بوده و در اصفهان (ده كيلومتري شمال نجف‌آباد، ۲۷ كيلومتري جنوب اصفهان، كلاه‌قاضي جنوب اصفهان، شاه‌كوه)، لرستان (شهبازان، چم سنگر: مرگ سر)، خوزستان (۶۰ كيلومتري شمال شرق دزفول، بهبهان: بابا احمدي)، فارس (فيروزآباد، كوه سيوند، ارتفاعات مشرف به درياچه مهارلو، ميان جنگل، بين جهرم و منصورآباد، نزديك طارم داراب)، بوشهر (خورموج نزديك بوشهر، اهرم)، كرمان (بين كرمان و زرند، علي‌آباد به‌طرف اسفندقه)، هرمزگان (۲۰–۳۰ كيلومتري شرق حاجي‌آباد، گهره، كوه‌هاي گنو، كوه هماگ از فارغان و تيدر، آبگرم گنو)، بلوچستان (ده كيلومتري خاش به‌طرف ايرانشهر، شمال بزمان، شمال ايرانشهر، تنگ سرحه، دره رودخانه كاجو شمال قصر قند، اطراف نيك‌شهر)، خراسان (گردو ۷۰ كيلومتري جنوب ازبگو، ازبگو) و يزد (۱۵ كيلومتري غرب چاه‌ملك به طرف چوپانان، مهريز: خورميز، بين جندق و يزد، بافق: قطروم، بين اشنيز و ندوشن) مي‌رويد. آويشن خشكي را به‌خوبي تحمل مي‌كند و نسبت به بي‌آبي مقاوم است.

آويشن گياهي با خواص دارويي بسيار و چندساله از خانواده نعناعيان و از جمله گياهان دارويي است، آويشن تقريباً در تمامي دنيا كشت مي‌شود و داراي گونه‌هاي فراواني است كه اغلب معطر و چندساله هستند. آويشن بومي مناطق مديترانه و جنوب اروپا بوده، در كشور ايران نيز آويشن به‌طور گسترده كشت مي‌شود يا گونه‌هاي وحشي آن در برخي نقاط مي‌رويد و نياز مصرفي كشور را تأمين مي‌كند. در يونان باستان، زنان به شواليه‌ها و جنگجويان آويشن هديه مي‌دادند زيرا باور داشتند اين گياه به آنان شجاعت و قدرت مي‌دهد، در قرون وسطي اروپاييان آن را زير بالش خود قرار مي‌دادند تا خواب راحتي داشته باشند.

ارتفاع گياه آويشن بستگي به شرايط اقليمي از ۲۰ تا ۵۰ سانتي‌متر متغير است، قسمت بالايي گياه انشعاب‌هاي فراواني دارد، هر چه سن گياه بالاتر برود انشعاب‌ها بيشتر شده و بوته‌هايي پرپشت به وجود مي‌آورد. برگ‌هاي آويشن ريز و نيزه‌اي مانند و داراي كرك‌هاي بسيار ريز است. برگ‌هاي معطر آن معمولاً به رنگ سفيد ديده مي‌شود و گاهي صورتي يا بنفش كه جذب‌كننده قوي حشرات و زنبورها است. بذر آويشن بسيار ريز بوده، هر ۱۰۰۰ عدد بذر آويشن حدوداً ۰٫۳ گرم وزن دارد. آويشن براي رشد به هواي گرم و خشك و نياز دارد، بسيار مقاوم به خشكي و بي‌آبي بوده.

اين گياه با اريگانو هم‌خانواده است. در زبان كردي به «آويشن»، «جعتري» و ساير مناطق كردنشين به آن «آنخ» يا «اَزوِه» گفته مي‌شود و در زبان تركي به «آويشن»، «كهليك اُتي» و در زبان مردم لر به‌خصوص در مناطق بختياري به اين گياه «اوشوم» گفته مي‌شود. در زبان مردم رودبار استان گيلان به آن، «پلنگ مشت» مي‌گويند و طعم‌دهنده اصلي غذايي به نام شامي رودباري است. يكي از گونه‌هاي اين گياه كه در مناطق كوهستاني شمال خراسان به‌وفور يافت مي‌شود به زبان كردي كرمانجي «آنخ» نام دارد. در شهرستان اقليد با نام آويشن شيرازي (Zataria multiflora) مي‌رويد. در آذربايجان غربي بخصوص مناطق كوهستاني نقده رويش قابل‌توجهي دارد.

در زبان تركي به آن كهليك اوتو (كهليك = كبك و اوت = گياه) مي‌گويند. برخي آن را به دليل تشابه اسمي با كاكوتي اشتباه مي‌كنند. درحالي‌كه كهليك اوتو (آويشن)، علي‌رغم تشابه اسمي با كاكوتي از آن متفاوت است. در همدان به آن آزربه و در كوخرد هرمزگان به آن اَوشُه مي‌گويند. در چهارمحال و بختياري به‌خصوص در كوهپايه‌هاي كلار و ناغان (اُورشُم) مي‌رويد. در جلگه دشت‌هاي مياني استان بوشهر نيز مي‌رويد و در گويش دشتي بوشهري به آن اُوشِه مي‌گويند، اين گياه در نواحي كوهستاني استان سيستان و بلوچستان هم مي‌رويد و در زبان محلي به آن «ازگند» مي‌گويند. گونه‌هاي مختلفي از آويشنيان در كوهستان‌هاي ايران مي‌رويد. در كتب طب سنتي فارسي با نام «حاشا»، «اوشن» و «صعترالحمير» نام برده شده است.

در مناطق مختلف ايران گونه‌هاي مختلف ايران گونه‌هاي مختلف با اسامي محلي متفاوتي شناخته مي‌شود از جمله در همدان «آزربه»، در اطراف تهران «آويشن يا آويشم»، در طالقان «زروه»، در زبان كردي به آن «جعتري»، «آنوخ» يا «اَزوِه» (اَزبويه) مي‌گويند و در مناطق آذري نشين «ككليك اوتي» يا «كاكله اوتي» و در ساير مناطق «صعتر»، «زعتر»، «اوشن»، «اشمه كوهي»، «سي سنبر» و «سوسنبر» ناميده مي‌شود. آويشن را به‌راحتي مي‌توانيد در گلدان‌هاي سايز متوسط و در باغچه‌هاي منازل كشت نمود كه در ادامه به‌طور كامل به آموزش آن مي‌پردازيم.

كاشت

كاشت آويشن از دو طريق تكثير مي‌يابد: كاشت بذر و تكثير رويشي (تقسيم ريشه). تكثير قلمه (كه خيلي رايج نيست).

در تكثير رويشي در فصل زمستان گياه را از خاك در آورده و ريشه‌هاي آن را به چند قسمت تقسيم كرده و در مكان‌هاي موردنظر مي‌كاريم. براي كاشت بذر آويشن در گلدان، گلدان انتخابي بايد عمقي حداقل ۱۰ سانتي‌متري داشته باشد. بذرها را در مناطق سردسيري و معتدل بهتر است ۶ هفته قبل از بهار و اتمام سرماي بهاره در منزل يا گلخانه و خزانه نشاء كنيد و بهار به محل اصلي كاشت (گلدان يا باغچه) منتقل كنيد. براي كاشت در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري هر زماني مي‌توانيد اقدام به كاشت كنيد. آويشن در مناطقي كه داراي زمستان سرد است ممكن است زير برف دام نياورد و خشك شود. بذر آويشن بسيار ريز بوده، بذرها را زير لايه بسيار نازك از خاك نرم قرار دهيد و با اسپري آبياري كنيد. (عمق حداكثر ۰٫۵ سانتي‌متري)

براي كاشت خانگي بهتر است بذرها را بهار و بعد از رفع كامل سرما بكاريد. بذر آويشن را مي‌توانيد ابتدا داخل گلدان كوچك يا ليوان يك‌بار مصرف و سيني نشاء در عمق ۰٫۲ تا ۰٫۵ سانتي‌متري بكاريد و بعد از رسيدن به طول ۵ تا ۱۰ سانتي‌متر به گلدان يا زمين اصلي منتقل كنيد. خاك مناسب براي رشد گياه آويشن بايد نيمه سبك و داراي زهكشي مناسب باشد تركيب خاك باغچه و كمپوست يا كود حيواني براي كاشت باغچه و براي كاشت گلداني تركيب كوكوپيت و كمپوست مناسب است، آويشن خاك‌هاي سنگين و رسي را نمي‌پسندد. براي انتقال گياه به باغچه و مزرعه ابتدا خاك را به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو كنيد و با كود حيواني پوسيده يا كمپوست مخلوط كنيد، سپس گياهان آماده‌شده و نشاء شده از قبل را به‌صورت رديفي كشت كنيد، فاصله بين هر دو بوته را ۳۰ تا ۴۰ سانتي‌متر و هر دو رديف را ۳۰ تا ۵۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد.

تا قبل از جوانه‌زني بذر، بستر كشت هميشه بايد مرطوب باشد ولي نه غرق آبي. براي تسريع در جوانه‌زني بذرها مي‌توانيد بر روي بستر كشت يك مشما شفاف بياندازيد، توجه كنيد كه با اين كار دما زير مشما بالا مي‌رود و درصورتي‌كه هوا خيلي گرم باشد از انجام اين كار پرهيز كنيد و تنها مراقب باشيد كه خاك خشك نشود. كاشت مستقيم بذر آويشن در فضاي باز مشكلاتي دارد، از قبيل بارندگي شديد و شستشوي بذرها و به هم ريختن نظم كاشت و تراكم به همين دليل توصيه مي‌شود ابتدا بذرها را به‌صورتي كه بالا گفته شد نشاء كنيد و سپس در فواصل منظم به محل اصلي منتقل كنيد.

علف‌هاي هرز را از همان ابتدا حذف كنيد، وجود علف هرز باعث رقابت در جذب مواد مغذي خاك ميان آويشن و علف هرز مي‌شود و باعث كاهش مواد دريافتي موردنياز گياه و كم شدن اسانس و عطر گياه مي‌شود. خاك مناسب براي كاشت بذر آويشن بايد PH بين ۴٫۵ تا ۸ داشته باشد. از آبياري زياد آويشن بپرهيزيد، ريشه‌ها به رطوبت زياد حساس بوده و پوسيده مي‌شود، آويشن به خشكي مقاوم بوده ولي آبياري منظم توصيه مي‌شود. دماي كاشت بذر و جوانه‌زني ۲۰ تا ۲۵ درجه مناسب است، بعد از رشد دماهاي بالاتر را نيز تحمل مي‌كند.

خواص آويشن

۱- طبع آويشن گرم و خشك بوده و داراي ويتامين‌هاي آ- ب – اي و هورمون گياهي است.

۲- استحمام با آب جوشيده آويشن در تسكين درد رماتيسم شفابخش بوده و در رفع لاغري موضعي نيز مؤثر است.

۳- مصرف دم‌كرده آويشن در درمان صرع، قطع عادت ماهانه ميگرن، تب و دفع انگل اثر خوبي دارد.

۴- آويشن مقوي، محرك، قاعده آور، التيام‌بخش، افزاينده شير مادر، تصفيه‌كننده خون، مدر، ضدعفوني‌كننده، مقوي عضلات، دافع اخلاط خوني، آرام‌بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقويت و نيروي جنسي ر افزايش مي‌دهد.

۵- اين خوراكي حاوي آنتي‌بيوتيك طبيعي بوده و مصرف دم‌كرده و جوشانده آن براي اشخاصي كه مبتلابه بيماري‌هايي نظير درد معده، سرطان، كلسترول، ورم روده، سياه‌سرفه، اختلال‌هاي مغزي و كليوي، مسموميت، دندان‌درد، شبكوري، ناراحتي كبدي، چاقي، ورم كليه، ناتواني جسمي، آسم، درد سياتيك، سنگ كليه، ترشحات رحم، زكام سوءهاضمه، آرتروز، واريس و برفك دهان مي‌باشند مفيد است.

۶-عرق آويشن براي درمان جوش‌هاي جلدي اثر مثبت دارد.

۷- توصيه شده است كه براي درمان بيماري‌هاي ريوي مثل برونشيت حدود ۵ قطره از اسانس آويشن را بر روي قند چكانده و به همراه چاي ميل كنيد.

۸- دمنوش آويشن به مقدار يك قاشق مرباخوري در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا كمك كرده و موجب درمان سرفه مي‌گردد و همچنين باعث تسكين انواع تشنج شده و ضمناً بوي بد دهان را نيز برطرف مي‌كند.

۹- از آويشن در درمان بيماري‌هايي مانند گريپ­هاي عفوني، برونشيت، نارسائي كبد و ناراحتي‌هاي ريوي استفاده درماني مي‌گردد.

۱۰- از جوشانده غليظ آويشن در تقويت پياز مو استفاده مي‌شود، از دم‌كرده رقيق آن نيز مخلوط با عسل در صبحانه به‌جاي چاي استفاده مي‌گردد.

۱۱- از اين خوراكي در تهيه قرقره‌ها (براي درمان گلودرد چركي) و حمام‌هاي درماني در رژيم‌هاي لاغري و در تهيه خميردندان‌ها استفاده مي‌شود همچنين از جوشانده اين خوراكي به‌عنوان كمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پيچيدگي عضلات استفاده مي‌كنند.

نحوه مصرف آويشن

براي مصرف چاي آويشن مي‌توانيد ۱ الي ۲ گرم گياه خشك را در ۱۵۰ ميلي‌ليتر آب جوش، دم و چند بار در روز ميل كنيد. بهترين زمان مصرف ۲ ساعت پيش يا پس از غذا است. افرادي كه نسبت به مرزنجوش يا گونه‌هاي ديگر خانواده نعناييان حساسيت دارند، ممكن است به آويشن نيز حساسيت نشان دهند. آويشن مي‌تواند ميزان لخته شدن خون را كاهش دهد و به‌ويژه در مقادير زياد، خطر خون‌ريزي را افزايش دهد. آويشن ممكن است در بدن مانند استروژن عمل كند. از مضرات آويشن اين كه اگر در شرايطي هستيد كه بر اثر استروژن وخيم مي‌شود (مثل سرطان سينه)، از مصرف آويشن خودداري كنيد. آويشن مي‌تواند پس از عمل جراحي يا در طول آن، از سرعت لخته شدن خون بكاهد، پس دو هفته قبل از جراحي، مصرف آن را متوقف كنيد.

براي خريد بذر آويشن و ساير گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: آويشن، بذر آويشن، گياهان دارويي، بذر، خواص آويشن، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۰۴:۴۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

بادرنجبويه

بادرنجبويه

گياه بادرنجبويه (Lemon balm) بومي آمريكا است. بذر بادرنجبويه به آساني در زمين قابل كاشت است. يك گياه شيرين و معطر از خانواده نعنا است. از بادرنجبويه خشك شده به‌عنوان چاشني استفاده مي‌شود. همچنين بادرنجبويه كوهي در برخي از نوشيدني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از خواص بادرنجبويه اين كه با توجه به طبع بادرنجبويه اثر آرام‌بخشي اعصاب و بيماري‌هاي معدي و قلبي دارند. از آن به‌عنوان آرام‌بخش استفاده مي‌شود و اثر سنبل‌الطيب (Valeriana officinalis) را تشديد مي‌كند. عرق بادرنجبويه نيز در آرام كردن درد معده با منشأ عصبي مؤثر است. از اسانس آن استفاده‌هاي فراواني در صنايع آرايشي بهداشتي و داروسازي مي‌شود. گل‌هاي آن‌كه در خرداد تا اواسط مرداد ظاهر مي‌شود، رنگ سفيد يا گلي دارند و به تعداد ۶ تا ۱۲ تايي نيز در كنار برگ‌ها ظاهر مي‌شوند. اين گياه ارزشمند مقاوم به خشكي بوده و آفتاب دوست است.

بادرنجبويه گياهي است پايا، پرشاخه و پرپشت به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتي‌متر و حتي بيشتر به حالت وحشي و خودرو در ايران مي‌رويد و همچنين در نواحي مختلف پرورش مي‌يابد. از مشخصات آن اين است كه ريشه كوچك و استوانه‌اي شكل، سخت و منشعب دارد. برگ‌هاي پوشيده از تار، متقابل، بيضوي، به شكل قلب و دندانه‌دار (دندانه‌هاي فاصله‌دار) است. درازاي برگ‌هاي آن ۵ تا ۸ سانتي‌متر و پهناي آن ۴ تا ۵ است. بعلاوه در سطح پهنك برگ آن رگ­برگ‌هاي متعدد به وضع مشبك ديده مي‌شود. رنگ برگ‌هاي آن در سطح فوقاني پهنك، سبز تيره ولي در سطح تحتاني آن سبز روشن است. كاسه و جام آن داراي دو لب است كه در آن لوب فوقاني جام شامل دو لوب ولي لوب تحتاني مركب از ۳ لوب است. درون گل نيز ۴ پرچم (۲ بزرگ و ۲ كوچك) جاي دارد. ميوه‌اش چهار فندقه‌اي قهوه‌اي‌رنگ است. گياه بادرنجبويه از طريق بذر به آساني در زمين قابل كاشت است. در هر گرم، حدود ۲۰۰۰ بذر بادرنجبويه وجود دارد. بادرنجبويه تا ارتفاع ۶۰ سانتي‌متر رشد مي‌كند و در آخر تابستان گل‌هاي كوچك دو لبه‌اي در اين گياه به وجود مي‌آيد. برگ‌هاي گياه بادرنجبويه عطر و بوي دلپذيري منتشر مي‌كنند. در سايت گياهان دارويي ارزشمندي نظير گل‌گاوزبان ايراني، خاكشير ايراني، مريم گلي و… موجود است كه اميدواريم از كاشت اين گياهان پرخاصيت بهره‌مند شويد.

خاك

گياه بادرنجبويه خاك حاصلخيز با زهكشي خوب را ترجيح مي‌دهد. خاك‌هاي رسي يا لوم شني براي كاشت بادرنجبويه مناسب هستند.

كاشت بادرنجبويه

تكثير توسط بذر بادرنجبويه به دور روش مستقيم و غيرمستقيم انجام مي‌گيرد:

كشت مستقيم: بادرنجبويه را در زمان مناسب (اواخر پائيز) به‌صورت رديفي كشت مي‌كنند بذرهايي كه اواخر پائيز كشت مي‌شوند پس از طي دوره سرماي زمستان در اوايل بهار سبز مي‌شوند. رشد اوليه بادرنجبويه بسيار كند است و علف‌هاي هرز مي‌توانند بدون رقابت به‌سرعت توسعه يابند و رويش گياهان را تحت پائيز قرار دهند. لذا كشت مستقيم مناسب نيست و تنها در سطوح كوچك اين كشت توصيه مي‌شود.

كشت غيرمستقيم: در اواسط بهار (اواخر فروردين اوايل ارديبهشت) بذر را در خزانه هواي آزاد و اواخر بهمن در خزانه زير پلاستيك كشت مي‌كنند پس از كاشت به‌منظور ايجاد تراكم در بستر سطحي خاك، غلتك مناسبي زده مي‌شود. آبياري منظم و مبارزه با علف‌هاي هرز در طول رويش گياهان نقش عمده‌اي در سرعت رشد بادرنجبويه دارد. اواخر تابستان (شهريور) زمان مناسبي براي انتقال نشاء از خزانه هواي آزاد و اواسط ارديبهشت نيز زمان مناسب براي انتقال نشاء از خزانه زير پلاستيك به زمين اصلي است.

تكثير رويشي: تكثير رويشي از طريق تقسيم بوته انجام مي‌گيرد. گياهان دو تا سه‌ساله را بايد از خاك خارج كرد. پس از تميز كردن ريشه از علف‌هاي هرز و جدا كردن قسمت‌هاي پوسيده و آلوده برحسب اندازه پايه مادري آن را به سه تا چهار قطعه تقسيم مي‌كنند. هر بوته شامل ريشه ساقه و چند برگ باشد به علت هزينه و كار زياد، تكثير رويشي فقط در شرايط خاص كاربرد دارد.

مدت‌زمان جوانه‌زني: بذر بادرنجبويه بعد از گذشت ۱۲ تا ۲۱ روز جوانه مي‌زند.

داشت

در سال اول رويش تا قبل از بسته شدن فواصل بين رديف‌ها بر اثر رشد گياهان دو تا سه بار بايد اقدام به وجين مكانيكي علف‌هاي هرز نمود. در سطح كوچك روش مكانيكي و در سطوح وسيع كشت علاوه بر وجين مكانيكي بايد از علف‌كش‌هاي مناسب استفاده نمود. در كشت مستقيم اوايل بهار و در كشت غيرمستقيم پس از انتقال نشاءها به زمين اصلي از علف‌كش مركازين به مقدار ۳ تا ۴ كيلوگرم در هكتار مي‌توان استفاده نمود. براي مبارزه با علف‌هاي هرز گياهان دوساله و يا بيشتر اوايل بهار قبل از رويش مجدد از علف‌كش مركازين به مقدار چهار تا شش كيلوگرم در هكتار يا از علف‌كش پاتوران (patoran) به مقدار ۵/۳ تا ۵ كيلوگرم در هكتار به‌صورت محلول باشي مي‌توان استفاده نمود. از اين علف‌كش‌ها تا اولين برداشت پيكرو رويشي چند بار مي‌توان استفاده نمود. پس از اولين برداشت مي‌توان از علف‌كش مركازين به مقدار ۳ كيلوگرم استفاده كرد. براي مبارزه با لارو بعضي حشرات مي‌توان از بازودين Basudin 5G به مقدار ۳۰ كيلوگرم در هكتار يا بازودين ۱۰ گرم به مقدار ۱۵ كيلوگرم در هكتار به‌صورت محلول‌پاشي در خاك استفاده نمود. براي مبارزه با كك نباتي شلغم و زنجره و شته سبز مي‌توان از محلول يك درصد بي، آي ۵۸ يا محلول ۱/۰ تا ۲/۰ درصد فوسيدري استفاده نمود. ۲۵ روز قبل از برداشت محصول بايد از بكار بردن اين سموم خودداري شود. براي مبارزه با بيماري قارچ لكه برگي مي‌توان از محلول فوندازول يا برستون به‌صورت محلول‌پاشي استفاده كرد.

برداشت

در سال اول يك‌بار ولي از سال دوم به بعد دو يا حتي سه مرتبه پيكر رويشي بادرنجبويه را مي‌توان برداشت كرد. زمان مناسب براي اولين برداشت مرحله گل‌دهي (اواخر تير) است. دو بين برداشت معمولاً اواسط شهريور انجام گيرد چنانچه شرايط آب و هوايي مناسب باشد اواخر مهرماه نيز مي‌توان سومين برداشت را انجام داد. پيكر رويشي گياهان از ۴ تا ۵ سانتي‌متري از سطح زمين برداشت مي‌شوند. پيكر رويشي بايد هنگامي برداشت شود كه قطرات شبنم موجود بر سطح گياهان بر اثر تابش آفتاب خشك شده باشند. به‌منظور افزايش كيفيت مواد مؤثر فقط برگ‌هاي اين گياه بايد برداشت شوند. برگ‌ها پس از برداشت به‌سرعت سياه و يا قهوه‌اي‌رنگ مي‌شوند، لذا پس از برداشت بايد بلافاصله در حرارت ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتي‌گراد خشك شود. عملكرد پيكر رويشي تازه ۱۰ تا ۲۰ تن در هكتار است كه پس از خشك شدن ۲ تا ۴ تن پيكر رويشي خشك حاصل مي‌شود. عملكرد برگ خشك ۷/۰ تا ۱ تن در هكتار است. اگر هدف از گياه جمع‌آوري بذر باشد محصول را يك‌بار برداشت مي‌كنند و آن هنگام رسيدن بذرها است. بذرها از اوايل شهريور به‌تدريج مي‌رسند از آنجائي كه بذرهاي رسيده به اطراف پراكنده مي‌شوند از اين‌رو قبل از رسيدن بايد آن‌ها را جمع‌آوري نمود. اندام‌هاي برداشت‌شده را در سايه خشك و پس از بوجاري بذرها را تميز كرده و انبار مي‌كنند. عملكرد بذر ۱۵۰ تا ۳۰۰ كيلوگرم در هكتار است.

نحوه كاشت در منزل

شش تا هشت هفته قبل از پايان سرما بذرها را در خانه بكاريد. بذر را به‌آرامي در خاك فشار دهيد و با لايه بسيار نازكي خاك بپوشانيد، زيرا بذرها براي جوانه‌زني به نور نياز دارند. سپس با استفاده از آبپاش خاك را مرطوب كنيد. بعد از پايان سرما نهال‌ها را به زمين منتقل كنيد.

مدت‌زمان رشد و باردهي

رشد شاخه‌هاي بادرنجبويه به مدت ۶ هفته به پايان مي‌رسد ولي اين شاخه‌ها بعد از ۵ هفته هم قابل‌فروش هستند.

آفات و بيماري‌ها

بادرنجبويه مستعد ابتلا به مگس سفيد، كنه‌هاي عنكبوتي و كپك پودري است. براي مقابله با آن‌ها و حفظ سلامت گياهان دارويي مي‌توان از حشره‌كش و قارچ‌كش‌هاي ارگانيك استفاده كرد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: بادرنجبويه، بذر بادرنجبويه، گياهان دارويي، بذر، خواص بادرنجبويه، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۰۰:۳۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

تره

ترهسبزي تره كوچك‌ترين گونه از خانواده پيازچه به‌حساب مي‌آيد. اين گياه در آسيا به‌ويژه ايران، آمريكاي شمالي و اروپا به‌صورت وسيع كاشت مي‌شود. گرچه بيشترين مصرف را در ايران دارد. اين گياه چندساله است كه در سال اول برگ‌هاي بسيار ظريف و تردي دارد ولي در سال‌هاي بعد برگ‌هايش ضخيم‌تر مي‌شود. اين سبزي هم به‌صورت تازه و هم خشك‌شده مورد مصرف قرار مي‌گيرد. تره يكي از سبزي جات پرطرفدار در خانواده‌هاي ايراني است. از اين سبزي خوشمزه و پركاربرد در تهيه قورمه‌سبزي، كوكو سبزي، سوپ و انواع آش استفاده مي‌شود. تره گياهي است سه‌ساله كه در ابتدا داراي برگ‌هاي بسيار ظريف و ترد و بعد از چندين بار چين برگ‌هايش پهن و ضخيم مي‌شود. تكثير اين سبزي از طريق بذر بوده كه در اوايل بهار يا اوايل پاييز كشت مي‌شود.

كاشت

تره از طريق بذر كاشت تكثير مي‌شود. بهترين زمان براي كاشت تره فصل بهار و پاييز است. خاك‌هاي رسي شني براي كاشت بذر تره بسيار مناسب هستند. قبل از كاشت بايد خاك را با كودهاي ازت و فسفر غني كرد. براي تقويت خاك، به آن كود ريزمغذي و يا حيواني اضافه كنيد. تره در خاك مرطوب، غني، داراي زهكشي خوب يا در كمپوست خوب پوسيده‌شده رشد بهتري خواهد داشت. اين سبزي براي رشد كردن به نور كامل خورشيد نياز دارد و در مكان‌هاي نيم‌سايه به‌خوبي رشد نمي‌كند. گرماي زياد موجب از دست رفتن سبزي مي‌شود. بنابراين تره را در فصل مناسب كاشت كه بهار و پاييز است بكاريد. به‌صورت كلي اين گياه هواي خنك را بيشتر مي‌پسندد. اين گياه به خشكي خاك حساس است. تره براي رشد كردن به آب فراوان نياز دارد.

۱- كاشت در باغچه

ابتدا بايد زميني را كه مي‌خواهيد بذر سبزي در آن بكاريد را شخم بزنيد و به خاك آن كود دامي اضافه كنيد و خاك را خوب به هم بزنيد تا كود با خاك تركيب شود سپس خاك را خوب خورد كرده و سطح خاك را صاف كنيد. اضافه كردن كود دامي كهنه به خاك باعث رشد بهتر سبزي مي‌شود. بذرها را بر روي بستري كه آماده كرديد بپاشيد، توجه كنيد كه بذرها خيلي نزديك هم و فشرده پاشيده نشوند زيرا بعد از اينكه بزرگ‌تر شدن توي هم رفته و رشد خوبي نخواهند داشت. حالا كافي است بر روي بذرها حدود نيم سانتي‌متر كود دامي يا خاك بپاشيد و به‌آرامي خوب آب بديد، بهتر است ۱۰ روز اول با آبپاش آبياري بكنيد تا بذرها جابجا نشوند. حدود ۵ تا ۱۰ روز طول مي‌كشد كه بذرها سبز بشوند.

۲- كاشت بذر تره در بالكن و گلدان

در دنياي امروز خيلي‌ها آپارتمان‌نشين هستند و ممكن است باغچه‌اي براي كاشت سبزي نداشته باشند اما در گلدان و بستري كوچك هم مي‌توان سبزي كاشت. ابتدا گلداني به‌اندازه دلخواهتان تهيه كنيد سپس خاكي مناسب (تركيبي از ۶۰ درصد خاك باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد كود دامي) را درون گلدان بريزيد و بذرها را روي خاك بپاشيد و روي آن حدود نيم سانتي‌متر كود دامي (اگر كود دامي در دسترس نبود از ورمي كومپوست استفاده كنيد) يا خاك بريزيد و خوب آب بديد بهتر است روي آن نايلون فريزر بكشيد و بگذاريد كنار پنجره جنوبي يا بالكن. حتماً به نور توجه شود چون‌كه به نور زيادي نياز دارند در كل بهتر است در بالكن در مكاني با نور مستقيم آفتاب نگهداري شود. درصورتي‌كه كمبود نور ساقه‌ها بلند شده و سبزي‌ها كيفيت خوبي نخواهند داشت.

نگهداري و مراقبت‌هاي لازم

بذر تره سالم را خريداري كنيد تا به نتيجه دلخواه برسيد. درصورتي‌كه بذر قديمي در منزل داريد، چند عدد از آن‌ها را درون پارچه مرطوبي گذاشته و نگهداري كنيد اگر جوانه زد به اين معناست كه بذرها سالم هستند. در غير اين صورت حتماً بذر تازه خريداري كنيد.

خاك را قبل از اين‌كه اقدام به كاشت كنيد، شخم زده و به‌وسيله كود غني كنيد. براي اينكه برگ‌هاي تره بزرگ و ضخيم‌تر شود بايد سرشاخه‌هاي گياه را به‌صورت مداوم قطع كنيد تا به اين هدف برسيد.

زمين را به‌آرامي آبياري كنيد تا بذرها جابه‌جا نشوند.

براي اين‌كه از آفت‌هاي مربوط به سبزي تره جلوگيري كنيد، گياه را با آفت‌كش‌هاي بدون ضرر و خانگي سم‌پاشي كنيد.

خواص تره

به دليل وجود فيبر بالا، در درمان يبوست كاربرد دارد.

منبع خوبي از ويتامين C است و در درمان اسكوربوت كاربرد دارد.

اشتهاآور بوده و در درمان لاغري توصيه مي‌شود.

سوپ تره، درمان‌كننده بيماري سرماخوردگي است.

به دليل وجود ويتامين C براي روشن كردن پوست صورت استفاده مي‌شود.

سوءهاضمه و ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش با مصرف تره از بين مي‌رود.

خوردن شربت تره، به دليل مدر بودن، در دفع كردن سنگ كليه نافع است.

تركيب سماق با آب تازه تره براي درمان زگيل بسيار مفيد است.

براي خريد بذر تره و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: تره، بذر تره، سبزي تره، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۵۳:۲۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

ريحان سبز

بذر ريحان سبز

ريحان سبز با نام انگليسي Green Basil و از خانواده labiateae يا نعناعيان، گياهي يك‌ساله است كه در گروه سبزي‌هاي برگي طبقه‌بندي مي‌شود اين گياه ازنظر تيپ رشدي بهاره بوده و به دليل عطروطعم فوق‌العاده و خواص درماني خود همراه و يا به‌تنهايي زينت‌بخش سفره‌خانه‌هايمان است. ريحان گياهي است علفي يك‌ساله و معطر كه ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتيمتر مي‌رسد. برگ‌هاي آن به‌صورت متقابل بيضوي و نوك‌تيز با كناره‌هاي دندانه‌دار است. گل‌هاي آن معطر و كوچك به رنگ‌هاي سفيد، قرمز و گاهي بنفش مشاهده مي‌شود. تخم آن سياه و ريز است. برگ ريحان و سرشاخه‌هاي جوان آن به مصرف تغذيه مي‌رسد ريحان در ايران و افغانستان به‌طور خودرو مي‌رويد در اكثر نقاط دنيا كاشته مي‌شود.

اصل گياه ريحان بومي ايران و افغانستان و سند است و در حدود پانصد سال پيش از هند به اروپا برده شده است و بالغ بر ۶۰ نوع ريحان در دنيا وجود دارد انواع مختلفي شامل سبز و بنفش و كرماني و فري و ريحان كوچك و بزرگ معروف‌ترين آن‌هاست. مزه بيشتر آن‌ها شيرين و تند است و در برخي نيز مانند ريحان ليمويي و دارچيني مزه آن‌ها ليمو و دارچين است. اين گياه مانند ساير گياهان هم‌خانواده خود داراي ماده مؤثره اسانس بوده كه در كرك‌هاي ترشحي يا حجره‌هاي مخصوص در برگ و ساقه و گل‌ها ساخته و ذخيره مي‌شوند و در اندام‌هاي مختلف آن‌ها نيز موسيلاژ و تانن و مواد تلخ نيز وجود دارد. در اكثر نقاط كشور عزيزمان ايران اين گياه به‌عنوان يك سبزي خوراكي كشت و كار شده و از برگ‌هاي آن استفاده مي‌شود در صورت تهيه اسانس بايستي از اندام‌هاي هوايي گياه استفاده گردد. در ايران دو نوع سبز و بنفش آن كشت مي‌شود و بنفش آن از مزه تند و تيزتري برخوردار است آناليز اسانس اين دو نوع نشان مي‌دهد كه ميزان تركيبات آن‌ها باهم تفاوت دارد.

متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.

روش كاشت در گلدان

بذر، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد مي‌شود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان). گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمي‌توانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد. قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دست پاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كوددهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد.

روش كاشت ريحان در باغچه و زمين

براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.

برداشت از باغچه يا گلدان

براي برداشت سبزي به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذر ريحان ها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك دربيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه دربياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند.

خواص ريحان

ريحان فوايد زيادي براي بدن دارد كه ما در اينجا خواص سبزي ريحان تازه و خشك، چاي و گل ريحان براي سلامتي، بارداري، لاغري، معده، ديابت و پوست و مو را شرح مي‌دهيم:

خواص ريحان براي پوست و مو

توجه: پيش از مصرف هرگونه ماسك بر روي صورت و نواحي حساس بدن، با ماليدن مقداري كمي از آن بر روي پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقيقه، از نداشتن حساسيت نسبت به آن اطمينان حاصل نماييد.

۱٫ آكنه و جوش صورت

برگ‌هاي ريحان داراي خواص ضد باكتري و ضدالتهابي قوي هستند و با از بين بردن باكتري‌هاي پوست صورت به درمان آكنه و جوش صورت كمك مي‌كنند.

۲٫ جوش‌هاي سرسياه

ريحان تازه به پيشگيري و درمان جوش‌هاي سرسياه و لكه‌هاي پوستي كمك مي‌كند. ماسك صورت برگ ريحان براي جوش: برگ‌هاي تازه و مرطوب ريحان را له كرده و بر روي صورت بگذاريد پس از ۱۵ دقيقه برگ‌ها را برداشته و صورت را با آب سرد خوب بشوييد.

۳٫ جوان‌سازي پوست صورت

مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در ريحان و همچنين خواص ضدالتهابي ريحان با پاك‌سازي پوست صورت و بهبود خاصيت كشساني پوست به درمان چين‌وچروك پوست و جوان‌سازي پوست صورت كمك مي‌كند.

۴٫ روشن‌كننده و درخشان كننده پوست

ريحان به پاك‌سازي پوست صورت از سلول‌هاي مرده كمك كرده و به روشن كردن و درخشان كردن پوست كمك مي‌كند. ماسك صورت ريحان: ۱ قاشق چاي‌خوري پودر ريحان خشك‌شده را با ۱ قاشق چاي‌خوري زردچوبه و آب يك ليموترش تازه تركيب كنيد و بر روي صورت بماليد. بگذاريد ۱۵ دقيقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشوييد.

۵٫ پيشگيري از ريزش مو

ريشه سبزي ريحان به بهبود گردش خون در پوست سر كمك كرده و با تقويت فوليكول‌هاي مو به درمان ريزش موي سر كمك مي‌كند.

۶٫ درمان شوره سر

روغن ريحان با آب‌رساني به موها و پوست سر، خشكي پوست و خارش را كاهش داده و شوره سر را درمان مي‌كند. ماسك ريحان براي مو: ۲ قطره روغن ريحان را با نصف فنجان روغن نارگيل تركيب كنيد و بر روي پوست سر بماليد و خوب ماساژ دهيد، بگذاريد ۱ ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشوييد.

۷٫ درمان موهاي سفيد و خاكستري

ريحان يكي از بهترين مواد طبيعي براي پيشگيري و درمان سفيد شدن موها محسوب مي‌شود. ماسك ريحان براي رفع سفيدي مو: پودر آمله يا انگور فرنگي هندي و برگ‌هاي ريحان را به مدت يك شب در آب خيس كنيد. سپس مقداري روغن نارگيل به آن اضافه كنيد و موهاي خود را با اين مخلوط بشوييد تا سفيدي موها رفع شود.

فوايد دارويي و درماني ريحان براي بدن

۸٫ درمان ناباروري مردان

ناباروري در مردان مي‌تواند به دليل كمبود اسپرم يا اختلالات نعوظ ايجاد شود، نشان داده كه مصرف ريحان مي‌توانند به درمان اختلالات نعوظ و درنتيجه درمان ناباروري در مردان كمك كند.

۹٫ لاغري و كاهش وزن

استفاده منظم از ريحان سبز و بنفش به دليل فيبر موجود در آن باعث پاك‌سازي روده‌ها شده و به بهبود متابوليسم چربي در بدن كمك مي‌كند، درنتيجه باعث لاغري و كاهش وزن مي‌شود.

۱۰٫ معده و دستگاه گورش

در طب سنتي از ريحان براي درمان بي‌اشتهايي، گرفتگي و ريفلاكس معده و حتي كشتن انگل‌هاي دستگاه گوارش استفاده مي‌شود. همچنين ريحان مي‌تواند به بهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش كمك كند.

۱۱٫ فشارخون و قلب

سبزي ريحان حاوي مقادير بالايي آنتي‌اكسيدان بوده كه مي‌تواند باعث بهبود عملكرد رگ‌هاي خوني شده و فشارخون بالا را كاهش دهد. خواص ضدالتهابي ريحان هم براي پيشگيري و درمان بيماري قلبي و عروقي، حمله قلبي و سكته قلبي مفيد است.

۱۲٫ ديابت و قند خون

تحقيقات در هند نشان داده كه ريحان يكي از بهترين گياهان دارويي براي كاهش گلوكز موجود در خون بوده كه مي‌تواند به كاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به ديابت كمك كند. علاوه بر اين ريحان به كاهش سطح‌تري گليسيريد و كلسترول بالاي خون كه در افراد مبتلا به ديابت ديده مي‌شود، كمك مي‌كند.

۱۳٫ سرطان

مطالعات باليني نشان داده كه مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در ريحان از جمله فنول ها و آنتوسيانين ها به‌طور طبيعي با افزايش تعداد گلبول‌هاي سفيد خون از ابتلا به انواع سرطان‌هاي پوست، كبد، دهان و ريه و گسترش تومورهاي سرطاني پيشگيري مي‌كند.

۱۴٫ روماتيسم و آرتروز

ريحان حاوي مقادير بالاي اگنول، سيترونلول و لينالول است كه به كاهش التهاب در بدن كمك كرده و براي پيشگيري و درمان روماتيسم و آرتروز مفيد است. همچنين گفته‌شده كه بتاكاريوفيلن هاي موجود در ريحان براي كاهش درد آرتروز مفيد هستند.

۱۵٫ استرس، اضطراب و افسردگي

مطالعات نشان داده كه يكي از بهترين داروهاي ضدافسردگي طبيعي بوده و با افزايش ميزان هورمون‌هايي مانند سروتونين به كاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگي كمك مي‌كند. مقادير بالاي مس موجود در ريحان باعث افزايش سطح انرژي شده و براي درمان خستگي و بي‌حالي مفيد است.

۱۶٫ كبد چرب

مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در ريحان باعث بهبود عملكرد كبد و تنظيم سطح آنزيم‌هاي كبد شده و به درمان كبد چرب كمك مي‌كند.

۱۷٫ سنگ كليه

ريحان به‌عنوان يك مدر عمل مي‌كند و با پاك‌سازي و سم‌زدايي از كليه به درمان سنگ كليه كمك مي‌كند.

۱۸٫ آلزايمر و پاركينسون

مطالعات صورت گرفته نشان مي‌دهد كه مقادير بالاي منگنز و مس موجود در ريحان باعث بهبود عملكرد مغز شده و براي پيشگيري و درمان زوال عقل و بيماري‌هاي آلزايمر و پاركينسون مفيد است. همچنين ريحان با افزايش ميزان گليكوزيل سراميد ها كه به‌عنوان سپر محافظ مغز در برابر راديكال هاي آزاد عمل مي‌كنند، از ابتلا به فراموشي در سنين بالا پيشگيري مي‌كند.

۱۹٫ پوكي استخوان

مقادير بالاي ويتامين K موجود در ريحان با بهبود جذب كلسيم باعث تقويت استخوان‌ها شده و خطر ابتلا به پوكي استخوان به‌ويژه در زنان را كاهش مي‌دهد.

۲۰٫ سندروم پيش از قاعدگي

منگنر موجود در ريحان با تنظيم تعادل هورمون‌ها در بدن به درمان سندروم پيش از قاعدگي كه با علائمي مانند درد كمر و دل‌درد، افسردگي، خستگي و حساسيت پستان‌ها مشخص مي‌شود، كمك مي‌كند.

۲۱٫ چشم

مقادير بالاي بتا كاروتن موجود در برگ ريحان باعث تقويت بينايي شده و به درمان بيماري‌هاي چشمي از جمله خشكي چشم كمك مي‌كند.

۲۲٫ درمان صرع

يكي از علل اصلي ابتلا به بيماري صرع مقادير پايين منگنز در بدن است، ريحان غني از منگنز بوده و مي‌تواند براي پيشگيري و درمان صرع مفيد باشد.

۲۳٫ كم‌كاري و پركاري تيروئيد

منگنز موجود در ريحان باعث بهبود عملكرد غده و تنظيم هورمون‌هاي تيروئيد شده و از ابتلا به بيماري‌هاي كم‌كاري و پركاري تيروئيد پيشگيري مي‌كند.

۲۴٫ درمان گلودرد و سرفه

ريحان به دليل خواص ضد باكتري و ضدويروسي كه دارد به درمان گلودرد، سرفه و همچنين برونشيت و آسم كمك مي‌كند. درمان خانگي گلودرد و سرفه: شما مي‌توانيد ۸ برگ ريحان تازه و ۵ گل ميخك را به يك فنجان آب جوش اضافه كنيد و بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند تا عصاره آن در بيايد، از اين دم‌نوش براي درمان سرفه و گلودرد استفاده كنيد.

۲۵٫ خواص گل ريحان

گل ريحان كه از نظر طعم و بو كاملاً شبيه برگ ريحان است به رنگ سفيد يا صورتي است در انتهاي ساقه گياه ريحان ظاهر مي‌شود و پس از مدتي دانه ريحان، تخم ريحان يا تخم شربتي را ايجاد مي‌كند.

گل ريحان مانند برگ‌هاي ريحان داراي تركيبات شيميايي مفيدي بوده و به درمان سرطان، معده درد، استرس و افسردگي، درمان آرتروز و سلامت قلب كمك مي‌كند.

فوايد چاي و دم‌نوش ريحان

چاي و دم‌نوش ريحان مي‌تواند به كاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت كمك كند، باعث تقويت سيستم ايمني بدن و پيشگيري از سرماخوردگي شود، فشارخون بالا و سردرد را كاهش دهد و چون خواص ضد باكتريايي دارد به سلامت دهان و دندان كمك كند.

طرز تهيه چاي و دم‌نوش ريحان

يك قاشق چاي‌خوري برگ و گل خشك‌شده ريحان را در يك فنجان آب جوش بريزيد و بگذاريد به مدت ۳ تا ۵ دقيقه دم بكشد، دم‌نوش ريحان شما آماده است مي‌توانيد با عسل شيرين كنيد و بنوشيد.

فراموش نكنيد زنان در دوران بارداري نبايد به‌هيچ‌وجه از چاي و دم‌نوش ريحان استفاده كنند چون مي‌تواند سطوح هورموني را در بدن تغيير دهد.

روغن ريحان براي چيست و چه خواصي دارد؟

روغن ريحان منبع خوبي از ويتامين A، منيزيم، پتاسيم، آهن و كلسيم بوده و براي درمان تهوع، آرتروز، سو هاضمه، يبوست، درمان استرس و افسردگي، تقويت بينايي، مشكلات تنفسي از جمله آسم و ديابت مفيد است.

طرز تهيه روغن ريحان

برگ‌هاي تازه ريحان سبز را به مدت ۱۰ ثانيه در آب جوش بريزيد و برداريد آب بكشيد و با آب سرد خوب بشوييد و خشك كنيد. برگ‌ها را به همراه يك فنجان روغن زيتون در مخلوط‌كن بريزيد و خوب هم بزنيد تا يكدست شود، روغن ريحان آماده است در ظرفي بريزيد و به مدت ۳ روز در يخچال نگهداري كنيد.

عوارض و مضرات ريحان سبز و بنفش

جنين، زنان باردار و زنان شيرده

گفته‌شده كه زياده‌روي در مصرف سبزي ريحان به دليل روغن‌هاي فرار موجود در آن باعث تحريك رحم در دوران بارداري شده و براي جنين و زنان باردار و همچنين زنان در دوران شيردهي مضر است.

ريحان تازه هيچ‌گونه عوارض جانبي ندارد اما اسانس ريحان بيشتر براي استفاده موضعي بوده و مي‌تواند در برخي افراد باعث ايجاد واكنش‌هاي آلرژيك و حساسيت شود.

ريحان ممكن است با داروهايي كه براي فشارخون بالا و ديابت استفاده مي‌شوند، تداخل دارويي ايجاد كند.

اگر اختلال خونريزي داريد، ريحان ممكن است لخته شدن خون را كاهش دهد.

طبع ريحان

طبيعت ريحان كمي گرم و خشك است. ريحان غني از آنتي‌اكسيدان، ويتامين A، ويتامين K، ويتامين C، تيامين، نياسين، فولات، منيزيم، منگنز، آهن، فسفر، پتاسيم و كلسيم است. از سبزي ريحان تازه و خشك براي تهيه ريحان پلو، كوفته ريحان، سس پستو و سس ريحان براي پاستا و ماكاروني و سالاد، آبميوه و اسموتي ريحان و انواع سوپ و آش استفاده مي‌شود. در ايران ريحان تازه را به‌عنوان سبزي‌خوردن استفاده مي‌كنند.

درباره سبزي ريحان

بيش از ۳۵ نوع ريحان مختلف در طبيعت يافت مي‌شود. يكي از انواع ريحان، ريحان مقدس است كه در هند يك گياه مقدس شناخته مي‌شود و از روغن آن براي درمان سردرد، استرس و بهبود عملكرد جنسي استفاده مي‌شود. ريحان يكي از بهترين مواد طبيعي براي درمان جاي نيش حشرات و نيش پشه است. گياه ريحان بومي مناطق آسيا و آفريقا است كه از ۵۰۰۰ سال پيش به‌صورت وحشي در مناطقي از خاورميانه رشد كردند و سپس در قرن شانزدهم از هند به اروپا وارد شدند.

ارزش غذايي ريحان (۱۰۰ گرم)

كالري: ۲۲

چربي: ۰٫۶ گرم

كربوهيدرات: ۲٫۷ گرم

فيبر: ۱٫۶ گرم

پروتئين: ۳٫۲ گرم

قند: ۰٫۳ گرم

براي خريد بذر ريحان به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: ريحان، بذر ريحان، سبزي ريحان، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۵۰:۵۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

پيازچه

پيازچه

پيازچه يا پياز بهاره (Scallion) نوعي تره‌پياز از سرده والك است كه پس از بلوغ داراي سر گلوله‌وار مي‌گردد. پيازچه قابليت استفاده خام به‌عنوان سبزي يا يكي از اجزاي سالاد را دارد كه بيشتر در آمريكاي شمالي است. اما در آسياي شرقي بيشتر به‌صورت پخته يا سرخ‌شده مصرف مي‌گردد. متأسفانه اين روزها برخي اخبار به گوش مي­رسد مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آن‌ها، پس بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست‌به‌كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌ها را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي جات شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست، بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده‌افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.

كاشت در گلدان

بذر پيازچه، خاك استاندارد (مثل كمپوست)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي پيازچه در آپارتمان هستند. براي كاشت پيازچه ابتدا بذر پيازچه ها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان)، گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمي‌توانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به‌صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد. قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دستپاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كود دهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد.

كاشت در باغچه و زمين

براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم. براي برداشت برگ پيازچه به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذرها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك در بيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه در بياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند. سبزي‌ها اگر چيده و سرگيري نشوند بلند و بد فرم شده و به گل مي‌روند. البته اگر قصد مصرف ريشه پيازچه را داريد بايد آنها را به طور كامل از خاك خارج نماييد و مصرف كنيد.

براي خريد بذر پيازچه و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: پيازچه، بذر پيازچه، سبزي پيازچه، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۲۶:۵۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

شاهي

شاهي

شاهي گياهي يك‌ساله با نام انگليسي Garden Cress كه به خانواده چليپائيان (Crucifereae) تعلق دارد. بوته‌اش به ارتفاع حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر است. منشأ آن به منطقه وسيعي از مصر تا تبت نسبت داده شده و سابقه كشت آن به ۲۰۰۰ سال پيش مي‌رسد. برگ و ساقه آن رنگ سبز روشني دارد و گل‌هايش صورتي روشن يا سفيد و داراي برگ‌هاي بيضي‌شكل بوده و طعم آن تندوتيز و سرشار از املاح معدني K و Ca،P ،I ، Fe و ويتامين‌هاي C و A است. برگ‌هاي بدون كرك و بدون دندانه آن به مصرف تغذيه انسان مي‌رسد. گل‌هايش صورتي روشن يا سفيد، ميوه‌اش بيضوي مدور به طول ۵ تا ۶ ميلي‌متر و به عرض ۳ تا ۴ ميلي‌متر و به‌طور محسوس بال‌دار است برگ و ساقه جوان آن در حالت تازه طعم تند و مطبوع شبيه بولاغ اوتي دارد. نوع خودروي آن كنار چشمه‌ها، برگه‌ها و يا جوي‌هايي كه آب آن‌ها تميز است مي‌رويد. سبزي شاهي را خيلي راحت مي‌توان كاشت و خيلي راحت و سريع آماده برداشت مي‌شود. اين گياه براي روش هيدروپونيك (رشد و نمو گياه در آب) نيز مناسب است. قسمت‌هاي قابل‌استفاده شاهي شامل ريشه‌ها، برگ‌ها و تخم شاهي است.

گياه شاهى يكى از سبزي‌هايي است كه نسبت به شرايط محيطى و جنس خاك توقع چندانى ندارد. در هر نوع خاكي مي‌رويد و چون به رطوبت زيادي نياز دارد، زمين‌هاي قوي، نم‌دار، رسي و شني مناسب‌تر است. آبياري در اين سبزي به‌صورت مداوم و روزانه انجام مي‌گيرد و خاك كرت هيچ‌گاه نبايد خشك شود. محصول را برگ برگ و نو به نو مي‌چينند و يا اينكه گياه را كاملاً قطع مي‌كنند. اين گياه مقاوم به سرما است.

متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.

روش كاشت در گلدان

بذر شاهي، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد مي‌شود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي شاهي در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان). گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمي‌توانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد. قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذر شاهي نرسد و خفه شوند و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دست پاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كوددهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد.

روش كاشت در باغچه و زمين

براي كاشت شاهي بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.

براي برداشت سبزي به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذرها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك دربيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه دربياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي شاهي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند.

خواص

از خواص شاهي اين كه به‌عنوان غذا و دارو نيز مصرف مي‌شود. شاهي اثر ضدآسكوربوت قوي داشته، همچنين اشتهاآور، مدر و تصفيه‌كننده خون است. مصرف دانه‌هاي آن به‌عنوان داروي خلط‌آور مصرف و به دليل وجود ويتامين C و E در شاهي اين گياه خاصيت آنتي‌اكسيداني فوق‌العاده جهت جلوگيري از آسيب راديكال‌هاي آزاد را دارد. درنتيجه يك ماده ضد سرطاني است. شاهي مانع از رشد سلول‌هاي سرطاني مي‌شود. برگ‌هاي شاهي، محرك، ادرارآور و ضد باكتري مي‌باشند. اين برگ‌ها براي درمان بيماري اسكوربوت و بيماري‌هاي كبدي مفيد و به‌عنوان يك پماد بر روي جاهايي كه درد مي‌كند و يا آسيب‌ديده است، نيز قرار مي‌دهند. شاهي علاوه بر ويتامين C حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي آهن و اسيد فوليك نيز است، از اين‌رو براي اشخاص كم‌خون مفيد است. شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي ويتامين A و روغن‌هاي فرار است. به همين دليل براي مخاط دستگاه تنفسى و درنتيجه مبتلايان به آسم فوق‌العاده مفيد بوده و مانند خيلي از سبزي جات گروه چليپاييان مانند كلم، كلم بروكلي و كلم پيچ داراي گلوكوزيدها است. اين مواد، محرك فعاليت كليه‌ها هستند و موجب تقويت معده و كيسه صفرا بوده ازاين‌رو مصرف شاهي به كساني كه سنگ كليه و مثانه دارند توصيه مي‌شود. تخم شاهي مزه تند و تلخي دارد. اين ماده خاصيت چربي سوزي، تصفيه‌كنندگي خون، شيرافزايي و قاعدگي آور داشته و دارويي مناسب براي چشم‌درد است. تخم شاهي قواي جنسي را تقويت و تخم اين گياه براي مرض جذام، بيماري‌هاي پوستي، اسهال خوني، اسهال، سوءهاضمه، بيماري‌هاي چشمي، اسكوربوت، آسم و سرفه مفيد است.

براي خريد بذر شاهي و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شاهي، بذر شاهي، سبزي شاهي، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۲۲:۳۱ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

تربچه

تربچه

سبزي تربچه جزء سبزي‌هايي است كه ريشه خوراكي دارد و بومي جنوب آسيا و اروپا است و سپس در تمامي جهان كاشته شده است. تربچه بومي ايران نبوده و از خارج از كشور به كشور ما وارد شده است. اين گياه از خانواده Brassicaceae يا همان خردل است و از نظر ظاهر و بافت شبيه چغندر و شلغم است ولي طعمي متفاوت دارد. خواص تربچه زياد است. انواع سبزي تربچه عبارت اند از: تربچه قرمز گرد، تربچه سفيد كشيده، تربچه كشيده قرمز، تربچه دورنگ كشيده (سفيد و قرمز)، تربچه گرد دو رنگ، تربچه صورتي گرد و …

دليل پوك و تند شدن تربچه

يكي از عوامل پوك و تند شدن تربچه تأخير در برداشت است، عامل ديگر دماي بالاي محيط و كود دهي بيش از اندازه است كه باعث رشد سلول‌هاي غده‌اي تربچه شده و باعث پوكي آن مي‌شود. كود فراوان و دماي بالا نيز در تند شدن تربچه نقش دارند.

روش كاشت بذر تربچه در گلدان

بهتر است براي كاشت تربچه در گلدان از گلدان‌هاي مستطيلي و بزرگ استفاده كنيد.

ابزار موردنياز

بذر تربچه، خاك استاندارد (مانند كمپوست)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت تربچه در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان)، گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. بذر را هم مي‌توان به‌صورت دست پاش و هم به‌صورت دانه‌اي با فاصله ۲ سانتي‌متر كاشت. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمي‌توانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به‌صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد.

قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دستپاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كود دهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد. براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.

برداشت سبزي‌ها از باغچه يا گلدان

اين تربچه را بيشتر به خاطر ريشه آن مي‌كارند در نتيجه برداشت هنگامي انجام مي‌شود كه تربچه كمي از خاك بيرون زده و غده به‌صورت كامل تشكيل شده است. براي استفاده از برگ تربچه نيز مي‌توانيد از محل اتصال برگ به ريشه تربچه برگ‌ها را قبل از اينكه خيلي بزرگ شود بچينيد و مصرف كنيد بعد از مدتي برگ‌هاي جديد مجدد رشد خواهند كرد ولي مصرف برگ تنها باعث رشد بيش‌ازحد ريشه گياه تربچه شده و مزه آن نيز تند و تربچه پوك مي‌شود.

براي خريد بذر تربچه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: تربچه، بذر تربچه، سبزي تربچه، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۱۹:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

خيار درختي ال 666

خيار درختي ال 666

خيار يا بادرنگ گياهي از خانواده كدو قليايي، تيره كدوييان است. خيار ساقه‌اي بالارونده دارد كه ميوه‌ها از آن آويزان مي‌شوند اين ساقه نيز به‌عنوان گياه خوراكي استفاده دارد. خيار در اصل بومي آسياي جنوبي است اما تقريباً در همه قاره‌ها رشد مي‌كند. ساقه‌هاي گياه خيار حالت رونده دارد و دور هر تكيه‌گاهي مي‌پيچد. همچنين خيار مي‌تواند به‌صورت هيدروپونيك بدون ريشه در زمين رشد كند و اگر تكيه‌گاه نداشته باشد در سطح زمين پيچ بخورد. خيار برگ‌هاي بزرگي دارد و مي‌تواند روي ديگر ميوه‌ها سايه بيندازد. خيار سبز معمولاً استوانه شكل است و مي‌تواند تا ۶۰ سانتيمتر در طول و ۱۰ سانتيمتر در قطر رشد كند. از ديدگاه گياه‌شناسي خيار يك سَته است به‌عبارت‌ديگر ميوه‌اي است كه بخش بيروني آن سخت است و در درون هيچ تقسيم‌بندي ندارد. اما مانند گوجه فرنگي و كدو در آماده‌سازي و خوراك با آن مانند تره‌بار برخورد مي‌شود.

مواد خوراكي

۱۰۰ گرم خيار با پوست خام، ۹۵ درصد آب دارد و مي‌تواند ۶۷ كيلوژول انرژي توليد كند. مواد مغذي ضروري براي بدن در خيار چندان فراوان نيست غير از ويتامين كا كه ۱۶ درصد نياز روزانه را تأمين مي‌كند. پژوهشگران معتقدند منشأ پيدايش گياه خيار، كشور هند است كه امروزه اين كشور يكي از بزرگ‌ترين ذخاير ژنتيكي گياه خيار را در اختيار دارد. بيش از سه هزار سال است كه در منطقه غرب آسيا كشت خيار رايج بوده و به احتمال فراوان اين سبزي توسط رومي‌ها به مردم كشورهاي اروپايي معرفي شده است. طبق تحقيقات و مطالعات انجام‌شده در سطح جهان مشخص‌شده كه منشأ خيار سبز در كشور هند در كوهپايه‌هاي هيماليا است و بيش از سه هزار سال در اين منطقه كشت و پرورش مي‌يابد. از هند به كشورهاي يونان و روم باستان منتقل شده است و رومي‌هاي باستان علاقه زيادي به اين سبزي داشته‌اند. سابقه كشت در فرانسه به قرن نهم ميلادي و در انگلستان به قرن چهاردهم ميلادي بازمي‌گردد كه توسط روميان به اين مناطق منتقل شده است. اسپانيايي‌ها هم را به مناطق حوزه قاره آفريقا انتقال داده‌اند. در كشور آمريكا نيز سابقه كشت به اواسط قرن شانزدهم ميلادي بازمي‌گردد. در كشور فرانسه توليد خيار به قرن نهم ميلادي بازگشته و در انگلستان تكثير آن در قرن ۱۴ پس از ميلاد متداول شده است. تكثير خيار در كشور آمريكا به اواخر قرن شانزدهم نسبت داده مي‌شود.

طريقه كاشت بذر خيار در گلدان يا باغچه

خيار نياز به خاك نسبتاً غني دارد. براي موفقيت بيشتر در كاشت ابتدا بذر خيارها را به مدت دو روز در آب خيس كنيد و بعد از گذشت اين مدت آن‌ها را در بين چند لايه دستمال كاغذي قرار دهيد تا جوانه بزند، در اين مدت دستمال خشك نشود. خيار تقريباً فضاي زيادي را اشغال مي‌كند ولي مي‌توان آن را در گلدان نيز نگه‌داري نمود (بهتر است گلداني با سايز بزرگ انتخاب نمود). براي كاشت خيار در گلدان مي‌توانيد از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. استفاده از خاك‌هاي باغ و باغچه ممكن است گياه را دچار بيماري كند و نتيجه مطلوبي نگيريد. بهتر است در هر گود سه تا پنج عدد بذر را با هم بكاريد (در عمق ۱ تا ۲ سانتي‌متري و با فاصله نيم سانتي‌متري از هم). در هنگام كاشت در باغچه فاصله هر گود با ديگري بايد حداكثر يك متر باشد. بر روي بذرها خاك نرم بريزيد و خوب آبياري كنيد، بهتر است از آب‌پاش استفاده شود و آب به‌آرامي بر روي خاك ريخته شود. محل كاشت بذر خيار بايد آفتاب‌گير باشد (حداقل آفتاب موردنياز براي خيار ۶ تا ۷ ساعت در روز است). اگر در گلدان كاشته‌ايد مي‌توانيد در پشت پنجره آفتاب‌گير نيز نگه‌داري كنيد ولي بايد حداقل نور موردنياز فراهم باشد. بعد از رشد گياه و دو برگه شدن آن‌ها دو عدد كه به‌ظاهر شاداب‌تر و سالم‌تر هستند نگه‌داشته و باقي را با قيچي به‌آرامي از پايين قطع كنيد. خيار گياهي رونده است اگر در گلدان كاشته‌ايد بايد بعد از اينكه ارتفاع آن به ۳۰ سانتي‌متر رسيد، در پاي آن چوبي به‌عنوان قيم قرار دهيد تا گياه از آن بالا برود. (مي‌توانيد از دو بوته مانده بوته‌اي كه ضعيف‌تر است را قطع كنيد). درصورتي‌كه گياه شما در ظاهر ضعيف است مي‌توانيد از كودهاي مكمل استفاده كنيد (كود دامي پوسيده). لازم نيست پاي گلدان هميشه خيس باشد، رطوبت زياد باعث ريختن گل‌ها شده و به محصول نمي‌رسيد، هنگامي‌كه خاك گلدان خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. هنگام شروع گلدهي خيار بهتر است پاي بوته خاك بريزيد و مقداري از ساقه پاييني را زير خاك ببريد اين عمل باعث قوي شدن بوته مي‌شود.

خيار از نظر مواد مغذي

بر طبق تحقيقات محققان سازمان سالم‌ترين غذاهاي جهان، خيار حاوي فيتونوترينت ۱۰ است كه خاصيت آنتي‌اكسيداني، ضدالتهابي و ضد سرطاني دارد. بهترين محتويات خيار از نظر داشتن مواد مغذي، پوست و دانه‌هاي آن است. ميوه خيار كالري، كربوهيدرات، سديم، چربي و كلسترول بسيار پاييني دارد. يك وعده خيار (تقريباً ۵۲ گرم) داراي ۱۶ كالري، ۴% پتاسيم، ۳% فيبر، ۴% ويتامين C، ويتامين K، ويتامين A و منيزيم موردنياز روزانه بدن شما را تأمين مي‌كند.

فوائد خيار

مهم ترين خواص خيار عبارتند از:

۱. رفع آب بدن و خشكي پوست

به علت اينكه ۹۵% بافت خيار از آب تشكيل شده است، يكي از ميوه‌هاي مناسب براي تأمين آب بدن در فصل تابستان است. هم‌چنين به علت وجود پتاسيم و منيزيم براي خشكي پوست مناسب است. خاصيت ضدالتهابي آن باعث دفع مواد سمي از بدن شده و حساسيت‌هاي پوستي و چين‌وچروك صورت را كاهش مي‌دهد. خيار داراي فيتونوترينت­هايي مثل ليگنان ۱۲ و كوكوربيتاسين ۱۳ است كه خاصيت ضدسرطاني و آنتي‌اكسيداني دارند. در ژورنال جهان علمي سال ۲۰۱۰، مقاله‌اي راجع به ساختن داروهايي براي سرطان با استفاده از اين مواد به چاپ رسيد. كوكوربيتانسين­ها هم‌چنين از رشد سلول‌هاي سرطاني در پانكراس جلوگيري كرده و سلول‌هاي سرطاني پانكراس را وادار به آپوپتوز (خودكشي سلول يا مرگ برنامه‌ريزي‌شده) مي‌كنند. ليگنان­ها در عمل مشاركتي با باكتري‌هاي دستگاه گوارشي، سرطان‌هاي مربوط به استروئيد را كاهش مي‌دهند؛ به‌طوري‌كه باكتري‌ها ليگنان­ها را به كمپلكسي بنام انتروديول ۱۴ يا انترو لاكتون ۱۵ تبديل مي‌كنند و اين مواد به رسپتورهاي استروژن متصل و ريسك ابتلاي سرطان‌هاي تخمدان، سينه، رحم و پروستات را كاهش مي‌دهند.

۲. خاصيت ضدسرطاني

خيار داراي فيتونوترينت­هايي مثل ليگنان ۱۲ و كوكوربيتاسين ۱۳ است كه خاصيت ضدسرطاني و آنتي‌اكسيداني دارند. كوكوربيتانسين ها هم‌چنين از رشد سلول‌هاي سرطاني در پانكراس جلوگيري كرده و سلول‌هاي سرطاني پانكراس را وادار به آپوپتوز (خودكشي سلول يا مرگ برنامه‌ريزي‌شده) مي‌كنند. ليگنان­ها در عمل مشاركتي با باكتري‌هاي دستگاه گوارشي، سرطان‌هاي مربوط به استروئيد را كاهش مي‌دهند؛ به‌طوري‌كه باكتري‌ها ليگنان­ها را به كمپلكسي بنام انتروديول ۱۴ يا انترو لاكتون ۱۵ تبديل مي‌كنند و اين مواد به رسپتورهاي استروژن متصل و ريسك ابتلاي سرطان‌هاي تخمدان، سينه، رحم و پروستات را كاهش مي‌دهند.

۳. زيبايي پوست

احتمالاً در مجلات زيبايي يا صفحات اجتماعي مشاهده كرده‌ايد كه زنان تكه‌هاي خيار را روي چشمان خود مي‌گذارند. بايد بگوييم كه اين كار علت علمي محكمي دارد. خيار با داشتن اثر خنك و مرطوب‌كننده و ضدالتهاب، تأثير زيادي در رفع التهاب، جوش، پف دور چشم، سياهي دور چشم و رفع آفتاب‌سوختگي دارد. ماسك خيار يكي از بهترين روش‌هاي درماني براي ايجاد لطافت و پاك‌سازي پوست است.

۴. سلامت استخوان

طبق تحقيقات دانشگاه ماري لند در دهه اخير، مشخص شد كه ويتامين K در سلامت استخوان تأثير دارد. هر وعده خيار يا همان ۵۲ گرم، ۱۹% از ويتامين K روزانه بدن را تأمين مي‌كند. ويتامين K در استخوان‌سازي به‌ويژه در بانوان نقش اساسي دارد. مصرف مكمل اين ويتامين توصيه نمي‌شود، زيرا سبزي‌ها و ميوه‌ها اگر به‌اندازه مصرف شوند، ميزان موردنياز ويتامين K را تأمين مي‌كنند.

۵. خاصيت آنتي‌اكسيداني

هر ميوه‌اي كه آنتي‌اكسيدان داشته باشد، شما را از خطر سرطان حفظ مي‌كند. خيار داراي انواعي از آنتي‌اكسيدان‌ها مثل ويتامين C، بتا كاروتن، منگنز و فلاونوئيد است. آنتي‌اكسيدان‌ها با از بين بردن راديكال‌هاي آزاد، سلامت بافت‌هاي شما را تضمين مي‌كنند.

۶. سلامت قلب

پتاسيم موجود در خيار در جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي، سكته، فشارخون و چاقي نقش كمك‌كننده دارد. پتاسيم يك ماده حياتي براي قلب است و خيار ۴% دوز روزانه آن را تأمين مي‌كند. البته ميوه‌هايي مثل موز كه حاوي پتاسيم فراوان است بيشتر از خيار به چشم مي‌آيند، اما در بحث كم‌كالري بودن، خيار برنده ميدان مي‌شود. پتاسيم ارتباط مستقيمي با كاهش فشارخون و گشادكنندگي عروق دارد. لذا خيار با داشتن سديم خيلي كم و پتاسيم نسبتاً بالا براي سلامت قلب مفيد است.

۷. كمك به هضم غذا

خيار با داشتن آب فروان و فيبر يبوست را رفع مي‌كند. هم‌چنين خيارشورهاي خانگي حاوي باكتري‌هاي پروبيوتيك هستند كه هضم غذا را آسان كرده و گاز روده را از بين مي‌برند. خيارشورهاي صنعتي معمولاً اين باكتري‌ها را ندارند.

۸. كمك به كاهش وزن

خيار كالري بسيار كمي دارد به‌طوري‌كه بيشتر پزشكان تغذيه آن را به‌عنوان يك ماده كالري منفي به افرادي مي‌خواهند وزن كم كنند توصيه مي‌كنند. استفاده از اين مواد كالري منفي به‌عنوان ميان وعده هم باعث سيري كاذب شده و هم كالري مي‌سوزاند. البته نبايد در رژيم‌هاي غذايي بيش‌ازحد به مواد كالري منفي اكتفا كرد زيرا باعث از بين رفتن بافت عضلاني نيز مي‌شوند.

۹. سلامت مغز و تقويت حافظه

اخيراً محققان در مورد فلونوئيد فيستين ۱۶ مطالعات زيادي انجام دادند و دريافتند كه فيستين ها از سلول‌هاي عصبي محافظت مي‌كنند. لذا از بروز آلزايمر و تخريب نورون‌ها جلوگيري مي‌كنند و همان‌طور كه گفته شد خيار حاوي اين ماده است. آب خيار يك انبار واقعي از مواد مفيد و مواد معدني است كه نه تنها سموم بدن را از بين مي برد بلكه باعث كند شدن روند پيري و به طور اصولي بهبود وضعيت پوست ميشود.

براي خريد بذر خيار به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: خيار، بذر خيار، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص خيار،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۹:۵۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: