گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

خيار بوته اي صفا

خيار بوته اي صفا

خيار يا بادرنگ گياهي از خانواده كدو قليايي، تيره كدوييان است. خيار ساقه‌اي بالارونده دارد كه ميوه‌ها از آن آويزان مي‌شوند اين ساقه نيز به‌عنوان گياه خوراكي استفاده دارد. خيار در اصل بومي آسياي جنوبي است اما تقريباً در همه قاره‌ها رشد مي‌كند. ساقه‌هاي گياه خيار حالت رونده دارد و دور هر تكيه‌گاهي مي‌پيچد. همچنين خيار مي‌تواند به‌صورت هيدروپونيك بدون ريشه در زمين رشد كند و اگر تكيه‌گاه نداشته باشد در سطح زمين پيچ بخورد. خيار برگ‌هاي بزرگي دارد و مي‌تواند روي ديگر ميوه‌ها سايه بيندازد. خيار بوته اي معمولاً استوانه شكل است و مي‌تواند تا ۶۰ سانتيمتر در طول و ۱۰ سانتيمتر در قطر رشد كند. از ديدگاه گياه‌شناسي خيار يك سَته است به‌عبارت‌ديگر ميوه‌اي است كه بخش بيروني آن سخت است و در درون هيچ تقسيم‌بندي ندارد. اما مانند گوجه فرنگي و كدو در آماده‌سازي و خوراك با آن مانند تره‌بار برخورد مي‌شود.

مواد خوراكي

۱۰۰ گرم خيار با پوست خام، ۹۵ درصد آب دارد و مي‌تواند ۶۷ كيلوژول انرژي توليد كند. مواد مغذي ضروري براي بدن در خيار چندان فراوان نيست غير از ويتامين كا كه ۱۶ درصد نياز روزانه را تأمين مي‌كند. پژوهشگران معتقدند منشأ پيدايش گياه خيار، كشور هند است كه امروزه اين كشور يكي از بزرگ‌ترين ذخاير ژنتيكي گياه خيار را در اختيار دارد. بيش از سه هزار سال است كه در منطقه غرب آسيا كشت خيار رايج بوده و به احتمال فراوان اين سبزي توسط رومي‌ها به مردم كشورهاي اروپايي معرفي شده است. طبق تحقيقات و مطالعات انجام‌شده در سطح جهان مشخص‌شده كه منشأ خيار سبز در كشور هند در كوهپايه‌هاي هيماليا است و بيش از سه هزار سال در اين منطقه كشت و پرورش مي‌يابد. از هند به كشورهاي يونان و روم باستان منتقل شده است و رومي‌هاي باستان علاقه زيادي به اين سبزي داشته‌اند. سابقه كشت در فرانسه به قرن نهم ميلادي و در انگلستان به قرن چهاردهم ميلادي بازمي‌گردد كه توسط روميان به اين مناطق منتقل شده است. اسپانيايي‌ها هم را به مناطق حوزه قاره آفريقا انتقال داده‌اند. در كشور آمريكا نيز سابقه كشت به اواسط قرن شانزدهم ميلادي بازمي‌گردد. در كشور فرانسه توليد خيار به قرن نهم ميلادي بازگشته و در انگلستان تكثير آن در قرن ۱۴ پس از ميلاد متداول شده است. تكثير خيار در كشور آمريكا به اواخر قرن شانزدهم نسبت داده مي‌شود.

طريقه كاشت بذر خيار در گلدان يا باغچه

خيار نياز به خاك نسبتاً غني دارد. براي موفقيت بيشتر در كاشت ابتدا بذر خيارها را به مدت دو روز در آب خيس كنيد و بعد از گذشت اين مدت آن‌ها را در بين چند لايه دستمال كاغذي قرار دهيد تا جوانه بزند، در اين مدت دستمال خشك نشود. خيار تقريباً فضاي زيادي را اشغال مي‌كند ولي مي‌توان آن را در گلدان نيز نگه‌داري نمود (بهتر است گلداني با سايز بزرگ انتخاب نمود). براي كاشت خيار در گلدان مي‌توانيد از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. استفاده از خاك‌هاي باغ و باغچه ممكن است گياه را دچار بيماري كند و نتيجه مطلوبي نگيريد. بهتر است در هر گود سه تا پنج عدد بذر را با هم بكاريد (در عمق ۱ تا ۲ سانتي‌متري و با فاصله نيم سانتي‌متري از هم). در هنگام كاشت در باغچه فاصله هر گود با ديگري بايد حداكثر يك متر باشد. بر روي بذرها خاك نرم بريزيد و خوب آبياري كنيد، بهتر است از آب‌پاش استفاده شود و آب به‌آرامي بر روي خاك ريخته شود. محل كاشت بذر خيار بايد آفتاب‌گير باشد (حداقل آفتاب موردنياز براي خيار ۶ تا ۷ ساعت در روز است). اگر در گلدان كاشته‌ايد مي‌توانيد در پشت پنجره آفتاب‌گير نيز نگه‌داري كنيد ولي بايد حداقل نور موردنياز فراهم باشد. بعد از رشد گياه و دو برگه شدن آن‌ها دو عدد كه به‌ظاهر شاداب‌تر و سالم‌تر هستند نگه‌داشته و باقي را با قيچي به‌آرامي از پايين قطع كنيد. خيار گياهي رونده است اگر در گلدان كاشته‌ايد بايد بعد از اينكه ارتفاع آن به ۳۰ سانتي‌متر رسيد، در پاي آن چوبي به‌عنوان قيم قرار دهيد تا گياه از آن بالا برود. (مي‌توانيد از دو بوته مانده بوته‌اي كه ضعيف‌تر است را قطع كنيد). درصورتي‌كه گياه شما در ظاهر ضعيف است مي‌توانيد از كودهاي مكمل استفاده كنيد (كود دامي پوسيده). لازم نيست پاي گلدان هميشه خيس باشد، رطوبت زياد باعث ريختن گل‌ها شده و به محصول نمي‌رسيد، هنگامي‌كه خاك گلدان خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. هنگام شروع گلدهي خيار بهتر است پاي بوته خاك بريزيد و مقداري از ساقه پاييني را زير خاك ببريد اين عمل باعث قوي شدن بوته مي‌شود.

خيار از نظر مواد مغذي

بر طبق تحقيقات محققان سازمان سالم‌ترين غذاهاي جهان، خيار حاوي فيتونوترينت ۱۰ است كه خاصيت آنتي‌اكسيداني، ضدالتهابي و ضد سرطاني دارد. بهترين محتويات خيار از نظر داشتن مواد مغذي، پوست و دانه‌هاي آن است. ميوه خيار كالري، كربوهيدرات، سديم، چربي و كلسترول بسيار پاييني دارد. يك وعده خيار (تقريباً ۵۲ گرم) داراي ۱۶ كالري، ۴% پتاسيم، ۳% فيبر، ۴% ويتامين C، ويتامين K، ويتامين A و منيزيم موردنياز روزانه بدن شما را تأمين مي‌كند.

فوائد خيار

مهم ترين خواص خيار عبارتند از:

۱. رفع آب بدن و خشكي پوست

به علت اينكه ۹۵% بافت خيار از آب تشكيل شده است، يكي از ميوه‌هاي مناسب براي تأمين آب بدن در فصل تابستان است. هم‌چنين به علت وجود پتاسيم و منيزيم براي خشكي پوست مناسب است. خاصيت ضدالتهابي آن باعث دفع مواد سمي از بدن شده و حساسيت‌هاي پوستي و چين‌وچروك صورت را كاهش مي‌دهد. خيار داراي فيتونوترينت­هايي مثل ليگنان ۱۲ و كوكوربيتاسين ۱۳ است كه خاصيت ضدسرطاني و آنتي‌اكسيداني دارند. در ژورنال جهان علمي سال ۲۰۱۰، مقاله‌اي راجع به ساختن داروهايي براي سرطان با استفاده از اين مواد به چاپ رسيد. كوكوربيتانسين­ها هم‌چنين از رشد سلول‌هاي سرطاني در پانكراس جلوگيري كرده و سلول‌هاي سرطاني پانكراس را وادار به آپوپتوز (خودكشي سلول يا مرگ برنامه‌ريزي‌شده) مي‌كنند. ليگنان­ها در عمل مشاركتي با باكتري‌هاي دستگاه گوارشي، سرطان‌هاي مربوط به استروئيد را كاهش مي‌دهند؛ به‌طوري‌كه باكتري‌ها ليگنان­ها را به كمپلكسي بنام انتروديول ۱۴ يا انترو لاكتون ۱۵ تبديل مي‌كنند و اين مواد به رسپتورهاي استروژن متصل و ريسك ابتلاي سرطان‌هاي تخمدان، سينه، رحم و پروستات را كاهش مي‌دهند.

۲. خاصيت ضدسرطاني

خيار داراي فيتونوترينت­هايي مثل ليگنان ۱۲ و كوكوربيتاسين ۱۳ است كه خاصيت ضدسرطاني و آنتي‌اكسيداني دارند. كوكوربيتانسين ها هم‌چنين از رشد سلول‌هاي سرطاني در پانكراس جلوگيري كرده و سلول‌هاي سرطاني پانكراس را وادار به آپوپتوز (خودكشي سلول يا مرگ برنامه‌ريزي‌شده) مي‌كنند. ليگنان­ها در عمل مشاركتي با باكتري‌هاي دستگاه گوارشي، سرطان‌هاي مربوط به استروئيد را كاهش مي‌دهند؛ به‌طوري‌كه باكتري‌ها ليگنان­ها را به كمپلكسي بنام انتروديول ۱۴ يا انترو لاكتون ۱۵ تبديل مي‌كنند و اين مواد به رسپتورهاي استروژن متصل و ريسك ابتلاي سرطان‌هاي تخمدان، سينه، رحم و پروستات را كاهش مي‌دهند.

۳. زيبايي پوست

احتمالاً در مجلات زيبايي يا صفحات اجتماعي مشاهده كرده‌ايد كه زنان تكه‌هاي خيار را روي چشمان خود مي‌گذارند. بايد بگوييم كه اين كار علت علمي محكمي دارد. خيار با داشتن اثر خنك و مرطوب‌كننده و ضدالتهاب، تأثير زيادي در رفع التهاب، جوش، پف دور چشم، سياهي دور چشم و رفع آفتاب‌سوختگي دارد. ماسك خيار يكي از بهترين روش‌هاي درماني براي ايجاد لطافت و پاك‌سازي پوست است.

۴. سلامت استخوان

طبق تحقيقات دانشگاه ماري لند در دهه اخير، مشخص شد كه ويتامين K در سلامت استخوان تأثير دارد. هر وعده خيار يا همان ۵۲ گرم، ۱۹% از ويتامين K روزانه بدن را تأمين مي‌كند. ويتامين K در استخوان‌سازي به‌ويژه در بانوان نقش اساسي دارد. مصرف مكمل اين ويتامين توصيه نمي‌شود، زيرا سبزي‌ها و ميوه‌ها اگر به‌اندازه مصرف شوند، ميزان موردنياز ويتامين K را تأمين مي‌كنند.

۵. خاصيت آنتي‌اكسيداني

هر ميوه‌اي كه آنتي‌اكسيدان داشته باشد، شما را از خطر سرطان حفظ مي‌كند. خيار داراي انواعي از آنتي‌اكسيدان‌ها مثل ويتامين C، بتا كاروتن، منگنز و فلاونوئيد است. آنتي‌اكسيدان‌ها با از بين بردن راديكال‌هاي آزاد، سلامت بافت‌هاي شما را تضمين مي‌كنند.

۶. سلامت قلب

پتاسيم موجود در خيار در جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي، سكته، فشارخون و چاقي نقش كمك‌كننده دارد. پتاسيم يك ماده حياتي براي قلب است و خيار ۴% دوز روزانه آن را تأمين مي‌كند. البته ميوه‌هايي مثل موز كه حاوي پتاسيم فراوان است بيشتر از خيار به چشم مي‌آيند، اما در بحث كم‌كالري بودن، خيار برنده ميدان مي‌شود. پتاسيم ارتباط مستقيمي با كاهش فشارخون و گشادكنندگي عروق دارد. لذا خيار با داشتن سديم خيلي كم و پتاسيم نسبتاً بالا براي سلامت قلب مفيد است.

۷. كمك به هضم غذا

خيار با داشتن آب فروان و فيبر يبوست را رفع مي‌كند. هم‌چنين خيارشورهاي خانگي حاوي باكتري‌هاي پروبيوتيك هستند كه هضم غذا را آسان كرده و گاز روده را از بين مي‌برند. خيارشورهاي صنعتي معمولاً اين باكتري‌ها را ندارند.

۸. كمك به كاهش وزن

خيار كالري بسيار كمي دارد به‌طوري‌كه بيشتر پزشكان تغذيه آن را به‌عنوان يك ماده كالري منفي به افرادي مي‌خواهند وزن كم كنند توصيه مي‌كنند. استفاده از اين مواد كالري منفي به‌عنوان ميان وعده هم باعث سيري كاذب شده و هم كالري مي‌سوزاند. البته نبايد در رژيم‌هاي غذايي بيش‌ازحد به مواد كالري منفي اكتفا كرد زيرا باعث از بين رفتن بافت عضلاني نيز مي‌شوند.

۹. سلامت مغز و تقويت حافظه

اخيراً محققان در مورد فلونوئيد فيستين ۱۶ مطالعات زيادي انجام دادند و دريافتند كه فيستين ها از سلول‌هاي عصبي محافظت مي‌كنند. لذا از بروز آلزايمر و تخريب نورون‌ها جلوگيري مي‌كنند و همان‌طور كه گفته شد خيار حاوي اين ماده است. آب خيار يك انبار واقعي از مواد مفيد و مواد معدني است كه نه تنها سموم بدن را از بين مي برد بلكه باعث كند شدن روند پيري و به طور اصولي بهبود وضعيت پوست ميشود.

براي خريد بذر خيار به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: خيار، بذر خيار، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص خيار،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۵:۱۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

اسطوخودوس

بذر اسطوخودوس

اسطوخودوس يا اسطوقدوس يا لاواندولا (به انگليسي: Lavandula يا lavender) سرده‌اي مشتمل از ۲۵ تا ۳۰ گونه مختلف از دسته گياهان گل‌دار و از خانواده نعناعيان است. اسطوخودوس گل‌هاي كوچك خوشه‌اي آبي يا قرمز سير تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتيمتر است. اسطوخودوس گياهي است چند ساله به شكل بوته كوچك به بلندي نيم متر، بسيار پرشاخه، ساقه‌هاي آن چهارگوشه، برگ‌هاي آن دراز، متقابل، پوشيده از كرك سفيد پنبه‌اي. برگ‌هاي آن‌كه در بهار ظاهر مي‌شود به رنگ بنفش تيره به‌صورت گل موسكاري است.

اسطوخودوس داراي برگ‌ها و كرك‌هاي معطر است. از كليه قسمت‌هاي اين گياه مخصوصاً شاخه‌هاي برگ‌دار آن بوي قوي و مطبوع استشمام مي‌گردد. ظاهر زيبايي كه گياه پس از گل دادن پيدا مي‌نمايد باعث مي‌شود در بعضي نواحي و در پارك‌ها و مناطق گردشگري اقدام به پرورش آن به‌عنوان يك گياه زينتي گردد. قسمت مورداستفاده اين گياه سرشاخه‌هاي برگ‌دار و گل‌دار آن است كه علاوه بر مصارف درماني، اسانس­گيري به عمل مي‌آيد. اسطوخودوس گياهي چند ساله بوده و به‌صورت ۸ تا ۱۰ ساله كشت مي‌شود و در برخي اوقات تا ۲۰ سال نيز دوام مي‌آورد.

نام‌هاي ديگر گياه اسطوخودوس عبارت‌اند از: خير دشتي، انس­الارواح، لاوند، ممسك­الارواح، ضُرم، زغليل، رزالذهب، خيري، خرام، خرامي، آلاله تلخ، گل‌لاوند، شاه‌اسپرم رومي. همچنين در فارسي اسطوقدوس، فرانسه lavande، انگليسي lavender و لاتين lavandestaechas ناميده مي­شود. كلمه لاواند از ريشه كلمه لاتين لاوار به معناي شوينده و پاك‌كننده است، مردم اروپا در گذشته از اسطوخودوس براي شستشوي بدن استفاده مي‌كردند.

اسطوخودوس يكي از خوشبوترين گياهان دارويي در دنيا بوده و در مناطق مختلف و وسيعي از جهان براي مصارف گوناگون كشت مي‌شود، ايران، چين، كانادا، هند كشورهايي هستند كه اين گياه به‌صورت خودرو يافت مي‌شود. اسطوخودوس در صنايع گوناگوني مورداستفاده قرار مي‌گيرد. براي مثال از اين گياه در اسانس­گيري براي ساخت عطر و لوازم بهداشتي و آرايشي، صابون، شامپو، خوشبوكننده و اودكلن بهره مي‌برند، اسانس اين گياه به دليل تركيب‌هاي خاصي كه دارد به‌عنوان يك ضدباكتريايي قوي عمل مي‌كند.

گياه اسطوخودوس بعد از گل دادن ظاهري بسيار زيبا پيدا مي‌كند و مزارع كاشت اسطوخودوس در زمان گل­دهي جاذبه گردشگري شده و علاقه‌مندان زيادي را به خود جذب مي‌كند اين زيبايي در تصاوير اين مطلب جلوه مي‌كند. اين گياه به دليل ظاهر زيبا و عطر فوق‌العاده‌اش در برخي مناطق به‌عنوان گياهي زينتي كاشته مي‌شود. اسطوخودوس در برخي نقاط دنيا به‌صورت خودرو رشد مي‌كند، جنوب فرانسه، مناطق مديترانه و تورنتو مناطقي هستند كه اين گياه به‌وفور يافت مي‌شود. اسطوخودوس گياهي چند ساله و هميشه سبز به ارتفاع ۰٫۵ متر با برگ‌هاي دراز سبز رنگ و پوشيده از كرك‌هاي سفيد است، طعم آن تلخ بوده و دم‌نوش آن خواص بسياري دارد. اسانس اين گياه زرد مايل به سبز بوده، گل‌هاي اين گياه جاذب زنبورعسل بوده و عسل مرغوبي از آن توليد مي‌شود.

كاشت بذر اسطوخودوس

اسطوخودوس به سه روش تكثير مي‌شود: ۱) كاشت بذر ۲) قلمه گرفتن ۳) خوابانيدن.

قلمه گرفتن يكي از راه‌هاي رايج براي تكثير اين گياه بوده كه در فصل پاييز يا اوايل بهار از سرشاخه‌هاي نيمه چوبي اقدام به گرفتن قلمه مي‌كنند و در طول پاييز و زمستان داخل بستر ماسه‌اي و با تخلخل بالا قرار مي‌دهند. قلمه‌ها معمولاً در شرايط دمايي مناسب بعد از ۳ تا ۴ ماه ريشه مي‌زنند و بعدازاين مدت آن‌ها را به محل اصلي كاشت منتقل مي‌كنند. اسطوخودوس به‌صورت چند ساله و در اكثر مناطق ايران قابل‌كشت به‌صورت خانگي و تجاري است. گلدان انتخابي براي كاشت اسطوخودوس بايد عمقي حداقل ۱۵ سانتي‌متري داشته باشد. بذر اسطوخودوس معمولاً بين ۱۲ تا ۴۰ روز بستگي به دما و شرايط كاشت جوانه مي‌زنند، دماي جوانه‌زني بذر اسطوخودوس ۲۱ تا ۲۵ درجه بوده و دماي رشد ۲۸ تا ۳۵ درجه مناسب است. بذرهاي اسطوخودوس را قبل از كاشت به مدت ۲۴ ساعت داخل آب خيس نماييد و سپس در خاك مناسب بكاريد.

براي كاشت خانگي بذرها را بهار و بعد از رفع كامل سرما بكاريد. بذر اين گياه را مي‌توانيد ابتدا داخل گلدان كوچك يا ليوان يك‌بار مصرف و سيني نشاء در عمق ۱٫۵ تا ۳ سانتي‌متري بكاريد و بعد از رسيدن به طول ۵ تا ۱۰ سانتي‌متر به گلدان يا زمين اصلي منتقل كنيد. يا اينكه بذرها را به‌صورت مستقيم در عمق ۵ سانتي‌متري در گلدان و زمين اصلي بكاريد كه در اين صورت نياز به جابجايي نداشته و تلفات كمتر است. خاك مناسب براي كاشت بذر اسطوخودوس بايد نيمه سبك و داراي زهكشي مناسب باشد تركيب خاك رس و ماسه مناسب است. براي كاشت گلداني تركيب كوكوپيت و پرليت يا پيت ماس و كمپوست براي كاشت بذر مناسب است.

براي كاشت در باغچه و مزرعه ابتدا خاك را به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو كنيد و با كود حيواني پوسيده يا كمپوست مخلوط كنيد. سپس گياهان آماده‌شده و نشاء شده از قبل را به‌صورت رديفي كشت كنيد، فاصله بين هر دو بوته را ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متر و هر دو رديف را ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. تا قبل از جوانه‌زني بذر بستر كشت هميشه بايد مرطوب باشد ولي در غرق آبي نيازي نيست. براي تسريع در جوانه‌زني بذرها مي‌توانيد بر روي بستر كشت يك مشما شفاف بياندازيد. توجه كنيد كه با اين كار دما زير مشما بالا مي‌رود و درصورتي‌كه هوا خيلي گرم باشد از انجام اين كار پرهيز كنيد و تنها مراقب باشيد كه خاك خشك نشود.

كاشت مستقيم بذر اسطوخودوس در فضاي باز مشكلاتي دارد، از قبيل بارندگي شديد و شستشوي بذرها. به همين دليل توصيه مي‌شود ابتدا بذرها را به‌صورتي كه بالا گفته شد نشاء كنيد و سپس به محل اصلي منتقل كنيد. علف‌هاي هرز را از همان ابتدا حذف كنيد، وجود علف هرز باعث رقابت در جذب مواد مغذي خاك ميان اسطوخودوس و علف هرز مي‌شود و باعث كاهش مواد دريافتي موردنياز اسطوخودوس و كم شدن اسانس و عطر گياه مي‌شود. اسطوخودوس گياهي كم‌توقع هم به آب و هم به خاك است، در خاك‌هاي فقير و كم آب رشد خوبي داشته و در خاك‌هاي رسي ماسه‌اي و نيمه سنگين براي كاشت در باغ و مزرعه خوب رشد مي‌كند.

اسطوخودوس به شوري آب تا حدي مقاوم است و هنگامي‌كه گياه به رشد كامل رسيد مي‌توان با آب شور آبياري نمود. اسطوخودوس گياهي چند ساله است و معمولاً ۸ تا ۱۰ ساله كشت مي‌شود در نتيجه بايد محلي را براي كاشت انتخاب نمود كه گياه در اين مدت درآنجا باقي بماند و زمين شخم نخورد يا آب‌گرفتگي نشود. اسطوخودوس در سال اول رشد محدودي دارد و كند رشد است. براي داشتن بوته‌هاي زيبا و خوش‌فرم بايد اقدام به هرس سالانه در فصل پاييز نمود. هرس علاوه بر ايجاد بوته‌هاي كپه‌اي و گرد و زيبا، رشد طولي گياه را محدود كرده و به رشد عرضي و تراكم بوته‌ها كمك مي‌كند. مقدار برداشت اسطوخودوس خشك از هر بوته در سال پنجم كاشت ۵۰۰ گرم بوده كه برداشت معمولاً اوايل تير تا اواسط تابستان اتفاق مي‌افتد. اسطوخودوس بستر خيس را دوست ندارد، بهتر است هنگامي‌كه خاك خشك شد اقدام به آبياري نمود.

خاك مناسب براي كاشت اسطوخودوس بايد PH بين ۶ تا ۸ داشته باشد كه براي كاشت تجاري و ابعاد وسيع بهتر است رعايت شود و مي‌توان با افزودن آهك به خاك به اين عدد دست يافت. هنگام آبياري توجه شود كه برگ‌ها خيس نشوند، اسطوخودوس مستعد قارچ برگ هستند. توصيه مي‌شود كه اين گياهان از گردش خوب هوا برخوردار باشند. گياهان بايد بسته به گونه آن‌ها در فاصله ۶۰ تا ۹۰ سانتي‌متري از هم كاشته شوند. گل‌هاي اسطوخودوس را با ساقه برداشت و دسته‌بندي و اقدام به خشك‌كردن مي‌كنند، بعد از باز شدن چند شكوفه اقدام به برداشت كنيد، اين كار بايد بعد از خشك شدن شبنم صبحگاهي و قبل از گرماي روز انجام پذيرد.

راه‌هاي ديگر تكثير گياه اسطوخودوس

يكي از راه‌هاي ديگر تكثير اسطوخودوس تقسيم گياه مادري است كه در پاييز يا زمستان انجام مي‌شود، در اين روش در اواخر پاييز يا اوايل بهار گياه را به‌طور كامل از خاك خارج نموده و اقدام به تقسيم آن به دو يا سه قسمت مي‌كنند به‌طوري‌كه در هر قسمت ريشه و ساقه باشد سپس اقدام به كاشت آن‌ها در محل موردنظر با فواصل ۶۰ تا ۸۰ سانتي‌متر مي‌كنند. اين روش را معمولاً بر روي گياهان سه ساله انجام مي‌دهند. گياه كامل اسطوخودوس تحمل سرما و دماي تا -۲۰ درجه را در فصل زمستان دارد ولي در فصل بهار و رشد و گلدهي به سرما كمي حساس بوده و ممكن است آسيب ببيند ازاين‌رو بايد در مناطقي كشت شود كه بهار و تابستان سرما وجود نداشته باشد. كاشت اسطوخودوس در مناطق نيم‌سايه و با نور كم از مقدار اسانس گل‌ها مي‌كاهد. اين گياه رطوبت زياد را دوست ندارد و آبياري زياد نيز باعث كاهش اسانس توليد مي‌شود.

نحوه مصرف گياه اسطوخودوس

يك قاشق خشك‌شده اين گياه (سرشاخه يا گل) را در قوري همراه با آب ريخته و همانند چاي سياه به مدت ۱۵ دقيقه دم كنيد. استفاده از ظرف‌هاي مخصوص و ليوان‌هاي دم‌نوش نيز مناسب است. طعم اين دم‌نوش شايد خيلي به طبع ما خوش نيايد ولي در ادامه به خواص دارويي آن مي‌پردازيم كه بايد به آن توجه نمود.

خواص دارويي و فوايد گياه اسطوخودوس

اسطوخودوس گياهي دارويي است در نتيجه خواص بي‌شماري دارد كه در ادامه فقط به آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

داروي مناسب براي بي‌خوابي ناشي از خستگي جسمي، فكري و اضطراب

رفع فراموشي و تقويت حافظه

معالجه ضعف اعصاب

درمان‌كننده رماتيسم، آرتروز و نقرس

از بين برنده افسردگي و غم و اندوه

تنظيم تپش قلب

درمان سرماخوردگي به دليل داشتن آنتي‌بيوتيك و اثر ضدعفوني‌كنندگي

بهبود زكام و سرفه، سينوزيت، آنفولانزا

درمان خواب‌رفتگي دست‌وپا

درمان بيماري‌هاي مجاري ادرار

درمان زردي و رفع حالت تهوع و سرگيجه

تقويت‌كننده سلول‌هاي مغز و درمان ميگرن

كاهش تب و حرارت بدن

كاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسي

درمان اسپاس­هاي عضلاني

پاك‌سازي كبد و درمان اختلالات كبدي

درمان بيماري‌هاي گوارشي و سوءهاضمه

در برخي موارد مصرف اسطوخودوس توصيه نمي‌شود:

افرادي كه صفراوي مزاج هستند از مصرف آن پرهيز كنند يا همراه با سكنجبين مصرف كنند.

براي خريد بذر اسطوخودوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: اسطوخودوس، بذر اسطوخودوس، بذر، گياه اسطوخودوس، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص اسطوخودوس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۰:۵۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

باميه

باميه

گياه باميه با نام علمي Abelmoschus esculentus گياهي است گل‌دار از خانواده پنيركيان و زادگاهش آسيا يا آفريقاست. مصري‌ها در قرن ۱۲ يا ۱۳ ميلادي اين گياه را مي‌كاشته‌اند. باميه گياهي يك‌ساله و ساق آن علفي است كه به‌تدريج چوبي مي‌شود. در اروپاي شرقي در اطراف درياي مديترانه بيش از ساير نقاط از اين سبزي مصرف مي‌شود. در تركيه باميه را خشك و براي مصرف زمستان ذخيره مي‌كنند. در ايران براي تهيه خورشت باميه از آن استفاده مي‌شود كه غذاي معروف جنوب ايران است. باميه گياهي است گرمسيري كه در نقاط سرد، كم‌رشد و كم‌محصول مي‌شود. گياه داراي ساقه راست، پوشيده از تار و ارتفاع ۵/. تا ۱ متر (گاهي ۲ متر) است. برگ‌هايي به شكل قلب تخم فرعي مركب از ۵–۳ لوب و گل‌هايي منفرد در كناره برگ‌ها دارد. رنگ گلبرگ‌هاي آن زرد ولي در قسمت وسط قرمزرنگ است. ميوه هرمي شكل، دراز و محتوي دانه‌هاي پوشيده از تار دارد. اين گياه اولين بار در ايران در شهر سرخس كشت و برداشت شد. گل‌هاي سفيد يا كرمي باميه بسيار زيباست و همچنين خوراكي بوده و برخي به خاطر گل‌هاي زيبايش باميه را به‌صورت تزئيني در گلدان مي‌كارند.

كاشت

باميه همانند صيفي‌جات ديگر محصول فصل گرم است و بعد از رفع سرماي بهاره اقدام به كاشت باميه مي‌كنند. باميه را به‌صورت مستقيم در زمين اصلي مي‌كارند و نشاء كاري آن رايج نيست. باميه معمولاً در تمامي خاك‌ها عمل مي‌آيد ولي اگر خاك ضعيفي داريد مي‌توانيد از كودهاي دامي استفاده كنيد. ولي بهتر است براي بهتر نتيجه گرفتن از بسترهاي كشت آماده همانند پيت ماس و كوكوپيت استفاده كنيد. ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب خيس كنيد. اين عمل كمك زيادي به جوانه زدن مي‌كند. باميه را هم داخل گلدان و هم زمين مي‌توان كاشت. در هر گلدان يك گياه كافي است. براي كاشت در زمين فاصله بين بوته‌ها را ۳۰ تا ۹۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. بذر باميه را بعد از خيس كردن در عمق ۱ تا ۱٫۵ سانتي‌متري بكاريد و روي آن خاك نرم بريزيد. در هر گود بهتر است بيش از يك عدد بذر قرار دهيد. جوانه‌زني باميه به‌راحتي انجام نمي‌گيرد. لذا قرار دادن تعداد ۲ يا ۳ عدد بذر در هر گود احتمال داشتن گياه باميه را بالا مي‌برد. بعد از رشد بذرها و چهار برگه شدن گياه، گياهاني كه ضعيف‌تر است را حذف كنيد و بوته‌هاي قوي‌تر را نگه‌داريد.

اين گياه احتياج به آبياري زياد و عميق دارد. مخصوصاً آبياري مرتب در اوايل جوانه‌زني و رشد بوته و حداقل هفته‌اى يك‌بار آبيارى براى توليد حداكثر محصول ضرورى است. اگر در گلدان اقدام به كاشت نموده‌ايد هفته‌اي دو يا سه بار آبدهي نياز است.

بعد از گذشت ۵۰ تا ۶۰ روز از كاشت بذر باميه سبز، زمان برداشت فرامي‌رسد. هنگام برداشت باميه طول ميوه‌ها متغير است. از ظهور گل‌هاي زيباي باميه تا برداشت محصول ۴ تا ۶ روز طول مي‌كشد. برداشت باميه به‌طور مرتب انجام مي‌شود و هر روز يا هر دو روز يك‌بار بايد اقدام به برداشت كرد. برداشت ديرهنگام باميه باعث سفت شدن باميه مي‌شود و از كيفيت آن مي‌كاهد. باميه هر چه زودتر برداشت شود غلاف آن تردتر، لطيف‌تر و خوش‌خوراك‌تر است.

فوايد باميه

مهم ترين فوايد باميه عبارت اند از:

۱. فيبر رژيمي موجود در باميه بالاست و بنابراين بسياري از متخصصين سلامت به‌دليل فوايد گوارشي مصرف آن را توصيه مي‌كنند. فيبر با تسهيل حركات روده به فرآيندهاي گوارشي كمك مي‌كند.

۲. باميه به جلوگيري از ديابت معروف است. باميه سرشار از فيبر است كه به جلوگيري از اين بيماري كمك مي‌كند. براي كنترل سطح بالاي قندخون‌تان بايد هرروز آب باميه را تهيه‌كرده و هر صبح بنوشيد. بايد بدانيم كه آب باميه بيشتر از باميه پخته به درمان ديابت كمك مي‌كند. خوب است كه باميه را به كاري‌ها و سوپ‌هايتان اضافه كنيد؛ اما براي رهايي سريع از قندخون بالا، آب باميه خام خيسانده در آب را مصرف كنيد.

۳. فولات موجود در باميه نقص لوله عصبي جنين را كاهش مي‌دهد. بنابراين مصرف باميه در دوره بارداري يا پيش از آن، بسيار توصيه مي‌شود.

۴. ويتامين K عامل اثرگذار در فرآيند انعقاد خون است. اين ويتامين نقش مهمي در تقويت استخوان‌هاي ما دارد.

۵. آسم را كنترل مي‌كند. مي‌توان با گنجاندن باميه در وعده‌هاي غذايي آسم را درمان كرد. مصرف باميه به افراد مبتلا به آسم پيشنهاد مي‌شود.

۶. باميه، با تسهيل جذب درست آب، حركت دفعي بدن را تضمين كرده و درنتيجه از يبوست جلوگيري مي‌كند.

۷. باميه به جلوگيري از گرمازدگي كمك مي‌كند.

۸. اين باور وجود دارد كه تمام بيماري‌ها در روده بزرگ شروع مي‌شوند. افزودن باميه به وعده‌هاي غذايي‌تان به ميزان زيادي از سرطان روده بزرگ و ديگر بيماري‌هاي مربوط جلوگيري مي‌كند.

۹. با استفاده منظم از باميه، چه خام و چه پخته، مي‌توانيد تا حد زيادي از چاقي جلوگيري كنيد. چاقي ضرورتاً به‌دليل مصرف غذاهاي چرب و پركالري به وجود نمي‌آيد، بلكه به‌خاطر كمبود مواد مغذي نيز مي‌تواند باشد.

۱۰. اين سبزي‌ها جذب كمتر كلسترول را تضمين كرده و از بيماري‌هاي قلبي و دردهايي كه به خاطر كلسترول رخ مي‌دهند، جلوگيري مي‌كند. كلسترول عامل اصلي چاقي و بيماري‌هاي قلبي در بدن است.

۱۱. اگر ديابتي هستيد متخصصين سلامت خوردن غذاهايي با شاخص گليسمي پايين را توصيه مي‌كنند. باميه يكي از غذاهاي با شاخص گليسمي ۲۰ است و بر اساس استانداردهاي پزشكي ارزش شاخص گليسمي باميه بسيار پايين است.

۱۲. مشكلات كليوي، تهديدي براي افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ به‌شمار مي‌آيند. تقريباً نيمي از بيماري‌هاي مربوط به كليه، به‌دليل ديابت به‌وجود مي‌آيند. اگر مصرف آب باميه نيز در رژيم غذايي‌تان منظم باشد به جلوگيري از بيماري‌هاي كليوي كمك مي‌كند.

۱۳. باميه به‌دليل فيبر حل‌شدني كه دارد، به تسريع گوارش كمك كرده، سطح قندخون را بهبود بخشيده و خطر بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. باميه براي دستگاه گوارش بسيار خوب است.

۱۴. اگر غذاهاي سرشار از آنتي‌اكسيدان مصرف كنيد. اين‌ها به جلوگيري از سرطان، بيماري‌هاي قلبي و پيري زودرس كمك مي‌كنند. باميه داراي ميزان زيادي آنتي‌اكسيدان مانند كوئرستين، كاتچين، اپي‌كاتچين، پروسيانيدين و روتين است. بنابراين باميه نه‌تنها از ديابت بلكه از ديگر مشكلات سلامتي نيز جلوگيري و آن‌ها را درمان مي‌كند.

۱۵. باميه، منبعي سرشار از فيبر رژيمي است. اين سبزي‌ها مشكلات گوارش را نيز مهار مي‌كند. پوست سالم، نشان‌دهنده گوارش درست است.

۱۶. ويتامين C موجود در باميه، جواني پوست را حفظ مي‌كند. اين ماده به ترميم بافت‌هاي بدن كمك مي‌كند. ويتامين C به جواني پوست كمك كرده و آن را شاداب مي‌كند.

۱۷. مواد مغذي موجود در باميه از تجمع رنگ‌دانه در پوست جلوگيري مي‌كند. باميه براي جوان‌سازي پوست و ترميم آسيب‌ها مفيد است.

۱۸. اگر از موهاي كم خود خسته‌ايد براي بازگرداندن حجم مويتان از باميه استفاده كنيد. باميه را با مقداري آب بجوشانيد و از مايع لزجي كه از آن خارج مي‌شود براي برگرداندن حجم مويتان استفاده كنيد.

۱۹. اين ماده لزج را مي‌توان به‌عنوان نرم‌كننده مو به كار برد. موي خود را شسته و آب اضافي آن را بگيريد. ماده لزج آبكي را بر مويتان ماساژ دهيد و با دقت با آب بشوييد.

۲۰. باميه، مرطوب‌كننده‌اي عالي براي پوست سر خشك و داراي خارش شماست. باميه موهايتان را نرم كرده و مانند مواد آرايشي موجود در بازار مضر نيست. باميه براي افرادي كه موي به‌هم‌ريخته فر و بي‌طراوت دارند عالي است.

۲۱. باميه، وضعيت پوست سر را بهبود داده و با شوره سر مبارزه مي‌كند. باميه، پوست سرتان را مرطوب كرده و شوره سر را مهار مي‌كند.

۲۲. هنگامي‌كه باميه به‌عنوان شوينده مو به‌كار رود موهايتان را جلا مي‌دهد. هرچند وقت يك‌بار استفاده از نرم‌كننده هميشگي‌تان را كنار گذاشته و با روش طبيعي از مويتان مراقبت كنيد.

۲۳. ادرارآور است براي كساني كه مبتلا به سوزاك هستند يا هنگام ادرار احساس درد مي‎كنند باميه را آب پز نموده همراه با آب قبل از غذا ميل كنند.

۲۴. براي درمان سفليس از جوشانده ريشه باميه استفاده شود (۳۰ گرم در يك ليتر آب هر شش ساعت يك ليوان ميل شود).

۲۵. براي گرفتگي صدا از شربت باميه استفاده شود. ابتدا باميه را جوشانده سپس كمي شكر داخل آن ريخته جوشانده را روزي ۳ مرتبه بالاي غذا چند قاشق بخورند.

۲۶. جوشانده گل باميه ضدسودا است. ۳۰ گرم در ۵۰۰ سي‎سي آب، سه بار در روز هر بار يك استكان ميل شود.

۲۷. دم‎كرده تخم باميه ضدتشنج است. ۳۰ گرم در ۵۰۰ سي‎سي آب.

۲۸. باميه به علت داشتن ماده ضدعفوني‌كننده كرم معده و كرمك را از بين مي‎برد.

۲۹. براي درمان تب‎هاي كهنه ساقه بوته باميه را خيسانده و آب آن را چند روز متوالي بياشاميد.

۳۰. باميه به خاطر وجود منگنز و كبالت تنظيم‌كننده ترشح غدد داخلي است.

۳۱. باميه تقويت‌كننده بينايي است.

۳۲. غده پروستات را تقويت مي‌كند.

۳۳. ايمني را افزايش مي‌دهد

۳۴. بينايي را بهبود مي‌بخشد

۳۵. ضماد التيام دهنده زخم است.

براي خريد بذر باميه و ساير صيفي‌جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: باميه، بذر باميه، بذر، گياه باميه، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص باميه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۵۸:۱۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

ذرت مكزيكي

ذرت مكزيكي

ذرت يا جواري يكي از غلات مهم است. منشأ آن قاره آمريكا است و پس از گندم بيشترين اراضي كشاورزي جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت سرشار از مواد مغذي موردنياز براي بدن بوده و نيز منبع خوبي از فيبر محسوب مي‌شود و سرشار از كالري است. ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ ميلادي (سال كشف آمريكا) در قاره آسيا، اروپا و آفريقا به‌عنوان يك گياه زراعي شناخته‌شده نبود؛ اما اين گياه را از قرن‌ها پيش در آمريكاي مركزي مي‌شناختند و توسط مردم سرخ‌پوست آمريكا كشت مي‌شد. به همين سبب نام لاتين ذرت از يكي از طوايف سرخ‌پوست بنام Marisi Mahig گرفته شده است. نام اين گياه در زبان انگليسي Maize يا corn در زبان عربي ذرت و بلال است. در فرهنگ دهخدا آمده نام فارسي اين گياه در گويش خراساني جواري است ولي واژه عربي آن ذرت هم بكار برده مي‌شود. فرهنگ معين هم‌جواري را برابر با ذرت و بلال معرفي كرده است.

كاشت و نگهداري

براي كاشت ذرت مكزيكي گلداني بايد گلداني با سايز بزرگ را انتخاب نماييد، گلدان‌ها را بعد از رشد بايد در مكاني گرم و آفتاب‌گير قرار دهيد. محل موردنظر در روز حداقل بايد ۶ تا ۷ ساعت نور خورشيد را داشته باشد. بذر ذرت مكزيكي را ۲۴ ساعت در آب خيس كنيد و در دماي ۲۰ تا ۳۰ درجه آن‌ها را در عمق ۲ تا ۵ سانتي‌متري خاك بكاريد و منتظر سبز شدن آن‌ها شويد. چون در عمق كم كاشته مي‌شوند نبايد اجازه دهيد رطوبت سطحي خاك خشك شود و تا قبل از جوانه‌زني مرتب خاك را آبياري كنيد. خاك مناسب براي كاشت ذرت خاكي است كه رطوبت را حفظ كند و سنگين باشد. البته زهكشي مناسبي نيز داشته باشد تا ريشه‌ها از بين نرود.

بهتر است خاك پاي بوته‌ها هميشه مرطوب باشد. در هنگام تشكيل دانه‌ها و رشد بلال نيز بايد آبياري به‌طور منظم و زياد انجام شود تا كيفيت و تراكم دانه‌ها بالا باشد. اگر گلدان‌ها را در منطقه‌اي قرار داده‌ايد كه بادخيز است مي‌توانيد براي استحكام بوته يك چوب يا ميله در كنار بوته ببنديد. ذرت در انواع آب‌وهوا رشد مي‌كند و گرمادوست است و هواي گرم در كيفيت محصول مؤثر است. ذرت در هر خاكي نيز رشد خوبي دارد. معمولاً در خاك‌هاي لومي سنگين و رسي كاشت مي‌شود تا نياز به آب كمتري داشته باشد. آبياري و رطوبت نيز موارد مهمي هستند كه در كيفيت و ظاهر و توليد دانه‌هاي با كيفيت و تراكم دانه‌ها مؤثر است. نياز آبي ذرت در زمان توليد دانه و گرده‌افشاني زيادتر مي‌شود و كم‌آبي باعث عدم تشكيل دانه‌ها در قسمت‌هايي از ذرت شده و تراكم دانه‌ها را نامنظم مي‌كند، به‌طوركلي نسبت به كم‌آبي واكنش بدي نشان مي‌دهد.

براي كاشت ذرت در مزرعه معمولاً بعد از رفع سرماي بهاره تا اواخر مرداد به دو روش زير در فضاي باز مي‌كارند:

روش خطي: فاصله بين رديف‌ها ۷۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر و فواصل بوته‌ها ۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر.

روش پشته‌اي: فاصله پشته‌ها ۱۰۰ سانتي‌متر و در هر پشته ۵ عدد بذر ذرت قرار مي‌دهد (كه معمولاً بعد از رشد بوته‌هاي ضعيف را حذف مي‌كنند).

خواص

ذرت از خانواده گندميان و در كشور مكزيك تكامل يافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشكيل مي‌دهد. درخصوص خواص ذرت، اين غله سرشار از ويتامين‌هاي گروه C، B، A و املاح معدني كلسيم، پتاسيم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته‌اي تشكيل مي‌دهد. رنگ زرد ذرت به دليل وجود زئين و آنتي‌اكسيدان بوده و آنزيم‌ها و فيبر نامحلول آن براي محافظت از روده و پيشگيري از يبوست و بواسير مفيد است.

از نظر طرز تهيه ذرت، اين خوراكي معمولا به اشكال متنوعي مثل كنسروي، بخارپز، كبابي و اخيرا ذرت مكزيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه بهترين نوع‌آن بخار پز خانگي است. پختن ذرت نه تنها باعث كاهش مواد مغذي آن نمي‌شود بلكه خاصيت آنتي اكسيداني آن را نيز افزايش مي‌دهد.

در ذرت خام مواد آنتي‌اكسيداني به فيبرهاي غيرمحلول متصل شده و غيرفعال هستند، ولي عمل پخت موجب شكستن اين اتصال و آزادسازي اين تركيبات مفيد مي‌شود. به همين دليل نوع بخار پز ذرت را انتخاب كنيد و كمتر سراغ نوع مكزيكي آن برويد. البته خوردن ذرت كبابي يا همان بلال نيز توصيه مي‌شود، ولي بايد توجه داشت كه بلال‌ها هنگام كباب شدن نسوزند؛ چرا كه با سوختن هر ماده غذايي احتمال سرطان‌زايي آن افزايش مي‌يابد. بد نيست بدانيد كه بلال پس ازكباب شدن اگر در آب نمك قرار داده شود مقداري از خاصيت خود را از دست خواهد داد.

حال شايد اين سوال مطرح شود، مضرات ذرت مكزيكي چيست؟ در اين رابطه بايد گفت: اضافه كردن كره، نمك و برخي افزودني‌هاي ديگر سبب افزايش كالري ذرت مكزيكي مي‌شود. اين تركيب غذايي بسيار پركالري، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن براي بيماران قلبي ـ عروقي و مبتلايان به فشار و چربي خون و افراد داراي اضافه وزن بسيار مضر و خطرناك است. البته اگر اين غذا با كمترين ميزان نمك تهيه و به جاي كره و روغن جامد درصد اندكي به آن روغن مايع اضافه شود مي‌تواند خصوصا در فصول سرد سال كه استقبال، افراد به مصرف غذاها و خوراكي‌هاي گرم بيشتر مي‌شود يك تنقل خوب محسوب ‌شود.

براي خريد بذر ذرت ذر انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: ذرت، بذر ذرت، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص ذرت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۵۵:۲۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

شبدر

شبدر

شَبدَر جزء مهم‌ترين گياهان علوفه اي خانواده لگومينز در مناطق معتدل و مرطوب است كه از نظر علوفه‌اي و مرتعي داراي ارزش بسيار زيادي است و در تغذيه دام‌ها نقش بسزايي دارند. شبدرها گياهي سه برگچه‌اي‌اند و به همين خاطر اسم علمي آن‌ها از دو كلمه لاتين "Tria" به معني سه و "Folia" به معني سه برگچه‌اي گرفته شده است. تعداد گونه‌هاي شبدر در دنيا حدود ۳۰۰ گونه ذكر شده كه از اين تعداد ۲۵ گونه از نظر كشاورزي مهم است كه از اين تعداد فقط ۹ گونه آن‌ها از جمله شبدر زيرزميني به‌صورت تجارتي كشت مي‌شوند. بيشترين پراكنش شبدرها در منطقه مديترانه است، به‌طوري‌كه در منطقه آسيا ۱۶۰–۱۵۰ گونه، آمريكا ۶۵–۶۰ گونه و در آفريقا ۳۰–۲۵ گونه گزارش شده است. بر اساس تحقيقات بانك ژن گياهي و ذخاير توارثي مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر تعداد گونه‌هاي تاكنون شناخته شده شبدر در ايران حدود ۵۴ گونه است.

خصوصيات كلي شبدرها

تمام شبدرها در آب‌وهواي خنك بهترين عملكرد را دارند. در بين شبدرها شبدر سفيد از همه مقاوم‌تر است. ميزان قند در شبدرها بيش از يونجه است و سطح برگ بيشتري نسبت به يونجه دارند اما مقاومت شبدرها به شوري كمتر از يونجه است و نياز آبي شبدرها نيز كمتر از يونجه است. البته بايد توجه داشت كه شبدرها به لحاظ كميت توليد در سطح پايين‌تري از يونجه قرار دارند و ميزان مواد غذايي قابل‌هضم يونجه از شبدرها بيشتر است. به‌صورت كلي تفاوت شبدرها با يونجه اين است كه برگ يونجه بيضي شكل ولي برگ شبدر گلابي شكل است. همچنين رنگ برگ‌ها در شبدر سبز و شفاف و در يونجه سبز تيره است.

خصوصيات بذر شبدرها

تحقيقات انجام‌گرفته نشان مي‌دهد مهم‌ترين عامل ايجاد بذرهاي با پوسته سخت در شبدرها خشكي و كمي رطوبت نسبي هوا در زمان رسيدگي است. خواب بذر شبدر را به‌وسيله سرما دادن مي‌توان شكست. بذر هيچ‌يك از شبدرها در زمان جوانه‌زني به نور نياز ندارند. به عبارت بهتر بذر هيچ‌يك از شبدرها فيتوبلاست نيستند. همان‌طور كه ملاحظه مي‌شود بزرگ‌ترين بذرها در بين گياهان علوفه‌اي تيره بقولات مربوط به اسپرس و ماشك‌ها است. بايد توجه داشت هرچه اندازه بذر بزرگ‌تر باشد معمولاً زودتر جوانه مي‌زنند و گياهچه بزرگ‌تري توليد مي‌كنند. البته پوسته سخت بذر را نيز بايد در نظر گرفت (مسلم است بذرهاي داراي پوسته سخت ديرتر جوانه مي‌زنند) موضوع ذكرشده در بالا به شرطي صحيح است كه پوسته سخت بذرها صفر در نظر گرفته شود. در واقع هم ميزان بذرهاي سخت در بعضي از شبدرها مانند شبدر برسيم و شبدر لاكي بسيار پايين است. بذر بعضي از شبدرها مانند شبدر پنجه كلاغي (Lotus cornicaltus) بسيار به‌كندي جوانه مي‌زند و گياهچه بسيار ضعيفي توليد مي‌كند، به‌طوري‌كه ايجاد يك مزرعه كامل از اين شبدر ممكن است تا دو سال به طول انجامد.

طرز كاشت بذر شبدر

شبدر از طريق بذر تكثير مي‌شود براي كاشت شبدر قبل از كشت زمين موردنظر را پس از شخم زدن و اضافه نمود كود صاف و براي كشت بذر شبدر آماده كنيد. توجه داشته باشيد كه سطح زير كشت بايد كاملاً نرم و مسطح باشد. به دليل ريز بودن بذر شبدر بهتر است آن را با خاك نرم مخلوط كنيد و بر سطح موردنظر بپاشيد. همچنين مي‌توان از دستگاه بذرافشان نيز براي كشت بذر استفاده كنيد. پس از كاشت بذر آن را آبياري كنيد. پس از مدتي بذر جوانه مي‌زند.

زمان كاشت بذر: كشت بذر شبدر در مناطق سردسير و نيمه سردسير از نيمه شهريور ماه تا نيمه مهرماه است. كشت بهاره اين گياه نيز در برخي از مناطق متداول است.

ارتفاع: ارتفاع اين گياه با توجه به گونه‌هاي مختلفي كه دارد متفاوت و بين ۳۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر است.

فاصله كاشت گياه: در روش كشت مكانيزه براي توليد علوفه فاصله شبدر بين ۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر است. براي تهيه بذر بين ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متر است.

عمق كاشت بذر: پس از كاشت بذر در صورت نياز لايه نازكي خاك بريزيد

خاك مناسب رشد: بهترين خاك براي رشد شبدر خاك‌هاي قليايي و مرطوب مي‌باشند.

دماي مناسب رشد: دماي مناسب براي رشد شبدر بين ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتي‌گراد است.

مقدار آبدهي: به آبياري متوسط و منظمي نياز دارد بين دو آبياري بايد سطح موردنظر خشك باشد.

نور: از جمله گياهان آفتاب دوست است كه براي رشد به نور زياد و همچنين هواي خنك نيازمند است.

خصوصيات تغذيه‌اي شبدرها

شبدر محصول علوفه‌اي مهمي است. به همين دليل است كه به‌طور گسترده‌اي در كشت علوفه‌اي و مراتع استفاده مي‌شود. شبدرها به‌عنوان علوفه سبز، علوفه خوراكي و چمن پوششي استفاده مي‌شوند. ۱۰۰ كيلوگرم از شاخ و برگ شبدر علوفه شامل ۸/۱۹ واحد و ۷/۲ كيلوگرم پروتئين قابل‌هضم است. شبدر اسيدهاي آمينه ضروري بيشتري تر (سيستئين، تريپتوفان و لوسين) نسبت به دانه ذرت و دانه جو و گندم هستند. در شبدرها فسفر به‌ندرت از ۴۴/۱ گرم در هر كيلو ماده خشك پايين‌تر است و از اين نظر نسبت به يونجه برتر هستند و دام‌هايي كه از شبدر تغذيه مي‌كنند، كمتر دچار كمبود فسفر مي‌شوند. گونه شبدرهاي حقيقي با Genus Trifolium همگي علفي و داراي برگ‌هاي سه‌تايي هستند. گل‌ها كوچك بسياري دارند كه روي يك دمگل كوتاه پرگل واقع شده است. گلبرگ پهن خارجي تنها اندكي بزرگ‌تر از ساير گلبرگ‌هاست. شبدرهاي حقيقي مي‌توانند يك‌ساله، دوساله يا چندساله باشند.

مواد ضد تغذيه‌اي در شبدرها: شبدرها داراي موادي هستند كه از ارزش غذايي آن‌ها مي‌كاهد. مثلاً شبدر قرمز داراي ماده‌اي به نام فورموننتين است كه نوعي شبه استروژن گياهي است و مي‌تواند سبب سقط‌جنين در گوسفندان شود همين‌طور شبدر سفيد داراي هيدرو سيانيدريد (HCN) كه براي دام‌ها مي‌تواند بسيار مضر باشد و مصرف زياد آن فعاليت غده تيروئيد را افزايش مي‌دهد، شبدر پنجه كلاغي نيز داراي مقداري هيدروسيانيدريد است اما مقدار آن به حدي نيست كه براي دام‌ها اسميت بسيار بالا ايجاد كند. شبدر شيرين داراي يك ماده ضد تغذيه به نام كومارين است براي دام‌ها مضر است و سبب انعقاد خون در دام‌ها مي‌شود و بسيار خطرناك است. همين‌طور مصرف زياد شبدر ايراني مي‌تواند سبب افزايش برخي از اختلالات مربوط به دام مانند: enterotoxaemia (كليه كاغذي)، photosensitisation ادرار سنگ (سنگ شبدر) در گوسفندان شود.

نفخ در اثر مصرف شبدرها: مصرف علوفه تازه شبدرها مانند بسياري از بقولات ديگر به دليل پروتئين زيادي كه دارند در دام‌ها توليد نفخ مي‌كند در اثر مصرف شبدر سفيد، شبدر قرمز، شبدر شيرين و شبدر ايراني در دام‌ها نفخ ايجاد مي‌شود اما مصرف شبدر پنجه كلاغي و شبدر برسيم (مصري) در دام‌ها هيچ‌گونه نفخي ايجاد نمي‌كند، دليل اين موضوع وجود تانن‌ها قابل اتصال به پروتئين‌ها در اين دو شبدر است كه با رسوب پروتئين در شكمبه كمك مي‌كند و مانع ايجاد نفخ مي‌شود. در بين شبدرها خطرناك‌ترين آن‌ها به لحاظ نفخ زايي شبدر سفيد لادينو است.

خواص شبدر

از جمله خواص شبدر به اين مورد اشاره نمود كه مواد (به‌اصطلاح ضد تغذيه) موجود در شبدر مي‌توانند براي انسان خواص دارويي داشته باشند و مفيد باشند مثلاً كومارين موجود در شبدر شيرين و گياه Ferula badrakema مي‌تواند سبب توقف رشد سلول‌هاي سرطاني مثانه شود. همين‌طور فورمونتين موجود در شبدر قرمز از ارزش دارويي خاصي برخوردار است، آزمايش انجام‌گرفته در سال ۲۰۱۰ نشان داده است كه فورموننتين مي‌تواند از رشد سلول‌هاي سرطان سينه در زنان جلوگيري كند، اما مصرف آن سبب مشكلات جنسي در مردان مي‌شود. عرق شبدر چاق‌كننده است. مولد خون و نيرودهنده‌ي قواي جنسي مي‌باشد. نرمي استخوان اطفال را درمان كرده و تصفيه كننده‌ي خون است. عسل شبدر همچنين مي تواند به تنظيم فشار خون كمك كند. مصرف روزانه حداقل يك يا دو قاشق چاي خوري از اين عسل در اوايل روز به حفظ فشار خون كمك مي كند.

براي خريد بذر شبدر و ساير علوفه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شبدر، بذر شبدر، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص شبدر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۵۲:۱۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

يونجه

يونجه

يونجه گياهي است چندساله يا دائمي كه ريش‌هايي راست و مستقيم دارد و به ريشه اوليه يونجه معروف است به‌موازات پيدايش ريشه اوليه، قسمت هيپوكوتيل در زير سطح خاك قرار مي‌گيرد و با طويل شدن زير لپه باعث جوانه زدن و خارج شدن از سطح خاك مي‌شود. يونجه جوانه‌زده در اين موقع نسبت به آب بيش‌ازاندازه، كمبود آب، شوري خاك يا سله بستن سطح خاك حساسيت خاصي نشان مي‌دهد. چنانچه در اين موقع سطح خاك سله ببندد، زير لپه يونجه كه به‌صورت قوسي در زير سطح خاك قرار گرفته‌است نمي‌تواند به سهولت سطح خاك را بشكافد و از آن خارج شود چنانچه زير لپه يونجه بتواند از سطح خاك خارج گردد در اين موقع يونجه جوانه‌زده فقط داراي دو لپه يا كوتيلدون است كه به‌صورت برگ‌هاي متورم به نظر مي‌آيند. اين برگ اوليه ساده و معمولاً قلبي شكل است و شباهتي با برگ‌هاي اصلي يونجه ندارد. بعد از گذشت مدتي، نخستين برگ مركب سه برگچه‌اي يونجه به وجود مي‌آيد كه به‌تدريج با ادامه رشد و نمو، ساير برگ‌هاي مركب نيز تشكيل مي‌شود. گياه يونجه علاوه بر ريشه راست و مستقيم اوليه، ريشه‌هاي جانبي نيز دارد كه از سلول‌هاي حاشيه استوانه مركزي ريشه اصلي سرچشمه مي‌گيرند عامل موفقيت يونجه در مقاومت به كليه عوامل نامساعد و همچنين استفاده از مواد غذايي تحت‌الارض، برخورداري از يك سيستم ريشه قوي است. ارتفاع آن تا يك متر مي‌رسد برگ‌هاي آن داراي سه برگچه است برگچه‌هاي نوك تيز، سبز رنگ و بيضي‌شكل است. گل‌هاي يونجه به شكل سبز و به رنگ بنفش تيره يا آبي روشن است ميوه يونجه مانند صدف بوده و دانه داخل ميوه مانند لوبيا ولي كوچك‌تر از آن است.

يونجه به دليل وجود ويتامين‌هاي B, K, E, D, A، پروتئين و مواد معدني موجود در آن غذايي كامل محسوب مي‌شود و به «سلطان گياهان» معروف است. ويتامين C موجود در يونجه دو برابر جعفري و چهار برابر ليموترش است. يونجه علاوه بر استفاده به عنوان علوفه دام توسط انسان نيز به صورت هاي مختلف مانند به صورت تازه، جوانه يونجه، عرق يونجه و دمنوش يونجه استفاده شده و عسل يونجه نيز پرطرفدار است. خواص يونجه فراوان است كه مي‌توان به چند مورد اشاره كرد: آهن زياد، تقويت اعضاي بدن، درمان كم‌خوني، ضعف بنيه، درمان سنگ كليه، معالج رعشه و ناراحتي اعصاب، چاق‌كننده، نيروبخشي، كاهش قند خون، ويتامين A مانع از شب‌كوري، تصفيه خون، ازدياد شير مادران، ترك اعتياد، رقيق‌كننده خون و مانع ابتلا به بيماري قلبي، كاهش‌دهنده كلسترول بد و ... . پزشكان قديم ايران از مخلوط تعفن يونجه و چند گياه ديگر براي ترك اعتياد و تنفر از آن براي ترك اعتياد استفاده مي‌كردند. در حال حاضر براي معالجه معتادان به سيگار و ترياك و هروئين شاهد تأثيرات فوق‌العاده‌اي هستيم.

كاشت و برداشت

يونجه گياهي چندساله (تقريباً ۵-۷ سال) است بنابراين با زدن شخم عميق، خاك را براي كاشت يونجه آماده كنيد. زمان مناسب كاشت ترجيحاً پاييز و بهار است كه بهترين زمان براي كشت بذر يونجه پاييز، اوايل تا اواسط شهريور و براي كشت بهار، نيمه دوم ارديبهشت الي خرداد ماه است. بذر يونجه ها را در عمق يك الي دو سانتيمتري ترجيحاً خاك سبك و شني كاشت كنيد. براي جلوگيري از خشك شدن خاك بعد از اولين آبياري به ترتيب ۳ روز بعد و دور آبياري بين ۷ تا ۱۲ روز است.

در برداشت اول بعد از ۵۰-۷۰ درصد از گلدهي و بيشتر و در برداشت‌هاي بعدي ۱۰-۱۵ درصد گل‌هاي بنفش (بيشترين كيفيت علوفه) انجام مي‌شود. برداشت بذر يونجه بعد از قطع آبياري در مرحله شروع به قهوه‌اي شدن غلاف‌ها و زماني كه پنجاه درصد غلاف‌ها قهوه‌اي شده‌اند.

براي خريد بذر يونجه و ساير علوفه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: يونجه، بذر يونجه، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص يونجه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۴۷:۲۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گوجه چري زرد

بذر گوجه چري زرد

نام علمي گوجه فرنگي Lycopersicon esculentum Mill است كه متعلق به تيره بادمجانيان است. گياه گوجه فرنگي ممكن است يك‌ساله و يا چند‌ساله باشد. البته در مناطق سردسيري بيشتر يك‌ساله است، ولي اگر در نواحي گرمسيري به‌صورت دائمي درآيد، طول دوره زندگي آن چندان طولاني نيست. در انواع پابلند آن ساقه آن ابتدا ايستاده، بعد به‌صورت خزنده درمي‌آيد و بر اثر تماس با خاك توليد ريشه‌هاي نابجا مي‌كند. برگ‌هاي مركب و ساقه نوجوان آن پوشيده از كرك‌هاي ريز و سفيد مي‌باشند. ساقه آن در ابتدا كه گياه جوان است سبز رنگ، كرك دار، گرد و خيلي شكننده است و به علت داشتن كيسه‌هاي ترشحي بوي گوجه به‌خوبي استشمام مي‌شود. ولي با افزايش عمر آن رنگ آن تغيير كرده، بدون كرك مي‌شود و ساقه آن نيز زاويه‌دار و خشن مي‌گردد. برگ گوجه مركب است كه به‌صورت متناوب روي ساقه قرار دارد. گل‌هاي آن كامل است و به‌صورت خوشه‌اي روي ساقه، بين دو گره قرار مي‌گيرند. هر خوشه گل بين ۴ تا ۸ عدد گل دارد.

تعداد خوشه‌هاي گل آن نسبت به رقم گوجه بين ۴ تا ۱۰۰ متغير است. گوجه يك گياه خودگشن است. در بعضي از شرايط ممكن است ميوه به طريق بكرزايي به وجود آيد. اگر گوجه مستقيماً در زمين اصلي كشت شود، توليد ريشه عميق و اصلي مي‌كند؛ ولي اگر نشا شود، چون ريشه اصلي آن قطع مي‌گردد، بنابراين توليد ريشه‌هاي افشان مي‌نمايد. ميوه گوجه «سته» مركب است؛ كه شكل، اندازه و رنگ آن در ارقام مختلف با يكديگر كاملاً متفاوت است. در داخل ميوه حجره‌هاي فراواني وجود دارد كه تعداد آن‌ها بين ۲ تا ۱۵ عدد متغير است و در داخل آن‌ها بذر وجود دارد. افرادي كه به ارگانيك بودن محصولاتي مصرفي خود اهميت مي‌دهند علاقه‌مند به پرورش سبزي‌ها و صيفي‌جات داخل منزل هستند؛ اما به دليل محدوديت‌هايي كه در زندگي‌هاي امروزي وجود دارد پرورش همه گياهان امكان‌پذير نيست.

گوجه چري يا گوجه گيلاسي ازجمله گياهاني است كه شما مي‌توانيد آن را از طريق بذر در منزل پرورش دهيد. گوجه چري زرد ميوه‌اي بسيار لذيذ است و انتخاب خوبي براي پرورش در منزل است و به دليل سايز كوچك و مينياتوري، ظاهر بسيار زيبايي نيز دارد و اغلب براي تزيين سالاد از آن‌ها استفاده مي‌شود. گوجه چري خواص درماني گسترده‌اي نيز دارند. آنتي‌اكسيدان و ويتامين C موجود در چري باعث جلوگيري از مبتلا به سرطان شده و در درمان كم‌خوني و ميگرن بسيار مؤثر است؛ اما اين خواص در صورتي تأثيرگذارند كه گوجه‌ها به‌صورت ارگانيك كشت شوند؛ بنابراين بهتر است شما اين ميوه‌هاي لذيذ را در منزل و طريق بذر آن پرورش دهيد.

كاشت گوجه چري

ابتدا بذر گوجه چري را در سيني نشاء و يا يك گلدان معمولي در عمق نيم سانتيمتري خاك كاشت بزنيد. پس از كاشت گوجه گيلاسي ، گلدان رو آبياري كنيد و سعي كنيد حداقل هر ۲ روز يك‌بار آب دهيد. پس از كاشت گوجه چري حدوداً يك هفته تا ۱۰ روز طول مي‌كشد تا بذرها جوانه بزنند و بعد از جوانه‌زني حدوداً ۲ هفته كافي است تا گوجه‌ها سه برگي شوند. پس از سه برگي شدن نشاءها را به گلدان اصلي انتقال داده و در محلي با نور كافي قرار دهيد. دقت كنيد هنگام انتقال نشاءها به گلدان اصلي، پس از قرار دادن آن‌ها در خاك و اضافه كردن خاك، براي صفت شدن آن از آب استفاده و از فشار دادن خاك با دست بپرهيزيد. اين كار به ريشه نشاءها آسيب وارد مي‌كند.

آبياري: هر دو روز يك‌بار

زمان كاشت: اول فروردين تا اواخر خرداد

زمان جوانه زدن: يك هفته تا ۱۰ روز

زمان برداشت: ۲ ماه پس از كاشت بذر

نور: نور مستقيم آفتاب

براي خريد بذر گوجه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گوجه، بذر گوجه، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص گوجه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۵۹:۱۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل اطلسي الوان (مخلوط)

گل اطلسي الوان (مخلوط)

گل اطلسي گياهي رونده كه گاهي ارتفاع آن شايد به بيش از ۶۰ سانتي‌متر برسد داراي تنوع بسيار زياد در رنگ مانند اطلسي بنفش، اطلسي ليمويي، اطلسي حنايي، اطلسي قرمز، اطلسي گلبهي، اطلسي صورتي، اطلسي آبي، اطلسي ارغواني، اطلسي الوان، فرم هاي مختلف مانند اطلسي آويز، اطلسي مكزيكي، اطلسي رونده و سايزهاي متفاوت است. اين گياه نياز به‌صورت آويز نيز مي‌توان كاشت كه در اين صورت بايد به‌صورت منظم سرزني شود. بذر اطلسي در اواخر اسفند ماه كشت و گلدهي از خرداد تا آبان ماه است و با هرس گل‌هاي پژمرده به رشد بهتر گياه و ظهور گل‌هاي جديد كمك مي‌كنيد.

به‌منظور كاشت اطلسي بين ۶ الي ۸ هفته از اتمام فصل زمستان اقدام به كاشت بذر گل اطلسي در بستر كشت و مقداري پيت ماس، كوكو پيت و شن و يا خاك‌برگ الك شده و صورت گيرد. مخلوط بستر كشت را با اسپري مرطوب (تا بذرها بهتر به خاك بچسبند) و سپس بذرها را بر روي بستر كشت قرار مي‌دهند. بذرها رو به‌آرامي به خاك فشرده تا به سطح خاك بچسبد. براي حفظ رطوبت بستر كشت از پوشش نايلوني روشن استفاده كنيد. پس از ۷ الي ۱۰ روز از زمان كاشت بر شروع به جوانه‌زني مي‌كند. براي رويش بهتر بذر اطلسي به محيطي كاملاً روشن و به‌دوراز تابش مستقيم آفتاب نياز است در صورت نياز مي‌توانيد از لامپ‌هاي فلورسنت معمولي بين ۱۴ الي ۱۶ ساعت براي تأمين روشنايي استفاده كنيد. پس از سه برگي شدن گياهان براي تقويت گياهان جوان مي‌توان از كود رقيق‌شده رشد مخصوص گياهان زينتي هر پانزده روز يك‌بار استفاده كرد. پس از ۴ برگي شدن نشاهاي اطلسي و رفع خطر سرمازدگي در اواسط بهار هنگامي‌كه دماي خاك به حدود ۱۰ درجه مي‌رسد مي‌توان گياهان را به محيط باز منتقل كرد.

خاك مناسب باغچه براي كشت اطلسي خاكي با زهكشي مناسب و تقويت‌شده توسط كمپوست و يا خاك‌برگ و يا كود پوسيده دامي عاري از علف هرز است. خاك را تا عمق ۲۰ سانتيمتري شخم زده و با كمك تقويت‌كننده‌ها و كمي شن بستر را براي انتقال نشاهاي اطلسي آماده مي‌كنيم. براي كاشت گياه بايد مناطقي از باغچه كه روزانه بين حداقل ۵ تا ۶ ساعت از تابش مستقيم نور خورشيد برخوردار هستند انتخاب نمود. تابش بيشتر آفتاب به رشد بهتر گل كمك مي‌كند. در سايه قرار دادن گياه باعث كاهش گلدهي و كشيده شدن ساقه منجر مي‌شود. گياهان را در محيط كاملاً آفتابي بافاصله بين ۲۰ الي ۳۰ سانتيمتر و در محيط‌هاي كمي آفتابي بين ۱۰ الي ۲۰ سانتيمتر و در گلدان نيز در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتيمتري از يكديگر كشت كنيد. براي داشتن گل‌بوته‌اي زيبا ساقه‌هايي كه طول آنها از ۱۵ سانتيمتر بلندتر شدند آنها را هرس كرده تا به توسعه بهتر گياه كمك مي‌كنيم. بعد از پژمرده شدن گياه نيز گل‌ها را به‌آرامي از ساقه جدا مي‌كنيم تا فرصت رشد دوباره براي گل‌هاي جديد را فراهم آوريم.

گياه اطلسي براي داشتن گل‌هاي پر و رشد مناسب به آبياري منظم نياز دارد. خاك هميشه بايد مرطوب باشد در طول هفته حداقل بايد يك‌بار اقدام به آبياري به‌صورت غرقابي نماييد و در روزهاي گرم تابستان تا دو بار نيز نياز به آبياري كامل دارد.

براي خريد بذر گل اطلسي و ساير گياهان زينتي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۱:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: