گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

بابونه

بابونه

بابوبه گياهي است يك‌ساله، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتيمتر كه به‌صورت خودرو در مزارع و كنار جاده‌ها مي‌رويد. ساقه آن داراي انشعاباتي است و برگ‌هاي آن بريدگي‌هاي باريك و دراز با ظاهر برگچه مانند دارد. گل‌ها به‌صورت گل آذين كاپيتول و به رنگ سفيد و زرد است. گياهي دائمي و هميشه سبز كه توده گل‌هاي مينائي شكل آن به رنگ زرد ليموئي هر يك در انتهاي ساقه‌اي باريك در فصل تابستان ظاهر مي‌شوند. برگ‌ها بسيار منقسم و سرخس مانند بوده و در فصل زمستان جذابيت گياه را تأمين مي‌كنند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به يك متر مي‌رسد. گل بابونه گياهي است از تيرۀ كاسني، همه‌جايي، علفي، يك‌ساله، داراي ريشه مخروطي شكل و كم‌وبيش سطحي كه هميشه در اواخر دورۀ رويش از انشعابات فراواني برخوردار مي‌شود. اين گياه داراي خواص دارويي فراوان است. ساقه‌اش استوانه‌اي شكل است. ارتفاع ساقه متفاوت و بسته به محل رويش و شرايط اقليمي آن است. در زمين‌هاي شور ساقه كوتاه و به‌صورت خوابيده روي زمين قرار مي‌گيرد. برگ‌ها فاقد كرك و صاف به‌صورت متناوب نسبت به يكديگر روي ساقه قرار مي‌گيرند. گل‌ها در انتهاي ساقه‌هاي اصلي و فرعي ظاهر مي‌شوند. قسمت مياني گل‌ها كه مجموعه‌اي از گلچه‌هاي لوله‌اي زردرنگ است و در اوايل رويش نيمه كروي، با باز شدن گلچه‌هاي لوله‌اي، كم‌وبيش مخروطي مي‌شوند. گل‌هاي بابونه شيرازي دو نوع گلچه زبانه‌اي به رنگ سفيد و گلچه لوله‌اي به رنگ زرد است. بخش مورداستفاده اين گياه، كاپيتول‌هاي (مركز گل گياه) آن است كه در فاصله ماه‌هاي ارديبهشت تا مهر ماه، آن را از ساقه جدا مي‌كنند. گل‌هاي بابونه كوچك بوده و فرم آن همانند گل مينا يا آفتابگردان و خوراكي بوده كه در تهيه چاي بابونه مورداستفاده قرار مي‌گيرد، البته اين تنها راه مصرف آن نبوده، از اين گياه به‌عنوان چاشني در برخي غذاها و سالادها استفاده مي‌شود. طعم گل‌هاي بابونه به‌طور غالب شيرين است. ساقه آن به رنگ سبز مايل به سفيد، برگ‌هاي آن كوچك متناوب و داراي بريدگي‌هاي باريك، نامنظم و پوشيده از كرك است. گل‌هاي آن مجتمع در يك طبق كه به‌طور منفرد در انتهاي ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر مي‌شود. در هر طبق، گل‌هاي سفيد در اطراف و گل‌هاي زرد در قسمت وسط قرار دارند. بابونه از گياهان بومي منطقه مديترانه بوده ولي منشأ آن را در آسياي صغير گزارش كرده‌اند. اين گياه امروزه پراكندگي وسيعي در اروپا، آسياي غربي، آفريقاي شمالي آمريكاي شمالي و جنوبي و استراليا پيدا كرده است.

در ايران نيز گونه‌هاي مختلف جنس ماتريكاريكا در نقاط مختلف كشور رشد مي‌كنند. اين گياه در آذربايجان، لرستان، فارس قيروكارزين غربي انديمشك و خوزستان (دزفول، ايذه، هفت گل، شوشتر، رامهرمز و بهبهان) اطراف تهران و دماوند و همچنين در جنگل فندقلو ويلكيج نمينو همچنين در مناطق وسيعي از چمنزارهاي استان چهارمحال و بختياري در [ميزدج و كوهرنگ و ساير نقاط] مي‌رويد. بعضي از گونه‌هاي ديگر بابونه مانند بابونه آلماني در نواحي مختلف اروپا مي‌رويد.

كاشت بابونه

بابونه را معمولاً به‌صورت مستقيم كشت مي‌كنند و نشاء گيري آن رايج نيست و توصيه نمي‌شود، بذر بابونه بسيار ريز بوده و در هر نيم گرم بيش از هزار عدد بذر وجود دارد. براي كاشت بابونه را مي‌توان دو نوبت در سال به‌صورت مستقيم كاشت: ۱) نيمه دوم اسفندماه ۲) اواخر شهريور تا اواخر مهرماه

براي كاشت خانگي و به‌صورت محدود در تمامي طول بهار و تابستان مي‌توان اقدام به كاشت در باغ (باغچه) و گلدان نمود. براي كاشت بذر بابونه در باغچه و مزرعه ابتدا خاك (بستر كشت) را به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو كنيد و با كود حيواني پوسيده يا كمپوست مخلوط كنيد. بذرها را با ۳ تا ۵ برابر حجم آن با خاك يا ماسه مخلوط كنيد و سپس به‌صورت دست پاش بر روي سطح خاك بپاشيد و بر روي آن سطح نازكي از خاك نرم بريزيد. علاوه بر گياه بابونه كه نياز به نور كامل دارد، بذر بابونه نيز براي جوانه‌زني نياز به نور دارد در نتيجه در محيطي كاشته شود كه پر نور باشد.

برخي معتقدند كه روي بذر بابونه را نبايد با خاك پوشاند زيرا براي جوانه‌زني بايد نور دريافت كنند ولي اين عمل درصد جوانه‌زني را كاهش مي‌دهد چون برخي بذرها با خاك ارتباط برقرار نكرده و خشك مي‌مانند و جوانه نمي‌زنند. براي كاشت بذر بابونه در گلدان، گلدان انتخابي بايد عمقي حداقل ۱۰ سانتي‌متري داشته باشد. چون بذرها در عمق كمي كاشته شده حتماً به نحوي آبياري شود كه بذرها شسته نشود. تا قبل از جوانه‌زني بذر، بستر كشت هميشه بايد مرطوب باشد ولي غرق آبي نه براي تسريع در جوانه‌زني بذرها مي‌توانيد بر روي بستر كشت يك مشما شفاف بياندازيد، توجه كنيد كه با اين كار دما زير مشما بالا مي‌رود و درصورتي‌كه هوا خيلي گرم باشد از انجام اين كار پرهيز كنيد و تنها مراقب باشيد كه خاك خشك نشود.

بعد از جوانه‌زني بذرها، گياهان قوي را نگه داريد و باقي را حذف كنيد همچنين با حذف گياهان اضافه فاصله گياه بابونه‌ها را از يكديگر ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر برسانيد تا فضاي كافي براي رشد تمامي گياهان فراهم شود. علف‌هاي هرز را از همان ابتدا حذف كنيد، وجود علف هرز باعث رقابت در جذب مواد مغذي خاك ميان گياه و علف هرز مي‌شود و باعث كاهش مواد دريافتي موردنياز گياه و كم شدن اسانس و عطر گياه مي‌شود. دماي كاشت بذر و جوانه‌زني ۲۰ تا ۲۵ درجه مناسب است، بعد از رشد دماهاي بالاتر را نيز تحمل مي‌كند. (بذرها در دماي ۵ تا ۱۰ درجه نيز قابليت جوانه‌زني دارند) PH مناسب براي خاك بابونه ۸ تا ۹ است، بابونه تحمل خوبي در مقابل خاك‌هاي شور داشته و در اين نوع خاك نيز قابل كاشت بوده ولي گلدهي و ميزان اسانس را كاهش مي‌دهد. آبياري گياه بابونه بايد به‌طور منظم باشد، مرطوب بودن خاك پاي گياه باعث افزايش گلدهي و افزايش ميزان اسانس مي‌شود.

براي مبارزه با علف­هاي هرز بابونه مي­توان از علف­كش مالوران به ميزان ۳ الي ۴ كيلوگرم در هكتار به‌صورت محلول پاشي استفاده كرد. زمان مناسب براي استفاده از اين علف­كش اواسط فروردين ماه است. اين علف­ كش تأثير سوئي بر گياه ندارد و مي­توان تا مرحله ۲ يا ۳ برگي از آن استفاده كرد. به كار بردن ۱ تا ۵/۱ كيلوگرم در هكتار نمك سديم ۲٫۴٫D براي كنترل علف­هاي هرز مفيد است. ترفلان به مقدار ۲ ليتر در هكتار به‌صورت پيش رويشي به خاطر عدم وجد پس مانده نامطلوب از اين سم بسيار مورد استفاده قرار مي­گيرد. از آنجايي كه اين گياه بخصوص در مرحله ۲ تا ۳ برگي قدرت رقابت خوبي با علف­هاي هرز دارد، در كشت آن نياز چنداني به علف‌كش نيست. اما درصورتي‌كه نياز به سم‌پاشي قطعي باشد بهتر است اين كار را در حدود ۶ هفته قبل از كاشت با استفاده از علف­كش­هايي كه روي بذر علف هرز مؤثر هستند و يا زماني كه علف هرز در حال جوانه­زني است، انجام داد. آبياري اين گياه معمولاً به‌صورت آبياري اين گياه معمولاً به‌صورت ثقلي- كرتي صورت مي­گيرد. مناسب­ترين رطوبت خاك بين ۶۰ تا ۷۰ درصد است. آبياري در طي گل­دهي بسيار مفيد بوده و سبب يك‌بار برداشت اضافي گل مي­شود.

برداشت

قسمت مورد مصرف گل‌هاي گياه بابونه است كه به‌صورت خشك‌شده مصرف مي‌كنند در نتيجه هنگامي‌كه گل‌ها باز مي‌شوند برداشت آغاز مي‌شود. برداشت گياه بابونه در جهان در سطح وسيع به‌وسيله ماشين‌هاي مخصوص و در سطح‌هاي كوچك‌تر با ابزارهاي ساده و دستي انجام مي‌شود كه در تصوير زير مي‌بينيد، گل‌ها معمولاً براي دسته‌بندي و جابجايي بهتر همراه با بخشي از دمگل (ساقه) گياه برداشت مي‌شوند (معمولاً ۵ سانتي‌متر) در اين حالت داراي بالاترين اسانس است. براي داشتن بالاترين كيفيت، گل‌ها به فاصله كمي از برداشت بايد خشك شوند. در هر هكتار زمين زير كاشت بابونه معمولاً ۰٫۵ تا ۲ تن گل بابونه تازه برداشت مي‌شود كه پس از خشك نمودن مي‌توان ۰٫۱ تا ۰٫۵ تن گل خشك به دست آورد.

خواص بابونه

بابونه از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و از تقويت‌كننده‌هاي تلخ به حساب مي‌آيد.

يكي از مهم‌ترين خواص گل بابونه، درمان زخم و ورم معده است كه به‌آساني اين مرض را درمان مي‌كند.

بابونه اعصاب و قواي جنسي را تقويت مي‌كند.

بابونه تقويت‌كننده مغز است.

بابونه ادرارآور و قاعده آور است.

اين گياه ترشح شير را در مادران شيرده افزايش مي‌دهد.

استفاده از بابونه در زيبايي به‌اندازه قدمت به‌كارگيري آن در عطاري‌ها سابقه دارد. خواص آن به‌خصوص براي پوست‌هاي شكننده و حساس در مقابل تغييرات جوي مفيد است.

درمان‌كننده سردرد و ميگرن است.

استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع مي‌كند.

اگر كسي قطره‌قطره ادرار مي‌كند، به او دم‌كرده بابونه دهيد تا درمان شود.

بابونه درمان‌كننده كمي ترشحات عادت ماهيانه است.

براي درمان چشم‌درد، بابونه را در سركه ريخته و بخور بابونه دهيد.

براي تسكين دردهاي عضلاني دم‌كرده بابونه بنوشيد.

جويدن بابونه براي التيام زخم‌هاي دهان مفيد است.

بابونه تب بُر و تسكين‌دهنده درد است.

بابونه تقويت‌كننده معده است.

براي تسكين درد در هنگام دندان‌درآوردن بچه‌ها، به آن‌ها دم‌كرده بابونه بدهيد.

براي رفع بي‌خوابي و داشتن يك خواب آرام و راحت، كافي است ۱۰ دقيقه قبل از رفتن به رختخواب، يك فنجان دم‌كرده بابونه بنوشيد.

بابونه براي رفع ورم روده مؤثر است.

بابونه درمان‌كننده بي‌اشتهايي است.

دم‌كرده بابونه درمان‌كننده كم‌خوني است.

از بابونه براي رفع كرم معده و روده استفاده كنيد.

بابونه تسكين‌دهنده دردهاي عادت ماهيانه است.

بابونه براي رفع زردي مفيد است.

حمام بابونه اثر نيرو دهنده دارد. براي اين منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ريخته، مدت يك ربع در آن دراز بكشيد.

براي تسكين درد، چند قطره اسانس بابونه را با يك قاشق روغن بادام مخلوط كرده و روي محل‌هاي دردناك بماليد تا درد را تخفيف مي‌دهد.

اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام براي رفع ناراحتي‌هاي پوستي نظير اگزما، كهير و خارش مفيد است.

براي رفع گوش‌درد و سنگيني گوش، يك قطره روغن بابونه را در گوش بچكانيد.

اسانس بابونه چون اثر تهوع‌آور دارد، در مسموميت‌هاي غذايي مصرف مي‌شود.

روغن بابونه را براي از بين بردن كمردرد، درد مفاصل و نقرس روي محل درد بماليد.

با دم‌كرده بابونه اگر موهاي بلوند را بشوييد آن‌ها را روشن‌تر و شفاف‌تر مي‌كند.

خانم‌هايي كه يائسه شده‌اند، بهتر است همه روزه دمنوش بابونه بنوشند، زيرا اختلالات يائسگي را برطرف مي‌كند.

بابونه ضد آلرژي است.

براي خريد بذر بابوبه و ساير گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: بابونه، بذر بابونه، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۴۴:۵۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل شب بو

گل شب بو

گل شب بو از گياهان پرطرفدار نوروزي است كه علاوه بر زيبايي فوق‌العاده گل‌هايش به علت عطر بي‌نظيرش نيز بسيار موردتوجه است و براي نگهداري در آپارتمان و كاشت در فضاي سبز و باغچه‌ها انتخاب مي‌شود. در ادامه اين مطلب شما را با روش كاشت گل شب بو، نحوه نگهداري و شرايط محيطي موردنياز اين گل آشنا مي‌كنيم.

كاشت

كاشت گل شب بو از طريق بذر و قلمه زدن قابل انجام است و جزو گياهاني است كه تكثير آن ساده است. مهم‌ترين روش تكثير گل شب بو كاشت بذر است كه در دو زمان از سال انجام مي‌گيرد. در مورد شب‌بوهاي يك‌ساله و همچنين چندساله معمولاً بذر شب بو در اوايل بهار (بعد از رفع يخبندان بهاره) و يا در صورت داشتن امكانات ۸-۶ هفته قبل از رفع يخبندان در محيطي محافظت‌شده همانند داخل منزل و يا گلخانه كاشته مي‌شوند، سپس در اوايل بهار به زمين اصلي منتقل مي‌شوند.

۱- بذر گل شب بو را در عمق ۳ تا ۴ سانتيمتري خاك بكاريد. فاصله بين بذرها بهتر است بين ۱۵ تا ۲۰ سانتيمتر باشد.

۲- بهتر است بذر شب بو را از اواخر مرداد ماه تا اوايل شهريور در هواي آزاد بكاريد و پس از آنكه بوته‌ها چند برگه شد، بوته‌هاي كم پر را جدا كنيد.

۳- زماني كه بوته‌هاي شب بو حدود ۳ تا ۵ سانتيمتر رشد كردند بايد آن‌ها را به گلدان‌هاي مناسب انتقال دهيد.

۴- توجه داشته باشد اگر گل شب‌بوي شما از نمونه‌هاي تك شاخه است مي‌توانيد ۳ تا ۵ بوته از آن را به يك گلدان انتقال دهيد اما چنانچه از انواع پر شاخه استفاده نموده‌ايد يك بوته براي هر گلدان كافي است.

۵- گلدان‌هاي شب بو را در محل سايه قرار دهيد. هنگامي‌كه بوته‌ها به گلدان جديد و فضاي محيط عادت كردند مي‌توانيد آن‌ها را به محل آفتاب‌رو انتقال دهيد.

۶- بهترين محل براي نگهداري گل شب بو در داخل ايوان يا بالكن منزل و در پشت پنجره اتاق‌هاست. در صورت نگهداري شب بو در داخل آپارتمان، دماي منزل بايد خنك باشد.

۷- گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبياري كنيد.

۸- توصيه مي‌شود خاك گلدان را هر سال يك‌بار با كودهاي غني از پتاسيم و نيتروژن مخلوط كنيد.

تكثير از طريق قلمه يكي ديگر از روش‌هاي كاشت گل شب بو در مورد انواع چندساله اين گياه است. اين روش چندان متداول نيست، با اين وجود اگر تصميم به قلمه زدن گل شب‌بوي خود داريد بهترين زمان فصل تابستان است.

شرايط نگهداري

شرايط اكولوژيكي موردنياز نگهداري شب بو عبارت است از:

خاك: گل شب بو به خاك سبك و با زهكش خوب نياز دارد كه خنثي تا كمي قليايي و نسبتاً حاصلخيز باشد. تركيب خاك‌برگ، شن، كود پوسيده گاوي و خاك معمولي براي كاشت گل شب بو مناسب است.

نور: گل شب بو براي رشد بهتر نياز به نور مستقيم دارد. البته اين ميزان دريافت نور براي گل بستگي به دما محيط دارد به‌طوري كه هرچه دماي محيط كمتر باشد و هوا خنك‌تر باشد، گياه ميزان نور مستقيم بيشتري را تحمل خواهد كرد. با افزايش دماي محيط، اگر از شدت بيش از اندازه نور محافظت نشود ابتدا گل‌ها پژمرده مي‌شوند و سپس تمامي گياه پژمرده خواهد شد.

دما: همه انواع شب بو از جزو گياهان سرمادوست هستند و به هواي گرم حساسيت دارند. گل‌هاي شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا كمتر گل مي‌دهند و سپس برگ‌هاي گياه زرد شده و به‌تدريج مي‌ريزند و گياه از بين مي‌رود.

آبياري: نياز آبي گل شب بو متوسط است. بهترين زمان آبياري گياه زماني است كه بين دو آبياري سطح خاك كاملاً خشك شده باشد. در صورت آبياري بيش‌ازاندازه ريشه گياه پوسيده خواهد شد.

آفات و بيماري‌ها: از بيماري‌ها و آفات مهم گياه شب بو مي‌توان به زنگ شب بو، كنه تارعنكبوتي، معدنچي برگ، تريپس، سفيدك داخلي و شته اشاره كرد. براي از بين بردن اين آفات و بيماري‌ها بايستي از سموم شيميايي مربوطه استفاده شود.

جالب است بدانيد چند سالي است كه گل شب بو به‌عنوان گل شاخه بريده نيز مورداستفاده قرار مي‌گيرد و شاخه‌هاي بريده آن درصورتي‌كه هواي اتاق گرم نباشد، چندين روز در آب دوام مي‌آورند.

براي خريد بذر گل شب بو و ساير بذر گل ها و گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل شب بو، بذر گل شب بو، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۱۲:۰۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل شاه پسند

گل شاه پسند

شاه پسند گياهي گل‌دار و هميشه سبز بوده، ۲۵۰ گونه از اين گياه در دنيا به‌صورت يك‌ساله و چندساله و درختچه‌اي وجود دارد، اين گياه بومي مناطق گرمسير آمريكا بوده و به خشكي نسبتاً مقاوم است، گل‌هاي گياه شاه پسند رنگارنگ و چتري و بادوام مي‌باشند. گل شاه پسند در مناطق گرمسير تمامي طول سال بر روي گل بوده و در مناطق نيمه گرمسير يا سردسيري در فصل گرم به گل مي‌رود، ساقه‌ها و برگ‌هاي اين گياه غالباً موم دار است. برگ‌هاي اين گل در آفتاب كم، رنگ خود را تا حدودي به سبز روشن تغيير مي‌دهد و سايه جزئي را نيز تحمل مي‌كند. شاه پسند را به‌راحتي مي‌توان در گلدان كشت نمود و با شروع فصل سرما به محلي گرم برد و در تمام طول سال از گل‌هاي آن لذت برد. انواع گل شاه پسند از نظر رنگ عبارت از رنگ هاي سفيد، قرمز و نارنجي مي باشد.

آموزش كاشت بذر گل شاه پسند

تكثير گل شاه پسند از بذر خيلي ساده نيست، گل شاه پسند علاوه بر كاشت بذر از طريق قلمه‌ زدن گل شاه پسند نيز تكثير مي‌يابد، در اوايل بهار و پاييز مي‌توانيد از قلمه‌هاي جوان اين گياه استفاده نماييد. اولين قدم براي كاشت بذر گياهان زينتي انتخاب خاك مناسب است، برخي از خاك‌هاي باغچه ممكن است مانع سبز شدن بذر و مرگ جوانه بشود بهتر است از خاك‌هاي آماده و بسته‌بندي استفاده كنيد. بهترين تركيب خاك براي كاشت اين بذر شامل ۳۰ درصد كوكوپيت، ۵۰ درصد پيت ماس يا ورمي­كمپوست و ۲۰ درصد پرليت دانه‌ريز است.

ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بريزيد تا به مدت چند ساعت خيس بخورند و بذرها زير آب بروند، (حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت) اين عمل باعث شده تا پوست خارجي بذرها نرم و شكسته شود و جوانه‌زني تسريع شود. بذرها به‌طور طبيعي بعد از اين مدت بايد ته طرف بروند، بذرهايي كه زير آب نرفته‌اند را مجدد در آب ولرم ريخته تا آب را جذب كنند و به زير آب بروند در غير اين صورت شانس جوانه‌زني آن‌ها كم مي‌شود.

براي اينكه تصميم بگيريم بذرها را نشاء كنيم يا مستقيم بكاريم بايد چند نكته را مد نظر داشته باشيم:

۱. در چه فصلي قرار داريم؟ اگر هوا هنوز سرد است بايد اقدام به نشاء كردن در محيطي گرم همانند منزل يا گلخانه كنيم و بعد از اتمام سرما به محل اصلي كاشت در فضاي باز (باغچه يا باغ) منتقل كنيم، اگر نه در فصل گرم سال هستيم مي‌توانيد به‌راحتي در فضاي باز اقدام به كاشت مستقيم در گلدان و باغچه كنيم.

۲. قصد كاشت در گلدان داريد يا باغچه؟ در صورتي كه مي‌خواهيد اقدام به كاشت در گلدان كنيد كاشت مستقيم مناسب است ولي براي كاشت در باغچه و براي اينكه فواصل كاشت منظم باشد نشاء كردن بذرها توصيه مي‌شود. بذرها را مي‌توانيد در گلدان يا سيني نشاء و يا حتي ليوان‌هاي يك‌بار مصرف نشا كنيد يا اينكه مستقيم در محل اصلي بكاريد، نشاء كردن نسبت به كاشت مستقيم مزاياي بيشتري دارد.

نشاء كردن بذر گل شاه پسند

ظرف كشت خود (ليوان يك‌بار مصرف يا سيني نشاء) را با خاك موردنظر پر كنيد، سپس اقدام به آبياري كنيد تا آب از انتهاي ظرف كشت خارج شود و خاك نشست كند. سپس سوراخي ريز به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر ايجاد كنيد و يك يا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهيد و سپس با خاك ورمي كمپوست روي بذرها بريزيد، البته مي‌توانيد از همان تركيب خاك نيز بر روي بذر بريزيد ولي استفاده از كمپوست باعث به وجود آمدن نشاءهايي قوي‌تر مي‌شود. دماي ايده آل براي كاشت بذر ۱۵ تا ۲۵ درجه است و نياز به محيطي خيلي گرم ندارد. اكنون ظرف كاشت را به محيطي مناسب ببريد و با اسپري خوب آبياري كنيد تا آب به بذرها برسد و خاك كاملاً مرطوب شود.

تا قبل از جوانه زدن بذرها نبايد اجازه دهيد سطح خاك خشك شود، اگر ظرف كاشت را در مقابل آفتاب مستقيم قرار داده‌ايد مشكلي نيست ولي بايد بيشتر مراقب بود تا خاك رطوبتش را از دست ندهد، چون بذر در عمق كمي كاشته شده كه به‌سرعت ممكن است در مقابل آفتاب خشك شود و جوانه بميرد. بعد از اينكه نشاء چهار برگه شد و رشد كافي كرد آن‌ها را به گلدان اصلي يا باغچه منتقل كنيد.

اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش در نظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده آل است، اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متري گياه قرار دهيد.

كاشت مستقيم بذر گل شاه پسند الوان در باغچه

براي كاشت مستقيم بذر اولين نكته كه بايد به آن توجه نمود دماي محيط كاشت است، براي كاشت مستقيم در گلدان و در منزل در هر فصلي مي‌توان اقدام نمود ولي براي كاشت مستقيم در گلدان و فضاي باز يا در باغچه بايد بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به كاشت بذر كرد. دماي محيط كاشت بايد ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد. ابتدا كود دامي پوسيده را بر روي بستر باغچه مي‌ريزيم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو مي‌كنيم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبياري مناسب مي‌كنيم تا خاك كاملاً خيس شود بعد از گذشت چند ساعت از آبياري بذرها را با فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتي‌متر از يكديگر در عمق ۲ تا ۳ سانتي‌متري قرار مي‌دهيم و بر روي آن خاك قرار مي‌دهيم. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌طوري كه بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آن‌ها مي‌مانيم. تا قبل از جوانه‌زني خاك هرگز خشك نشود.

كاشت مستقيم بذر گل شاه پسند در گلدان

براي كاشت شاه پسند در گلدان ابتدا مطمئن مي‌شويم كه ته گلدان سوراخ‌هاي مناسبي براي خروج آب اضافي دارد سپس به ارتفاع ۴ سانتي‌متر كف آن ماسه درشت مي‌ريزيم و سپس گلدان را با تركيب خاكي كه در بالا گفته شد پر مي‌كنيم و خوب آبياري مي‌كنيم تا خاك نشست كند و آب از ته گلدان خارج شود. اكنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتي‌متري مي‌كاريم و روي آن را با كمپوست پوسيده يا همان تركيب خاك اصلي پر مي‌كنيم و به‌آرامي آبياري مي‌كنيم، بهتر است با افشانه يا اسپري آبياري شود تا بذرها جابجا نشود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها اجازه ندهيد خاك خشك شود و هميشه مرطوب باشد، بعد از جوانه‌زني بذرها بايد گلدان در جاي پر نور باشد.

اگر اقدام به نگهداري گلدان در آپارتمان مي‌كنيد بايد توجه نمود كه ميزان نور دريافتي روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبياري گياه بايد هر چند روز يك بار هنگامي‌كه سطح خاك كمي خشك شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها و در صورتي كه هوا خيلي گرم نبود مي‌توانيد گلدان را با مشما شفاف كاور كنيد (بپوشانيد) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زني سريع‌تر اتفاق بيفتد. بهتر است هنگام مواجه با اين گياه از دستكش استفاده كنيد زيرا شيره اين گياه براي پوست ايجاد حساسيت مي‌كند.

خواص گل شاه پسند

قسمت مورداستفاده اين گياه، برگ گل شاه پسند و سرشاخه‌هاي سبز آن است در اثر مالش دادن بوي مطبوعي در تمام قسمت‌هاي اين گياه منتشر مي‌شود ولي طعم آن گس و تلخ است. اين گياه گونه‌هاي مختلفي دارد كه متجاوز از صد نوع مي‌باشد، ما در ايران بيشتر نوع تزئيني آن كه شاه پسند درختي نام دارد را مي‌شناسيم اما نوع دارويي آن نيز در ايران وجود دارد كه ما در اين مطلب بيشتر به آن نوع مي‌پردازيم. شاه پسند مشكلاتي از قبيل نفخ و احساس سنگيني را برطرف كرده و به بهبود عملكرد كبد كمك مي‌كند. از ديگر فوايد گل شاه پسند اين كه اين گياه براي برطرف كردن حالت تهوع و يا استفراغ نيز مفيد است. نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد كه عصاره‌ي روغني يا همان افشره‌ي خوراكي شاه پسند ليمويي به دفع هليكوباكترپيلوري كمك مي‌كند به خاطر اينكه اين باكتري نمي‌تواند در برابر تركيبات شاه پسند مقاومت كند. شاه پسند آرام‌بخش است و باعث خواب راحت مي‌شود. شاه‌پسند براي مقابله با استرس و اضطراب فوق‌العاده است. مي‌توانيد زماني كه تحت فشارهاي روحي رواني هستيد و يا بي‌خوابي به سرتان ميزند از آن استفاده كنيد.

براي خريد بذر گل شاه پسند و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل شاه پسند، بذر گل شاه پسند، گياهان تزييني، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۰۰:۰۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل ختمي

گل ختمي

گل ختمي با نام علمي Althaea officinalis گياه بومي مناطق شرق مديترانه است و داراي برگ‌هاي دندانه‌دار و پهن است. گل‌هاي آن درشت به رنگ سفيد مايل به قرمز يا ارغواني هستند كه به‌صورت دسته‌هاي سه‌تايي در اواخر تابستان ظاهر مي‌شود. گل ختمي انواع مختلفي دارد كه هر كدام رنگ‌هاي متفاوتي دارند از جمله گل ختمي نارنجي، ختمي زرد، قرمز و سفيد. ختمي هايي كه گل سفيد دارند كاربرد درماني بيشتري دارند. مردم برخي كشورها از مدت‌ها پيش خواص ختمي دارويي را مي‌شناختند و از آن براي درمان بعضي بيماري‌ها استفاده مي‌كردند.

ختمي دارويي در تعدادي از فارماكوپه هاي معتبر به‌عنوان گياه دارويي معرفي شده و فوايد ختمي مورد تأكيد قرار گرفته است. برگ‌ها و ريشه گل ختمي دارويي خاصيت دارويي دارند و از دمنوش گل ختمي به‌عنوان ضد سرفه، خلط‌ آور و نرم‌كننده مجاري تنفسي استفاده مي‌شود. موسيلاژ موجود در برگ‌ها و ريشه‌اين گياه سوزش غشاء مخاطي را تسكين و التهاب را كاهش مي‌دهد. از گل‌ها و پيكر رويشي ختمي دارويي به‌ندرت استفاده مي‌شود.مردم بعضي سرزمين‌ها از دم كرده ختمي براي رفع ورم ملتحمه چشم استفاده مي‌كنند. از مواد مؤثر اين گياه در صنايع دارويي، داروهاي مختلفي به اشكال شربت، قطره و قرص براي مداواي بيماري‌هاي مربوط به ناي و نايژه و همچنين تسكين سرفه‌هاي ناشي از ناهنجاري‌هاي ريه تهيه مي‌شود. ختمي دارويي در سطوح مختلفي در بعضي از كشورها كشت مي‌شود.

ختمي گياهي علفي و چندساله است. منشأ اصلي اين گياه منطقه مديترانه گزارش شده است و در مناطقي كه خاك از رطوبت كافي برخوردار باشد مي‌رويد. اين گياه در اروپا، آسيا و شمال آفريقا گسترش دارد. از ريزوم، ريشه‌اي ساده و يا كم‌وبيش منشعب به طول ۱۰ تا ۳۰ سانتي‌متر و به ضخامت دو تا سه سانتي‌متر خارج مي‌شود. رنگ قسمت خارجي ريشه قهوه‌اي تيره و لايه داخلي آن سفيدرنگ است. ساقه استوانه‌اي شكل و ارتفاع آن ۸۰ تا ۱۲۰ سانتي‌متر است. پاي ساقه معمولاً چوبي است. برگ‌ها سه تا پنج لبي به قطر ۵ تا ۱۰ سانتي‌متر و رنگ آن سبز تيره است. برگ‌ها به‌طور متناوب روي ساقه قرار مي‌گيرند. برگ‌هاي قسمت فوقاني ساقه كم‌وبيش تخم‌مرغي شكل است، ولي برگ‌هاي پاييني ساقه قلبي شكل هستند. حاشيه برگ‌ها دندانه دارند.

سطح برگ‌ها از كرك‌هاي انبوه و فراواني پوشيده شده است. گل‌ها كوچك و به رنگ سفيد يا صورتي كم‌رنگ و گاهي در سطح گلبرگ‌ها لكه‌هاي زرشكي يا ارغواني مشاهده مي‌شود. گل‌ها از زاويه برگ‌ها و به‌صورت مجتمع و از اوايل تابستان (تير) ظاهر مي‌شوند و گلدهي تا اواخر تابستان (شهريور) ادامه مي‌يابد. گل‌ها براي مدت نسبتاً طولاني روي گياه مشاهده مي‌شوند. ميوه اين گياه قهوه‌اي رنگ، مدور، مسطح و چند لايه‌اي است و چين‌هايي در اطراف آن وجود دارد. وزن هزار دانه ۲/۲ تا ۲/۳ گرم است. ريشه ختمي دارويي حاوي مواد موسيلاژي (پلي ساكاريد) به مقدار ۳۳ درصد، نشاسته (۳۳ درصد)، تركيبات قندي (۱۰ درصد)، پكتين (۱۰ درصد)، آسپاراژين (دو درصد) و مقدار كمي روغن است. مواد مؤثر عمده برگ‌ها و گل‌هاي اين گياه را تركيبات موسيلاژي (۵ تا ۱۰ درصد) و مقادير كمي اسانس (۲۰/۰ درصد) تشكيل مي‌دهد.

كاشت

بذر ختمي ۱۰ تا ۱۵ روز پس از كاشت در دماي مناسب و وجود رطوبت كافي سبز مي‌شود. خاك‌هاي سبك، عميق و حاوي تركيبات هوموسي خاك‌هاي مناسبي براي كشت اين گياه هستند. هواي گرم و رطوبت كافي نه تنها براي رويش اين گياه مناسب است بلكه در افزايش كميت و كيفيت مواد مؤثر آن تأثير مطلوبي دارد. اگرچه بذر گل ختمي را با هر گياهي مي‌توان به‌تناوب كشت كرد ولي بهتر است با گياهاني كه دوره رويشي كوتاهي دارند به تناوب كشت كرد تا پس از برداشت، زمان كافي براي آماده ساختن زمين وجود داشته باشد.

تحقيقات نشان مي‌دهد كودهاي حيواني پوسيده نقش عمده‌اي در افزايش عملكرد برگ، ريشه و مواد مؤثر اين گياه دارد. از اين رو توصيه مي‌شود در فصل پاييز هنگام آماده‌سازي زمين ۲۰ تا ۳۰ تن كود حيواني پوسيده به زمين اضافه شود. چنانچه زمين از مواد و عناصر غذايي تهي باشد و در صورت عدم استفاده از كود حيواني توصيه مي‌شود ۳۰ تا ۴۰ كيلوگرم در هكتار ازت، ۵۰ تا ۶۰ كيلوگرم در هكتار اكسيد فسفر و ۸۰ تا ۱۰۰ كيلوگرم در هكتار اكسيدپتاس به‌عنوان مقادير پايه در اختيار گياهان قرار گيرد. اضافه كردن ۳۰ تا ۴۰ كيلوگرم در هكتار ازت در مرحله ساقه دهي نقش عمده‌اي در افزايش عملكرد دارد.

ريشه‌هاي ضخيم از مقدار بيشتري مواد مؤثر برخوردارند. ازآنجاكه آماده‌سازي خاك تأثير عمده‌اي در وضعيت ريشه و رشد گياه دارد، لذا قبل از كاشت آماده ساختن خاك ضرورت دارد. پس از افزودن كودهاي حيواني يا شيمايي موردنياز گياه انجام شخم عميق در فصل پاييز (به عمق ۴۰ تا ۶۰ سانتي‌متر) ضروري است. جمع‌آوري سنگ‌ها و قلوه سنگ‌هاي خاك نه‌تنها سبب گسترش ريشه و افزايش عملكرد آن مي‌شود بلكه در رويش گياه مؤثر است و سبب افزايش عملكرد برگ و گل نيز مي‌شود. در اوايل بهار زمين را تسطيح و بستر خاك را براي كشت گياه بايد آماده كرد.

فصل بهار (نيمه اول فروردين) يا اواخر پاييز (آذر) زمان مناسبي براي كشت مستقيم ختمي است. فاصله رديف‌ها از يكديگر ۶۰ تا ۷۰ سانتي‌متر مناسب است. در كشت مستقيم براي هر هكتار زمين به پنج تا شش كيلوگرم بذر نياز است. در كشت غيرمستقيم در اواخر بهار و اوايل تابستان (خرداد-تير) زمان مناسبي براي كشت بذر ختمي در خزانه هواي آزاد است. بذرها را در رديف‌هايي به فاصله ۱۵ سانتي‌متر كشت مي‌كنند. بذر موردنياز براي هر هكتار زمين يك كيلوگرم است. ۵/۲ تا ۳ ماه پس از سبز شدن در فصل پاييز (مهر-آبان) يا اوايل بهار سال بعد نشاءها را مي‌توان به زمين اصلي منتقل كرد. اگرچه اوايل بهار نشاءها را مي‌توان منتقل كرد ولي فصل پاييز زمان مناسبي براي انتقال آن‌ها به زمين اصلي است؛ زيرا شوك حاصل از عمل انتقال در فصل پاييز به‌مراتب كمتر از بهار است. نشاءها را در رديف‌هايي به فاصله ۶۰ تا ۷۰ سانتي‌متر در زمين اصلي بايد كشت كرد. فاصله دو بوته روي رديف كاشت ۴۰ تا ۵۰ سانتي‌متر مناسب است. اوايل پاييز (مهر) زمان مناسبي براي تكثير رويشي ختمي است. در تكثير رويشي ختمي است. در تكثير رويشي فاصله رديف‌ها از يكديگر ۶۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته در طول رديف ۵۰ سانتي‌متر مناسب مي‌باشد.

ختمي را توسط بذر يا از طريق رويشي مي‌توان تكثير كرد. تكثير با بذر مناسب‌تر است و همواره از اين روش براي تكثير ختمي استفاده مي‌شود. بذرهاي تازه اين گياه قوه رويشي نامناسبي دارند، ازاين‌رو براي كاشت بايد از بذرهاي دو تا سه ساله استفاده كرد. تكثير توسط بذر به دو روش مستقيم و غيرمستقيم انجام مي‌گيرد. در كشت مستقيم بذرهاي ختمي را در زمان مناسب به‌صورت رديفي در فواصل ذكرشده كشت مي‌كنند. عمق بذر متفاوت است و به بافت خاك و رطوبت آن بستگي دارد و بين يك تا دو سانتي‌متر مناسب است. پس از كشت، آبياري مناسب ضرورت دارد و سبب تسريع و هماهنگي در سبز شدن بذرها مي‌شود. در كشت غيرمستقيم در زمان ياد شده بذرهاي ختمي را در خزانه هواي آزاد كه بستر آن به همين منظور تهيه شده كشت مي‌كنند. پس از كاشت به‌منظور ايجاد تراكم در بستر سطحي خاك، غلتك مناسبي زده مي‌شود. آبياري منظم و وجين علف‌هاي هرز در طول رويش گياهان نقش عمده‌اي در سرعت رشد گياه و افزايش عملكرد (اعم از ريشه، برگ و گل) دارد. بذرهاي ختمي با تأخير و پس از سه تا چهار هفته سبز مي‌شوند. ازاين‌رو بهتر است بذر اين گياه را با بذرهاي گياهان سريع الرشدي مانند خردل مخلوط كرد تا با مشاهده فاصله رديف‌ها بهتر بتوان به وجين علف‌هاي هرز پرداخت.

تكثير رويشي با تقسيم ريشه انجام مي‌گيرد. اوايل پاييز پس از خارج كردن ريشه گياهان دو تا سه ساله ريشه را به چند قطعه تقسيم كرده و در رديف‌هايي به فاصله ۶۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته در طول رديف كاشت ۵۰ سانتي‌متر كشت مي‌شوند. چون تكثير رويشي هزينه زيادي را در بردارد فقط در سطوح كوچك از اين روش استفاده مي‌شود.

اگر از كشت مستقيم بذر در زمين اصلي استفاده شده باشد و گياهان در طول رديف‌ها متراكم باشند آن‌ها را در مرحله دو تا سه برگي طوري بايد تنك كرد كه فاصله دو بوته در طول رديف ۲۰ تا ۲۵ سانتي‌متر گردد. در طول رويش گياهان، بايد دو تا سه بار علف‌هاي هرز را وجين كرد. چون ختمي به اكثر علف‌كش‌ها حساس است، وجين مكانيكي علف‌هاي هرز ضرورت دارد. تاكنون علف‌كش انتخابي مناسبي براي اين گياه شناخته نشده است. ختمي در طول رويش ممكن است توسط بيماري‌هاي قارچي مانند زنگ ختمي آسيب ببيند. براي مبارزه با اين بيماري مي‌توان از سموم مناسبي مانند تيلت به مقدار ۸/۰ تا ۱ ليتر در هكتار، ويژيل و يا ايمپاكت به مقدار ۱ تا ۲/۱ ليتر در هكتار به‌صورت محلول‌پاشي استفاده كرد. دو تا سه هفته پس از استفاده از سموم مذكور مجدداً استفاده از آن‌ها را مي‌توان تكرار كرد. براي كنترل اين بيماري بذرهايي را كه از بوته‌هاي سالم به دست آمده‌اند بايد كشت كرد. براي ضدعفوني كردن بذرهاي ختمي، مي‌توان آن‌ها را در محلول دو در هزار سولفات مس به مدت يك و نيم ساعت خيساند.

از بيماري‌هاي ديگر ختمي مي‌توان از قارچ عامل بوته ميري نام برد. اين قارچ از راه ريشه، آوندهاي چوبي را موردحمله قرار مي‌دهد و در نهايت باعث پژمردگي گياه مي‌شود. قارچ معمولاً بعد از سرما و يخبندان زمستان، در فصل بهار گياهان را تهديد مي‌كند. سرعت پيشرفت فعاليت قارچ بسته به شرايط محيط و موقعيت گياه فرق مي‌كند. چنانچه در مراحل اوليه رشد يعني موقعي كه ميزبان حساس است گياهان آلوده شوند. در مدت كمتر از ده روز بوته‌ها خشك مي‌شوند. اما در سال‌هايي با زمستان طولاني و سرما و يخبندان كه حمله قارچ مصادف با قوي شدن بوته‌ها و نزديك شدن به فصل برداشت است گياهان كمتر آسيب مي‌بينند. علاوه بر ضدعفوني بذرهاي ختمي توسط تي۰ دم۰ تي۰ دي، بنوميل و مانكوزب، با توصيه‌هاي به زراعي زير مي‌توان اين بيماري را كنترل كرد:

-از كاشت متوالي ختمي در يك مزرعه خودداري شود و تناوب صحيح كشت رعايت گردد.

-پس از برداشت محصول، بقاياي گياه (ريشه، ساقه و برگ) جمع‌آوري و در خارج مزرعه سوزانده شوند تا از شدت آلودگي سال بعد كاسته شود.

-با مشاهده اولين بوته‌هاي آلوده، آن‌ها را بايد از مزرعه خارج كرد و سوزاند تا از شدت آلودگي سال بعد كاسته شود.

-ادوات كشاورزي كه در تماس با مزارع آلوده بوده‌اند را نبايد در مزارع غير آلوده به كار برد، مگر آن‌كه گل‌ولاي ماشين‌آلات و دنباله بندها با آب شسته سپس با آب آهك غليظ ضدعفوني شوند.

در طول رويش ختمي، برخي آفات مي‌توانند صدمه‌هاي زيادي به محصول وارد كنند. با استفاده از آفت‌كش‌هاي مناسب مانند متيل پاراتيون، وفاتوكس، سوين و راويون آن‌ها را مي‌توان كنترل كرد.

به علت وجود مواد مؤثر در اندام‌هاي مختلف مانند گل‌ها، برگ‌ها، شاخه‌هاي جوان و ريشه‌ها در زمان مناسب نسبت به برداشت هر يك بايد اقدام كرد. برگ‌ها را در طول تابستان بايد برداشت كرد. پس از برداشت آن‌ها را خشك و بسته‌بندي مي‌نمايند. از هر چهار تا شش كيلوگرم برگ تازه يك كيلوگرم برگ خشك به دست مي‌آيد. در تيرماه هنگامي‌كه گياه در مرحله گلدهي است پيكر رويشي گياه را از فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتي‌متري از سطح زمين بايد برداشت كرد. با آبياري منظم و به‌موقع، گياهان مجدداً شاخ و برگ‌هاي جديد توليد مي‌كنند، به‌طوري‌كه فصل پاييز (شهريور – مهر كه به شرايط اقليمي محل رويش گياه بستگي دارد) محصول را براي دومين بار مي‌توان برداشت كرد. پس از برداشت اندام‌هاي يادشده، آن‌ها را بايد خشك كرد براي خشك كردن گل‌ها، شاخه‌هاي جوان و برگ‌ها مي‌توان از سايه و نسيم ملايم باد يا از خشك‌كن‌هاي الكتريكي استفاده نمود. درجه حرارت مناسب براي خشك كردن آن‌ها توسط خشك‌كن‌هاي الكتريكي ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتي­گراد است. از هر هفت كيلوگرم گل تازه يك كيلوگرم گل خشك به دست مي‌آيد. برداشت ريشه‌ها – در صورت مساعد بودن هوا – در فصل پاييز سال دوم رويش انجام مي‌گيرد. چنانچه هوا نامساعد باشد در اوايل بهار نيز مي‌توان ريشه‌ها را برداشت كرد. پس از خارج كردن ريشه‌ها از خاك، آن‌ها را بايد تميز و ريشه‌هاي فرعي و ساير قسمت‌هاي پوسيده را از آن جدا كرد. ريشه‌هاي ضخيم، نرم و ريشه‌هايي كه مقدار كمتري ريشه‌هاي فرعي دارند از نظر كيفيت و كميت مواد مؤثر مطلوب هستند و در صنايع دارويي از اهميت خاصي برخوردارند. پس از شستن ريشه‌ها با آب جاري، پوست آن‌ها را بايد جدا كرد، سپس آن‌ها را قطعه قطعه (به قطعات ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متري و به ضخامت ۵/۱ سانتي‌متري) و خشك نمود. رطوبت مجاز در ريشه‌هاي خشك‌شده ۱۲ درصد است.

براي خشك كردن ريشه‌ها مي‌توان از خشك‌كن‌هاي الكتريكي با دماي ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتي­گراد استفاده كرد. بذر از گياهان دو ساله جمع‌آوري مي‌شود. در صورت بارگيري بايد از برداشت برگ، گل و پيكر رويشي ختمي دارويي خودداري كرد. هنگامي‌كه ۸۰ درصد ميوه‌هاي اين گياه خاكستري رنگ شدند ميوه‌ها را بايد برداشت و سپس خشك كرد. پس از خشك‌كردن انجام بوجاري سبك، تميز كردن و بسته‌بندي آن‌ها ضروري است. هنگام تميز كردن بذر بايد توجه داشت كه براثر اصطكاك با ماشين، دچار شكستگي نشوند چون بر اثر شكستگي از قوه رويشي آن‌ها كاسته مي‌شود.

خواص گل ختمي

ختمي دارويي تسكين‌دهنده حالت تهوع در انسان بوده و از تحريكات معده ممانعت مي‌كند.

ختمي دارويي بسيار مدر بوده و دستگاه مجاري ادراري را به‌خوبي به فعاليت وادار مي‌كند.

ختمي دارويي از بروز حساسيت‌هاي مختلف جلوگيري مي‌كند.

ختمي دارويي خلط‌ آور است و داراي تأثيرات آرامش‌بخش بوده و به‌عنوان داروي مسكن مصرف مي‌شود.

ختمي دارويي از بروز و يا تشديد ناراحتي‌ها و زخم‌هاي دهان، دندان، لثه و حتي گلو جلوگيري به عمل مي‌آورد.

از ديگر فوايد گل ختمي اين كه ختمي دارويي سرفه‌هاي شديد و برونشيت را درمان مي‌كند.

ختمي دارويي كاهش‌دهنده فشار خون است. اين ديگر خاصيت گل ختمي است.

براي خريد بذر گل ختمي و ساير گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل ختمي، بذر گل ختمي، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۵۷:۵۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

كاربرد باكتري كش و قارچ كش بردوفيكس

بردوفيكس چيست؟

بردوفيكس قارچ كش و باكتري كش حفاظتي تماسي است كه براي پيشگيري و درمان انواع بيماري‌هاي درختان ميوۀ دانه‌دار، هسته‌دار، نيمه گرمسيري خزان‌دار، خشكباري، هميشه سبز، دانه ريز، سبزي، صيفي، زينتي و غيرمثمر توصيه مي‌شود. قارچ كش بردوفيكس با داشتن pH حدود ۷، در تمام فصل‌هاي سال قابل‌استفاده است. پس از پاشيده شدن روي گياه سم بردوفيكس در اثر رطوبت و گازكربنيك محيط و گياه به‌تدريج تبديل به تركيبات كمپلكسي مي‌شود كه مرتباً يون مس آزاد مي‌كند. بردوفيكس بدون بافت كريستالي است و به‌صورت توده به هم چسبيده و يكنواخت روي گياه كاملاً مي‌نشيند درحالي‌كه ساير تركيبات مسي به دليل داشتن بافت كريستالي ذراتي جدا از هم داشته و كمتر بر روي گياه مي‌نشينند.

ويژگي‌هاي بردوفيكس

ديرپايي بردوفيكس

بردوفيكس به دليل آزاد كردن تدريجي يون مس اثر ديرپايي دارد. اثر قارچ كشي و باكتري كشي تركيبات مسي مربوط به آزاد شدن حداقل يك پي‌پي‌ام يون مس (Cu++1ppm) است كه مي‌تواند تا حدودي بيماري را كنترل كند. براي كنترل شدن كنيدي و كنيدي فورهاي قارچ در اواخر آلودگي به ۳ تا ۵ پي‌پي‌ام يون مس نياز است. بردوفيكس بيشتر از ۵ پي‌پي‌ام يون مس آزاد مي‌كند، درحالي‌كه ديگر تركيبات مسي نمي‌تواند اين ميزان يون مس را آزاد كنند تا در كنترل عوامل بيماري‌زا مؤثر باشد. بردوفيكس با دانه‌بندي ۲ تا ۳ ميكرون، مؤثرتر از ديگر سموم مسي است. بردوفيكس به دليل دانه‌بندي بسيار ريز و چسبندگي مطلوب، كارايي مؤثري داشته و در مقايسه با سموم پودري مقرون به‌صرفه است.

ماندگاري پس از بارش

به دليل دانه‌بندي بسيار ريز، چسبندگي بالا و تثبيت شدن به‌صورت كمپلكس روي بافت گياه حتي پس از بارش‌هاي طولاني نيز يون‌هاي مس روي گياه باقي مانده و نسبت به ساير سموم مسي ماندگاري طولاني‌تري روي گياهان دارد.

سميت

بردوفيكس با داشتن LD50 Oral for rat>4000 mg/ kg جزء سالم‌ترين سموم است و براي انسان سميتي ندارد.

جلوگيري از سرمازدگي

بردوفيكس به دليل از بين بردن باكتري‌هايي كه هسته اوليه بلورهاي يخ Bacterial Ice Nucleation را مي‌سازند، خطر سرمازدگي را كم مي‌كند.

دافع حشرات

بردوفيكس براي زنبورعسل بي‌خطر و دافع حلزون و حشراتي مانند زنجرك و موريانه است.

ضدباكتري

بردوفيكس بهترين قارچ كش و باكتري كش مسي با اثر حفاظتي، با LD۵۰>۴۰۰۰ mg/kg و جزو سالم‌ترين سموم معدني است.

اختلاط با ساير سموم

بردوفيكس با اكثر سموم و كودها و روغن ولك قابل اختلاط است.

نحوه اثر بردوفيكس

قارچ كش بردوفيكس يك بازدارنده چند نقطه اثر است. يون‌هاي مس پس از جذب شدن در ديواره سلول باكتري يا قارچ، هم‌زمان بازدارنده چندين روند فيزيولوژيكي درون سلول است. بردوفيكس با ايجاد پيوندهاي شيميايي جديد، پروتئين‌ها را درهم شكسته، كاركرد آنزيم‌ها را برهم زده، در روندهاي حياتي سلول مانند تنفس اختلال به وجود آورده، فعاليت غشاء سلولي را كاهش داده و در نهايت منجر به مرگ سلول مي‌شود. اين ويژگي سبب مي‌شود عامل بيماري نتواند خود را در برابر بردوفيكس مقاوم كند.

روش‌هاي مصرف سم بردوفيكس

محلول‌پاشي

متداول‌ترين روش براي پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي قارچي و باكتريايي با بردوفيكس مي‌باشد. دوزهاي مورداستفاده بسته به زمان مصرف متفاوت مي‌باشند.

روش ساخت دوزهاي مختلف بردوفيكس براي محلول‌پاشي

منظور از محلول‌پاشي با دوزهاي ۵ يا ١۰ در هزار، مخلوط كردن ۵ يا ١۰ ليتر بردوفيكس در١۰۰۰ ليترآب مي‌باشد. اين ميزان آب بسته به حجم سم‌پاش قابل‌تغيير است. براي مثال، براي تهيه دوز ۵ در هزار درسم‌پاشي به حجم ٢۰۰ ليتر، يك بطري يك ليتري را به‌شدت تكان داده و به داخل سم‌پاشي كه در آن مقداري آب وجود دارد مي‌ريزيم. سپس سم‌پاش را تا ٢۰۰ ليتر با آب پر كرده، كاملاً به هم زده و شروع به سم‌پاشي مي‌كنيم.

رنگ بردو

براي كنترل بيماري‌هايي مانند پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه گياهان، انواع شانكرها و بلايت ها، سرطان‌ها و گال هاي طوقه و ريشه، محلول‌پاشي ها به‌تنهايي كافي نبوده و لازم است بافت آلوده با ابزار تيزي تراشيده شده و بافت سالم گياه با بردوفيكس رقيق نشده رنگ شود. اين كار براي ضدعفوني محل هرس گياهان نيز بايد انجام شود. در صورت استفاده از اين روش ديگر نيازي به استفاده از چسب باغباني و … نمي‌باشد.

محلول در آب زراعي

براي كنترل بيماري‌هايي مانند پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه گياهان، سرطان‌ها و گال هاي طوقه و ريشه كه عامل بيماري‌زا خاكزي است محلول‌پاشي‌ها به‌تنهايي كافي نبوده و لازم است خاك نيز ضدعفوني شود. براي اين منظور مقدار ١۰ در هزار بردوفيكس آماده شده و گياهان با اين محلول آبياري شوند. براي درختان مسن‌تر آبياري سايه‌انداز و بيل زدن خاك نيز ضروري است.

سم‌پاشي‌هاي دوره‌اي چهارگانه

منظور از سم‌پاشي‌هاي دوره‌اي چهارگانه درختان ميوه، سم‌پاشي در چهار مرحله زير مي‌باشد:

پس از ريزش ٧۰ درصد برگ‌ها با بردوفيكس ١۰ در هزار

قبل از تورم جوانه‌ها با بردوفيكس ١۰ در هزار

بعد از ريزش گلبرگ‌ها يا شاتون ها با بردوفيكس ۵ در هزار

بعد از تشكيل ميوه با بردوفيكس ۵ در هزار

نكات مهم در پيشگيري از وقوع يا گسترش بيماري‌هاي قارچي، باكتريايي و سرمازدگي

ضدعفوني بذر قبل از كاشت به‌وسيله سم‌پاشي با سم بردوفيكس ١۰ در هزار

ضدعفوني خاك زراعي به‌وسيله آبياري با بردوفيكس ١۰ در هزار بلافاصله بعد از كاشت

ضدعفوني قلمه‌ها، ريشه نهال‌ها و ابزار هرس به‌وسيله آغشته كردن با بردوفيكس ١۰ در هزار

سم‌پاشي درختان با بردوفيكس ۵ در هزار بعد از وقوع باران شديد، تگرگ، طوفان و هر عامل تنش‌زاي ديگر

براي جلوگيري از وقوع سرمازدگي، سم‌پاشي با بردوفيكس ۵ در هزار هنگام هشدار ايستگاه‌هاي هواشناسي قبل از وقوع سرما

ساخت محلول بردوفيكس

محلول بردو عبارت است از سولفات مس كه به‌وسيله آهك خنثي شده باشد. بايد توجه داشت كه به علت خنثي شدن، تركيب بردو دست‌ساز را، بايد به اندازه مصرف روزانه تهيه كرده و از نگهداري آن براي مصرف روزهاي بعد خودداري شود.

جهت مصرف در زمستان چون درختان فاقد برگ مي‌باشند با دُز ۵ تا ۱۰ در هزار قابل تغيير مي‌باشد يعني اگر آلودگي به قارچ كم بود ۵ در هزار و اگر آلودگي زياد بود تا ۱۰ در هزار قابل‌مصرف است.

جهت مصرف در زماني كه درختان برگ دارند با دز ۲ تا ۵ در هزار قابل‌تغيير است يعني اگر آلودگي به قارچ كم بود با دوز ۲ در هزار و اگر آلودگي به قارچ زياد بود تا ۵ در هزار قابل‌مصرف است.

براي اينكه توضيحات فوق بهتر جا بيافتد ساخت بردوفيكس ۱۰ در هزار را توضيح مي‌دهيم: به زبان ساده ۱۰ در هزار يعني ۱۰ كيلو در هزار ليترآب است كه شما مي‌توانيد به نسبت نياز و مصرفتان اين واحد را كم و يا زياد نماييد.

جدول تهيه بردوفيكس به نسبت‌هاي متفاوت

سولفات مس ۱۰۰ گرم آهك ۱۰۰ گرم ۱۰ ليتر آب
سولفات مس يك كيلوگرم آهك يك كيلوگرم ۱۰۰ ليتر آب
سولفات مس ۱۰ كيلوگرم آهك ۱۰ كيلوگرم ۱۰۰۰ ليتر آب
سولفات مس ۲۰ كيلوگرم آهك ۲۰ كيلوگرم ۲۰۰۰ ليتر آب

مرحله اول: ۱۰ كيلو سولفات مس و ۱۰ كيلو آهك، آماده تهيه كنيد. براي خانه‌دارها مي‌توانند اين مواد را به مقدار كم از عطاري‌ها به‌راحتي تهيه كنند.

مرحله دوم: سولفات مس را با آب ولرم حل مي‌كنيم (۱۰ كيلو سولفات مس را مي‌توانيم در ۵ مرتبه ۲ كيلويي با آب ۱۰ ليتري ريخته هم زده تا حل شود از ريختن يكجا به آب بپرهيزيد).

مرحله سوم: آهك را با آب حل مي‌كنيم (۱۰ كيلو آهك را مي‌توانيم در ۵ مرتبه ۲ كيلويي با آب ۱۰ ليتري ريخته هم زده تا حل شود از ريختن يكجا به آب بپرهيزيد).

سپس آب آهك را با پارچه توري صاف كنيد تا دانه‌هاي درشت حل‌نشده از شيره آهك جدا شود.

مرحله چهارم: اضافه كردن محلول‌هاي آماده شده آهك و سولفات مس به مخزن اصلي.

بايد به اين نكته توجه داشت اول محلول آهك بايد اضافه كرده سپس محلول مس كم‌كم به آن اضافه كنيد در غير اين صورت محلول به‌صورت لخته‌اي مي‌شود (مثل شيرترش مي‌برد)

سپس آن‌قدر به آن آب اضافه مي‌كنيم تا حجم آن به ۱۰۰۰ ليتر برسد.

حتماً سم‌ پاش مجهز به همزن خوب باشد تا از ته‌نشين شدن محلول جلوگيري شود در غير اين صورت هر چند دقيقه محلول را با بيل يا چوب هم بزنيد تا ته نگيرد.

هنگام پاشش بردوفيكس به تنه و شاخه درخت اگر بعد از فصل خزان است حتماً برگ‌هاي روي زمين ريخته را هم به قارچ كش آغشته نماييد چون قارچ از طريق خاك آلوده به درخت انتقال پيدا مي‌كند.

براي خريد انواع سم و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: سم، خريد سم، فروشگاه سم، قارچ كش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۴۲:۰۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

بيماري گموز مركبات

گموز مركبات

انگومك كه به آن پوسيدگي فيتوفترايي طوقه و ريشه ميگويند و ريشه مركبات و گموز مركبات ناميده مي‌شود.

نشانه‌هاي بيماري

پوسيدگي طوقه و تنه مركبات: بروي طوقه و بن درخت مشاهده مي‌شود ولي اگر گياه رقم مقاوم باشد قسمت پيوندي درخت از پايه به بالا بروز مي‌كند و قسمت‌هاي عفوني ديده مي‌شود. انگوم خارج شده از درخت در آب انحلال‌پذير است و ممكن است بعد بارندگي شديد از بين برود.

پوسيدگي ريشه: فساد ريشه‌اي از ويژگي‌هاي مهم فيتوفترا است. رنگ ريشه عوض شده و نرم مي‌شود. آبگز شده و به‌صورت رشته‌اي مي‌شود كه به‌راحتي كنده مي‌شود.

پوسيدگي ميوه: باعث ايجاد پوسيدگي قهوه روي ميوه مي‌شود. بافت ميوه چرمي مي‌شود. در ايران ميوه‌هايي كه اغلب نزديك به ميوه هستند آلوده مي‌شوند.

قارچ‌كش رودر (Roder) توليد شركت دوگال تركيه با ماده مؤثره فوزتيل آلومينيوم براي كنترل بيماري گموز مركبات در ايران است. خاصيت قارچ كشي اين ماده در حدود 40 سال پيش مشخص گرديد و تاكنون كارايي آن در كنترل بيماري‌هاي گياهي حفظ شده است. اين قارچ‌ كش در طبقه‌بندي FRAC (Fungicide Resistance Action Committee) در گروه P يعني موادي كه مكانيسم دفاعي گياه را تقويت مي‌كنند قرار دارد.

رودر مثالي كمياب از محصولاتي است كه در هر دو آوند چوبي و آبكش (رو به بالا و پايين) حركت دارند. به اين ترتيب مي‌توان اين قارچ‌ كش را به‌صورت محلول‌پاشي و آبياري مصرف نمود. توانايي قارچ‌كش رودر در كنترل بيماري‌ها احتمالاً به دليل تجزيه شدن فوزتيل و توليد اسيد فسفونيك (Phosphonic acid) است. اين ماده به دو طريق، تقويت مكانيسم طبيعي گياه و اثر مستقيم بر روي بيمارگر از بروز و شدت بيماري مي‌كاهد. اين قارچ‌ كش مانع از جوانه‌زني اسپور و نمو ميسليوم و توليد اسپور مي‌شود. بيماري‌هاي مهم و متعددي كه توسط قارچ‌هاي فيتوفترا (Phytophthora spp.)، پيتيوم (Pythium spp.)، پلاسموپارا (Plasmopara spp.)، برميا (Bremia spp.) و ... ايجاد مي‌شوند مي‌تواند به‌وسيله قارچ كش رودر كنترل شوند. برخي از بيماري‌هاي مهم و شناخته‌شده عبارت‌اند از: گموز مركبات، گموز پسته، سفيدك داخلي در ميوه‌ها و سبزيجات.

ميزان مصرف رودر براي كنترل بيماري گموز مركبات 2 در هزار به‌صورت محلول‌پاشي است.

براي خريد انواع سم و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: سم، خريد سم، فروشگاه سم، قارچ كش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۴۷:۵۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

اسفناج

اسفناج

منشأ اسفناج شمال هندوستان بوده و داراي سابقه تاريخي است، اسفناج ابتدا به‌عنوان دارو توسط يونانيان استفاده مي‌شد و بعدها به‌عنوان غذا توليد زراعي آن از مناطق مديترانه‌اي فرانسه آغاز و سپس به انگليس و آمريكا گسترش يافت. اكنون كشت اسفناج در مناطق كوهستاني رواج يافته، زيرا در طول زماني كه اسفناج به گل و بذر مي‌رود اين گياه را مي‌توان كشت نمود. اسفناج دو برابر ديگر سبزي‌ها فيبر دارد. يك پيمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فيبر دارد كه مانع يبوست است و به هضم غذا كمك مي‌كند. فيبر موجود در اين سبزي، قند خون را پايين نگه‌داشته و با ايجاد حس سيري مي‌تواند مانع از پرخوري شود. ويتامين C و E، بتاكاروتن، منگنز، روي و سلنيوم موجود در اسفناج همگي از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي براي مقابله با پوكي استخوان، گرفتگي رگ‌ها و فشارخون بالاست. اين سبزي پرخاصيت سرشار از ويتامين‌هاي مختلف ازجمله A، K، D و E بوده و حاوي مواد معدني خوبي نيز هست. اسفناج نسبت به آب‌وهوا حساسيت چنداني ندارد و جزء محصولات فصل خنك است. رطوبت كافي هوا و خاك در رشد و نمو و كيفيت اسفناج اثر مثبت دارند. در مناطق گرم مثل خوزستان آن را در اواسط پاييز و در نقاط سرد در اواسط بهار مي‌كارند.

متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند 20-20-20 استفاده كنيد.

بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.

روش كاشت در گلدان

بذر اسفناج، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد مي‌شود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت 10 ساعت و حداكثر 3 روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از 3/4 گلدان). گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمي‌توانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد. قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دست پاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كوددهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد.

روش كاشت اسفناج در باغچه و زمين

براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.

برداشت از باغچه يا گلدان

براي برداشت سبزي به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذرها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك دربيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه دربياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند.

خواص اسفناج

۱) برگ اسفناج منبع غني ويتامين A، B۳، C و آهن و پتاسيم است.

۲) از فوايد اسفناج اين كه بدن را قليايي مي‌كند.

۳) خاصيت اسفناج اين كه خنك‌كننده است و براي پايين آوردن تب مفيد است.

۴) ورم روده كوچك را رفع مي‌كند.

۵) براي ورم ريه مفيد است.

۶) ملين است و يبوست را برطرف مي‌كند.

۷) براي لاغر شدن و كم كردن وزن مفيد است.

۸ ) اسفناج به دليل داشتن ماده‌اي بنام اسپيناسين، هضم غذا را تسريع مي‌كند. اين ماده باعث تحريك معده و ازدياد ترشحات آن مي‌شود.

۹) خوردن اسفناج پخته يا بوراني اسفناج در رفع تشنگي مؤثر است. اسفناج مالابار را مي‌توانيد به‌صورت خام در سالاد و يا به‌صورت پخته، بخارپز و سرخ‌شده در سوپ، به‌عنوان سايد كنار غذا يا حتي در ادويه‌ها استفاده كنيد. البته ازآنجايي‌كه اسفناج مالابار ساقه قرمز پس از پختن مقدار زيادي از رنگ خود را از دست مي‌دهد، براي داشتن غذاي زيباتر بهتر است كه آن را به‌صورت خام استفاده كنيد.

۱۰) قرقره آب خام يا پخته اسفناج براي از بين بردن ورم و درد گلو مفيد است.

۱۱) براي رفع سرفه‌هاي خشك، برگ اسفناج را با جو پوست كنده و روغن بادام بپزيد و بخوريد.

۱۲) آش اسفناج با گشنيز براي سردردهايي كه ناشي از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارش است، مفيد است.

۱۳) اگر آش اسفناج را با آب ليمو و سماق يا آب غوره بخوريد، سردردهاي ناشي از اختلال كيسه صفرا را برطرف مي‌كند.

۱۴) خوردن اسفناج از سرطان جلوگيري مي‌كند، مخصوصاً در افرادي كه به مصرف الكل و سيگار عادت دارند.

۱۵) تحقيقات دانشمندان نشان داده است كه اسفناج در پيشگيري از سرطان روده بزرگ، معده، پروستات، ‌حنجره و رحم مؤثر است.

۱۶) اسفناج كلسترول خون را پايين مي‌آورد.

۱۷) بهترين دارو براي كساني است كه مبتلا به كم‌خوني هستند.

۱۸) اسفناج مانند جارو روده بزرگ را تميز مي‌كند.

۱۹) ترشحات لوزالمعده را افزايش مي‌دهد.

۲۰) اسفناج سبزي مفيدي براي تقويت اعصاب است. اسفناج، تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد، بنابراين بهترين دارو براي افراد مبتلا به كم‌خوني است.

۲۱) اسفناج پخته براي رفع بيماري آسم و گرفتگي صدا بسيار مؤثر است.

۲۲) رماتيسم و نقرس را درمان مي‌كند.

۲۳) براي زياد كردن شير در مادران شيرده مؤثر است.

۲۴) سابقاً نوعي شربت از اسفناج تهيه مي‌شد كه در معالجه خونريزي‌ها و كم‌خوني از آن استفاده مي‌كردند.

۲۵) تخم اسفناج ملين و خنك‌كننده است.

۲۶) تخم اسفناج براي برطرف كردن ورم كبد و يرقان مفيد است.

۲۷) اسفناج تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد.

۲۸) اسفناج چون داراي كلروفيل است، عضلات روده را تحريك كرده و تخليه مدفوع را آسان مي‌كند.

۲۹) اسفناج اسيديته خون را كم مي‌كند و عضلات و استخوان‌ها را تقويت مي‌نمايد.

۳۰) رعشه و بوي بد دهان را از بين مي‌برد.

۳۱) قوت غذايي اسفناج از ساير سبزي‌ها بيشتر است، مشروط بر اينكه آب آن را دور نريزيد و از ساقه‌هاي نازك و نورسته آن در سالاد استفاده كنيد.

۳۲) باعث افزايش اشتها به‌خصوص در كودكان مي‌شود.

۳۳) براي معالجه كك و مك، اسفناج را در روغن زيتون قرار دهيد و بعد روي صورت بگذاريد.

براي خريد بذر اسفناج و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: اسفناج، بذر اسفناج، سبزي اسفناج، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۱۴:۴۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

سنبل الطيب

سنبل الطيب

سنبل‌الطيب (علف گربه) يك گياه تند است و به دليل خواص دارويي كه دارد شناخته شده است. سنبل‌ الطيب (علف گربه) يك گياه مقاوم است كه از ريشه و برگ‌هاي آن به‌عنوان آرام‌بخش استفاده مي‌شود. ريشه گياه سنبل الطيب در طب سنتي ايران داراي ارزش دارويي است و از آن به‌عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب‌آور، ضد تشنج، درمان افسردگي، هضم‌كننده غذا و ضد دل‌پيچه به صورت دمنوش سنبل‌ الطيب، عرق سنبل‌ الطيب استفاده مي‌شود. نام علف گربه براي اين گياه ناشي از ويژگي آن است كه گربه‌ها را به خود جذب مي‌كند و نوعي اثر روان‌گردان در آن‌ها دارد. اين خاصيت به دليل وجود آكتينيدين در عصاره اين گياه است كه به فرومون‌هاي بدن گربه‌ها شباهت دارد. اين گياه اثر مشابهي نيز بر روي موش‌هاي صحرايي دارد. سنبل‌الطيب داراي بويي مطبوع است و گربه بوي اين گياه را از فاصل دور تشخيص داده به‌طرف آن مي‌رود و در اطراف آن به جست‌وخيز مي‌پردازد و از بوي آن مست مي‌شود. گل‌ سنبل‌الطيب به رنگ سفيد يا صورتي و به‌صورت خوشه‌اي است. قسمت مورداستفاده اين گياه ريشه آن است و معمولاً از ريشه گياهي كه بيش از دو يا سه سال عمر دارد استفاده مي‌شود.

سنبل الطيب پس از خشك شدن به رنگ قهوه‌اي درمي‌آيد. طعم آن تلخ ولي خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشك شدن بيشتر مي‌شود. ريشه سنبل‌الطيب حاوي ۱ درصد اسانس است. اين اسانس در ريشه تازه بيشتر است و به‌تدريج كه ريشه خشك مي‌شود مقدار اسانس آن كاهش يافته ولي بوي آن قوي‌تر مي‌شود. اسانس تازه به رنگ سبز مايل به زرد است ولي در اثر ماندن غليظ مي‌شود. آثار دارويي ريشه تازه آن سه برابر خشك‌شده آن است. سنبل‌الطيب بايد در حرارت كم خشك شود و در حرارت بالا تمام اثر دارويي آن از بين مي‌رود. در سال ابتدايي كاشت سنبل‌ الطيب برگ‌ها تشكيل مي‌شود و بعد از گذراندن زمستان در سال دوم ساقه‌ها رشد كرده و ارتفاع آن معمولاً ۵۰ تا ۱۵۰ سانتي‌متر است. در سال دوم در ادامه ساقه‌ها گل‌ها به‌صورت مجتمع به رنگ سفيد يا صورتي تشكيل مي‌شود كه جذب‌كننده قوي حشرات بوده و از بوي مطبوعي برخوردار است. سنبل‌الطيب (علف گربه) را مي‌توان هم از نهال و هم از بذر آن كاشت. البته بهترين راه براي اطمينان از داشتن گياهان سالم در باغ، كشت سنبل‌الطيب (علف گربه) از بذر است.

كاشت

بذرهاي گياه سنبل‌الطيب را ابتدا در خانه نشا كنيد. سعي كنيد بذرهايي تهيه كنيد كه كمتر از يك سال سن دارند. برخلاف ديگر گياهان دانه سنبل‌الطيب را نمي‌توان مدت زيادي ذخيره كرد؛ بنابراين بذرها را از يك جاي مطمئن تهيه كنيد. بذرهاي سنبل‌الطيب را در يك خاك غني بكاريد. چهار تا هشت هفته قبل از اين‌كه قصد داريد آن‌ها را در باغ بكاريد، بذرها را در خانه نشا كنيد. به‌آرامي آب گرم روي خاك بپاشيد و سيني نشا را در يك جاي آفتابي قرار دهيد. چراغ‌هاي فلورسنت يا چراغ‌هاي مخصوص رشد گياهان، مي‌توانند به جوانه‌زني كمك كنند. اگر خانه شما تا حدودي سرد است مي‌توانيد با استفاده از بسته‌بندي‌هاي پلاستيكي يك محيط گلخانه‌اي براي سيني بذر گياه فراهم كنيد.

نهال سنبل‌الطيب را تا زمان تشكيل دومين مجموعه برگ حقيقي، در خانه نگه داريد. قبل از انتقال نهال به زمين، خاك را با كمپوست و كود گياهي مخلوط كنيد. گياه سنبل‌الطيب به‌طوركلي نياز زيادي به كود ندارد ولي اگر خاك فقير و ضعيف باشد، قبل از كاشت بايد حتماً به خاك كود و كمپوست اضافه كرد. PH مناسب براي رشد سنبل‌الطيب ۵/۵ تا ۷ است. جايي را براي كاشت نهال‌هاي سنبل‌الطيب انتخاب كنيد كه در روز حداقل ۶ ساعت نور مستقيم خورشيد دريافت كند. گياه سنبل‌الطيب در سايه جزئي بعدازظهر مشكلي ندارد. فاصله بين نهال‌هاي سنبل‌الطيب را از هر طرف ۹۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. سنبل‌الطيب گياه بزرگي است، به‌طوري‌كه نياز به فضاي زيادي براي رشد دارد. اگر گياهان سنبل‌الطيبي كه مي‌خواهيد بكاريد تا ارتفاع ۱/۲ متر بلند مي‌شود، مي‌توانيد آن‌ها را نزديك‌تر به هم بكاريد.

گياه سنبل‌الطيب را در جايي بكاريد كه بتواند به‌راحتي بلند شود. برگ‌ها و ريشه‌هاي گياه سنبل‌الطيب، بوي ترشيده مانند دارند و بوي گل‌هاي آن تقريباً شبيه بوي وانيل است. اگر مي‌خواهيد گياه سنبل‌الطيب را در بالكن خانه خود نگه داريد، بايد قبل از اين كار اين مسئله را بدانيد كه ممكن است بوي برگ‌هاي آن براي شما كمي ناخوشايند باشد. براي جلوگيري از خورده شدن نهال‌هاي كوچك سنبل‌الطيب توسط پرندگان، مي‌توانيد براي آن‌ها يك قفس سيمي درست كنيد. گياه سنبل‌الطيب براي رشد به مقدار زيادي آب نياز دارد. خاكي كه گياه سنبل‌الطيب در آن كاشته مي‌شود بايد زهكشي خوبي داشته باشد. درصورتي‌كه در منطقه شما باران نمي‌بارد، هر جند روز يك بار خاك را با آب خيس كنيد و مقدار زيادي آب به گياه بدهيد.

برداشت

براي جلوگيري از گسترش بيش‌ازحد گياه سنبل‌الطيب و جلوگيري از به دانه رفتن گياه، گل‌هاي آن را بچينيد. از گل‌هاي گياه سنبل‌الطيب مي‌توانيد به‌عنوان دسته‌گل استفاده كنيد. همچنين چيدن گل‌ها باعث مي‌شود كه ريشه‌ها قوي بمانند و اين كار براي زماني كه گياهان به خواب مي‌روند مفيد است. براي چيدن گل‌ها از يك چاقو يا قيچي تيز استفاده كنيد. گل‌ها را با مقداري از ساقه بچينيد. گياه سنبل‌الطيب در اوايل بهار گل مي‌دهد، شما مي‌توانيد از هر گياه، دو يا سه گل برداشت كنيد (بستگي به سن گياه دارد). براي برداشت ريشه‌ها و برگ‌هاي دارويي گياه سنبل‌الطيب، يك سال كامل صبر كنيد. ريشه‌هاي بالغ سنبل‌الطيب را در پاييز برداشت كرده و خشك كنيد. چند روز قبل از برداشت ريشه‌هاي سنبل‌الطيب، به گياه آب ندهيد. در اين صورت تركيبات طبيعي گياه قوي‌تر مي‌شوند.

گياهان سنبل‌الطيب مسن‌تر را توسط بيل از خاك بيرون آوريد و اجازه دهيد تا گياهان جوان‌تر براي سال آينده رشد كنند. بيل را به‌صورت عميق در خاك فرو كنيد تا بتوانيد تمام ريشه را بيرون آوريد. ريشه‌ها را قبل از اين‌كه به خانه بياوريد با آب باغ بشوييد. ريشه را به بخش‌هاي ۱/۶ تا ۲/۵ سانتي‌متري تقسيم كنيد و آن‌ها را در يك كاسه بخيسانيد و سپس با آب كامل بشوييد. ريشه‌ها را در يك جاي خشك و خنك به مدت دو يا سه ماه قرار دهيد تا خشك شوند. ريشه‌ها بوي تندي دارند، بنابراين آن‌ها را براي خشك كردن در جايي مثل ميز آشپزخانه قرار ندهيد. جوشانده ريشه سنبل‌الطيب براي كمك به خواب، مفيد است. برگ‌هاي سنبل‌الطيب را براي استفاده در چاي جدا كنيد. از برگ‌هاي تميز و تازه سنبل الطيب به‌عنوان يك چاي آرام‌بخش استفاده كنيد و يا آن‌ها را خشك كرده و با چاي خشك مخلوط كنيد.

ريشه سنبل‌ الطيب از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است خواص سنبل الطيب مهم آن به شرح زير است:

ضد تشنج

رفع ناراحتي‌هاي عصبي و هيستريك

ضد اسپاسم و آرام‌بخش

تب بر

درمان بي‌خوابي

ضد كرم معده و روده

ضد هيجان

برطرف‌كننده ميگرن

برطرف كردن دلهره، تشويش و نگراني

درمان بيماري ماليخوليا

برطرف كردن درد سياتيك

درمان درد سينه

از بين برنده استفراغ

مؤثر در معالجه مرض قند

التيام زخم‌ها با گرد سنبل‌الطيب

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: سنبل الطيب، بذر سنبل الطيب، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۵۱:۱۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

كاكتوس اچينو

كاكتوس اچينو

كاكتوس گياهي است از تيره كاكتوسيان (Cactaceae) تيره‌اي از ميخك‌سانان كه اغلب خاردار و گوشتي هستند. انواع كاكتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحي مركزي آمريكا رشد مي‌كرد اما امروزه در بسياري از مناطق گرم و خشك جهان توسط مردم پراكنده شده است. كاكتوس طي طوفان‌هاي ناگهاني آب ذخيره كرده و آب ذخيره‌شده را طي ماه‌هاي خشك‌سالي به مصرف مي‌رساند. كاكتوسيان در ايران گونه بومي ندارند. بيشتر كاكتوس‌ها ريشه‌هاي عميقي داشته و ساقه شبكه مانندي دارند كه به‌عنوان منبع ذخيره آب عمل مي‌كنند ساقه كاكتوس توسط تيغ‌هايي محافظت مي‌شود. كاكتوس‌ها برگ‌هاي خيلي كوچكي داشته يا اصلاً برگ ندارند.

شايد به جرأت مي‌توان گفت كه كاكتوس اچينو يكي از محبوب‌ترين كاكتوس‌هاي خاردار در بين طرفداران كاكتوس و حتي كساني كه براي نخستين بار تمايل به خريد كاكتوس پيدا مي‌كنند است. اچينو نوعي كاكتوس است. كاكتوس اچينو همانند ساير كاكتوس‌ها نيازمند مراقبت ويژه و خاص خود است. اچينو در سال‌هاي گذشته يكي از گياهان در معرض خطر انقراض به دليل آب‌گرفتگي توسط سدي كه در نزديك زيستگاهش وجود داشت به شمار مي‌رفت. يكي از گياه شناسان مكزيكي اين گياه را در باغ گياه‌شناسي خود حفظ و تكثير كرد. او براي افزايش آگاهي كودكان از اين گياه آن را در اختيار كودكان گذاشت و باعث شد امروزه اچينو يكي از محبوب‌ترين كاكتوس‌ها به شمار برود. كاكتوس اچينو فوسالو، كاكتوس اچينو تيغ زرد، كاكتوس اچينو تيغ سفيد، كاكتوس اچينوپسيس و كاكتوس اچينو گرزوني از جمله انواع كاكتوس اچينو هستند.

سرزمين مادري اين گياه مكزيك است. صحراهاي بلند و گرم و صخره‌ها و دامنه‌هاي به وجود آمده مكان موردعلاقه براي رشد اين گياه است. علاقه‌مندي اين گياه به آفتاب مستقيم براي تمامي طول روز مسئله‌اي دور از انتظار نيست. اين گياه شكلي كروي همراه با برآمدگي‌هاي پوشيده از تيغ دارد. براي اين گياه تهويه اهميت ويژه‌اي دارد پس گياهتان در اتاقي قرار بدهيد كه تهويه آن كافي است. در فصل تابستان شما مي‌توانيد گياه خود را در بيرون از منزل نگهداري كنيد. طراحي دكور تراس يا حياط به‌وسيله اين گياه خاص و جذاب مي‌تواند جلوه ويژه‌اي به فضاي شما ببخشد. اگر گياه شما به سن گلدهي رسيده باشد قطعاً منظره به وجود آمده از جمله زيباترين مناظر موجود خواهد بود. آزتك هاي باستاني اين گياه را نماد خداي باران مي‌دانند. البته در نظر گرفتن اين گياه به‌عنوان خداي باران بسيار عجيب است اما پشت اين نماد فلسفه خاص خود وجود دارد. اين گياه به دليل اندازه بزرگ خود مخزني براي ذخيره آب در صحرا به‌حساب مي‌رود و به افراد بومي نحوه ذخيره‌سازي و صرفه‌جويي آب در صحرا را مي‌آموزد.

اچينو از يك ساقه تغيير شكل يافته كروي تشكيل شده است كه به‌كندي رشد مي‌كند. اين گياه در دوره بلوغ خود قطري حدود ۹۰ تا ۱۸۰ سانتي‌متر پيدا مي‌كند. تيغ‌هاي فراوان اين گياه كه به‌صورت شعاعي و منظم بر روي گياه پديدار مي‌شوند شهرت بسياري دارد.

خاك مناسب براي كاكتوس

يكي از معيارهاي تعيين‌كننده خاك مناسب براي كاكتوس‌ها، آب‌وهوا است. به‌گونه‌اي كه در آب‌وهواي گرم نياز اين گياهان به خاك قابل‌نفوذ و سبك بيشتر احساس مي‌شود درحالي‌كه در آب‌وهواي سرد كه گياهان نياز به آبياري چنداني ندارند به خاكي سنگين‌تر نياز خواهد بود. به‌طوركلي كاكتوس‌ها خاك‌هاي با PH كمتر از ۷ تا نزديك به ۷ را مي‌پسندند. در بيشتر متون، تركيب اصلي خاك كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي زير سفارش شده است: يك قسمت خاك باغچه به‌اضافه يك قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوي) به‌اضافه يك قسمت كمپوست (مواد پوسيده گياهي و خاك‌برگ)، يا يك‌دوم قسمت خاك رسي به‌اضافه يك قسمت ماسه به‌اضافه يك قسمت خاك باغچه، يا يك قسمت كمپوست به‌اضافه يك قسمت خاك پيت به‌اضافه يك قسمت ماسه. هرگاه به تركيب‌هاي بالا در انتها، ۵ درصد خاك زغال اضافه شود اثر ويژه‌اي در جلوگيري از پوسيدگي و ديگر بيماري‌هاي قارچي خواهد داشت (حضور پتاس در خاك زغال، باعث اين امر مي‌شود).

البته در متون مختلف و در گفته‌هاي افراد باتجربه در زمينه توليد و پرورش كاكتوس به فرمول‌هاي مختلف ديگري نيز اشاره شده است. برخي از افراد در تركيب خاك خود از كود حيواني و برخي ديگر از ورمي كمپوست استفاده مي‌كنند. به‌عنوان‌مثال مي‌توان به اين تركيب اشاره كرد: دو قسمت شن ريز شسته شده و شيرين (فاقد املاح) به‌اضافه كمتر از يك قسمت كود گاوي پوسيده به‌اضافه يك قسمت خاك‌برگ پوسيده با اندازه متوسط ذرات به‌اضافه مقدار بسيار كمي از قطعات خورد شده زغال چوب. خاك مناسب ديگري كه معمولاً استفاده مي‌كنند ۶۰ درصد شن شسته شده ۲۰ درصد پيت ماس و ۱۵ درصد ورمي كمپوست به‌علاوه مقداري زغال است.

شرايط محيطي مناسب براي كاكتوس

حرارت

اين گياه، به حد متوسط گرما در فصل بهار تا پاييز و شب‌هاي خنك نياز دارد. هواي زمستان بايد خنك باشد (حدود ۱۰ تا ۱۴ درجه سانتي‌گراد). كاكتوس‌هايي كه تار دارند بايد در محلي با دماي حداقل ۱۶ درجه نگهداري شوند. همچنين توجه داشته باشيد كه تهويه مناسب از جمله نيازهاي كاكتوس است. بهترين درجه براي نگهداري كاكتوس‌ها ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتي‌گراد است.

نور

بايد توجه داشته باشيد كه ميزان تابش نور و روشنايي محيط نگهداري كاكتوس‌ها در شكل ظاهري كاكتوس‌ها، رنگ گل، تعداد گل‌ها، ساقه‌ها و شكل غنچه‌هاي گل اهميت فراواني دارد. اما توجه داشته باشيد به‌طوركلي، كاكتوس‌ها به نور زياد (نزديك پنجره‌هاي شرقي و غربي) و نور خيلي زياد (نزديك پنجره‌هاي جنوبي) نياز دارند. نكته حائز اهميت در مورد ميزان نور محيط نگهداري كاكتوس‌ها در اين است كه چنانچه نور محيط كم باشد كاكتوس‌ها طراوت و زيبايي خود را از دست مي‌دهند و در مورد كاكتوس‌هايي كه گل دارند، توانايي گل‌دهي خود را از دست مي‌دهند. كاكتوس بعد از مدتي در نور كم از بين مي‌رود. البته نور زياد در تابستان باعث آفتاب‌سوختگي مي‌شود.

رطوبت

رطوبت براي گياه كاكتوس اهميت چنداني ندارد. چرا كه بومي مناطق خشك و صحراهاي آمريكا است.

هوا

آب‌وهواي گياه كاكتوس بايد تقريباً گرم يا كوهستاني باشد.

پرورش كاكتوس‌ها

تركيب خاكي كاكتوس‌ها، بايد شني رسي و درصد بيشتري از شن يا سنگريزه باشد. كاكتوس‌ها آبياري منظم و با فواصل بيش از گياهان معمول نياز دارند و بسته به‌سرعت رشد و فصل، تعداد و فواصل آبياري تنظيم مي‌شود. كاكتوس‌ها در مناطق گرم و پرنور رشد مي‌كنند زيرا بومي آمريكاي لاتين هستند. كاكتوس‌ها به نور زيادي احتياج دارند و در محيط‌هاي كم‌نور معمولاً رشد علفي مي‌كنند و منظره ظاهري آن‌ها از حالت كاكتوس بودن خارج مي‌شود.

تكثير كاكتوس‌ها

تكثير كاكتوس‌ها به دو شيوه انجام مي‌شود: جنسي و غيرجنسي. بعضي از كاكتوس‌ها نظير ماميلاريا گل‌دهي منظم هر ساله دارند. بذر سياه‌رنگ كوچك توليد مي‌كنند. بعضي ديگر از كاكتوس‌ها نظير زيئو كاكتوس كه گل‌هاي بسيار كم‌دوامي دارند توليد بذر كمتري مي‌كنند.

تكثير بذري كاكتوس‌ها

عموم كاكتوس‌ها بذرهاي بسيار ريز با قوه ناميه نسبتاً كوتاه دارند. نكات مهم در كشت بذر كاكتوس: - بذرها قوه ناميه مناسبي داشته باشند؛ يعني تعداد جوانه‌زني گياه در زمان معين به‌اندازه قابل‌قبول باشد؛ نحوه كشت طوري باشد كه بذرهاي ريز بتوانند جوانه بزنند؛ بنابراين كاكتوس‌ها را در سبدهاي پلاستيكي كم‌عمق با يك خاك بسيار سبك (ترجيحاً پيت ماس) كشت مي‌كنند. آبياري بسترهاي كشت در پاي گياه انجام مي‌گيرد، يا اينكه سبدها را در ظرف‌هاي آبي قرار داده كه به‌تدريج آب را جذب مي‌كند و گياه و بذرها مرطوب شده و بعد جوانه مي‌زنند. مثل هر گياه ديگر بذركاري باعث طولاني شدن زمان رشد و نمو و بلوغ گياه مي‌شود.

تكثير رويشي كاكتوس

قلمه زدن

عمده‌ترين تكثير رويشي كاكتوس‌ها قلمه زدن (به انگليسي Cutting) است. قلمه زدن در كاكتوس به فصل بستگي دارد و بهترين فصل براي آن اوايل تابستان است. به‌طوري‌كه آن‌ها را در يك بستر سبك و محيط با رطوبت كافي با آبياري منظم كشت مي‌كنند. اما قبل از اينكه قلمه كاكتوس مخصوصاً كاكتوس‌هاي گوشتي نظير سرئوس‌ها وارد بسترهاي كشت شوند بايد شيرابه گياه را قطع كرد. براي انجام چنين عملي قبلاً قطعات جداشده يا قلمه‌هاي كاكتوس را به مدت چندين ساعت در معرض تابش مستقيم آفتاب در تابستان قرار مي‌دادند تا اينكه جريان شيرابه قطع مي‌شد و سپس اقدام به كشت آن مي‌كردند. اما امروزه با توجه به اينكه ريشه‌دار كردن گياهان در كمترين زمان حائز اهميت است قلمه‌ها را در آب ولرم حدود ۴۵ درجه سانتي‌گراد قرار مي‌دهند؛ كه درنتيجه جريان شيرابه قلمه‌ها قطع مي‌شود. سپس آن‌ها را در بستر كاشت قرار مي‌دهند. روش معمول اين است كه قلمه با توجه به سطح برش داده‌شده چند روزي در سايه و سپس در شن خالي كاشته مي‌شود

پيوند زدن

كار ديگري كه بيشتر به‌عنوان يك هنر به نظر مي‌رسد عمل پيوند (به انگليسي: Grafting) در كاكتوس است. پيوند زدن كاكتوس‌ها نيز مسئله‌اي است كه توجه بسياري از دوستداران گل‌ها و گياهان را به خود جلب مي‌كند. اگرچه پيوند زني يكي از روش‌هاي كاشت كاكتوس محسوب مي‌شود؛ اما بسياري از پرورش‌دهندگان سعي مي‌كنند تا با پيوند زدن انواع مختلف كاكتوس بر روي‌هم، گياهاني با منظره‌اي جالب‌توجه ايجاد كنند. به‌هرحال دليل هر چه كه باشد اصول انجام كار فرقي نمي‌كند. كاكتوس‌ها را در هر سني مي‌توان روي هم پيوند زد؛ اما بهتر است كه كاكتوسي را كه پيوندك (قسمت بالايي) را تشكيل مي‌دهد، گياهي جوان و به سن يك يا دو ساله باشد. ساده‌ترين روش پيوند زني اين است كه پيوندك را به طول چند سانتيمتر از قسمت جوانه انتهايي ساقه و يا شاخه‌ها به شكل افقي بريد. سپس سر كاكتوسي را كه نقش پايه را دارد نيز به‌وسيله چاقو و يا تيغ تيز به شكل افقي قطع كرد و اين دو را بر روي هم قرار داد و يا اصطلاحاً سوار كرد. با فشار ملايم پيوندك بر روي پايه اتصال آنان را محكم‌تر مي‌كنيم. براي اتصال و استحكام بيشتر پيوندك بر روي پايه مي‌توان از نوارهاي پلاستيكي نيز استفاده كرد. اين نوارها در حدود ۳-۲ هفته مي‌توانند باقي بمانند و سپس برداشته شوند. البته سوار كردن پيوندك بر روي پايه ظرافت كاري خود را نيز دارد. زيرا اصولاً گياهان در درون ساقه خود لايه‌اي با نام آوند دارند كه نقش آنان توليد سلول‌هاي جديد است. حال اگر در زمان پيوند زني بتوان طوري پيوندك را بر روي پايه قرار داد كه آوند آنان با يكديگر تماس داشته باشند، بعد از مدتي و با توليد سلول‌هاي جديد، پيوندك و پايه با يكديگر ارتباط برقرار خواهند كرد و اصطلاحاً جوش خواهند خورد.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس اچينو و ساير بذر كاكتوس ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كاكتوس، بذر كاكتوس، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، كاكتوس اچينو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۴۶:۴۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

كاربرد روغن امولسيون شونده ولك در مبارزه با آفات

يكي از راه‌هاي كنترل و كاهش خسارت آفاتي مانند شپشك ها، شته‌ها، كنه‌ها و تخم‌هاي بعضي آفات و كنترل بعضي از بيماري‌هاي درختان ميوه استفاده از روغن ولك مي‌باشد، به‌طوري‌كه استفاده از اين روغن باعث مي‌شود با پوشش سطح بدن حشرات و سطح تخم‌ها و بستن منافذ تنفسي و حياتي آن‌ها و نيز جلوگيري از پراكنش اسپورها در بعضي قارچ‌ها از خسارت آن‌ها جلوگيري كند. روغن پارافيني جهت مبارزه با آفات درختان ميوه به‌خصوص مركبات كه در سم‌پاشي‌هاي زمستانه و تابستانه به‌تنهايي يا به همراه سموم حشره‌كش و كنه‌كش توصيه شده مصرف مي‌شود.

روغن ولك را در دفع آفات در موارد زير بكار مي‌برند:

۱- جهت مخلوط كردن با امولسيون بعضي از حشره‌كش‌ها مانند تركيبات فسفره به منظور بالا بردن اثر حشره كشي آن‌ها. روغن‌ها را به‌صورت امولسيون فرموله مي‌كنند. اين روغن امولسيون را تنها يا همراه با حشره‌كش‌هاي ديگر رقيق كرده و مصرف مي‌نمايند. در اين صورت روغن امولسيون به‌صورت يك ورقه نازك پايدار روي سطح سم‌پاشي شده باقي مي‌ماند. بايد توجه داشت كه ميوه‌هاي هسته‌دار و نيز مركبات تا اندازه‌اي نسبت به روغن حساس‌اند.

۲- به‌عنوان حامل و حلال حشره‌كش‌ها.

۳- براي سم‌پاشي زمستاني بر ضد شپشك هاي گياهي؛ كنه‌هاي گياهان؛ تخم عده‌اي از حشرات و بعضي از لاروهاي زمستاني.

۴- براي سم‌پاشي تابستاني بر ضد شپشك آردآلود؛ سپردارها و شته‌ها.

۵- بر ضد انگل‌هاي خارجي مانند كك؛ شپش و كنه.

ماندگاري در محيط زيست

تجزيه زيستي روغن امولسيون شونده توسط ميكرو ارگانيزم‌هاي موجود در خاك صورت مي‌گيرد. عواملي كه مي‌توانند بر سرعت تجزيه زيستي اثر بگذارند عبارت‌اند از: شرايط محيطي از قبيل دما؛ رطوبت؛ بارندگي؛ نوع خاك و ميكرو ارگانيزم‌ها.

سميت: LD50 بيشتر از mg/kg4300

يكي از مزاياي روغن‌ها نسبت به حشره‌كش‌ها كم خطر بودن آن‌ها براي انسان است به‌طوري‌كه باقيمانده سم روي محصولات براي انسان خطرناك نمي‌باشد. روغن‌ها سميتي براي پرندگان و حشرات مفيد ندارند ولي ماهي‌ها و زنبورهاي عسل تا حدي به اين سم حساس هستند.

طرز تهيه محلول

مقداري آب در مخزن سم‌پاش ريخته و به مقدار لازم روغن را در ظرف جداگانه (طبق دستور مصرف) با كمي آب به‌صورت غليظ مخلوط نموده و بعد از ريختن در سم‌پاش، آب موردنياز را به آن اضافه كنيد.

دوره كارنس: فاصله آخرين سم‌پاشي تا برداشت ۲ تا ۳ هفته است.

احتياطات

در صورت بالا بودن درجه حرارت تا ميزان ۳۵ و كم بودن رطوبت (كمتر از ۲۵%) و يا وزش بادها گرم بايد از روغن پاشي اجتناب كنيد.

درصورتي‌كه ماده سمي همراه با روغن ولك به كار مي‌رود بايد احتياط‌هاي لازم از لحاظ ايمني و نيز سازگاري تركيب اين دو گياه رعايت شود.

از اختلالات روغن امولسيون شوينده با سموم گوگردي حتماً اجتناب كنيد و حداقل يك ماه بين مصرف روغن سموم گوگردي بايد فاصله باشد.

از خوردن و آشاميدن و استعمال دخانيات در هنگام سم‌پاشي خودداري نماييد. دور از دسترس كودكان نگهداري شود.

براي خريد انواع كود و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، خريد كود، فروشگاه كود، روغن ولك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۳:۰۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: