گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

علف چاي (گل راعي، هوفاريقون)

علف چاي

علف چاي به آن گل راعي، هوفاريقون و گل شهناز نيز گفته مي‌شود گياهي است علفي و چندساله، فاقد كرك، در پايه چوبي با غده‌هاي شفاف حاوي مواد روغنـي و گـاهي بـه رنگ قرمز يا سياه كه بسته شرايط محيط از ۲۵ سانتي‌متر تا ۱ متر رشد مي‌كند. در سال اول رشد رويشي دارد و خزنده است. رشد مطلوب و گلدهي از سال دوم به بعد آغاز مي‌شود. ساقه‌هاي آن در قاعده منشعب، داراي دو خـط نسـبتاً برجسته در تمامي طول آن است و شاخه‌هاي متقابل و جفتي آن از يـك ريـزوم كوتاه در سطح خاك منشأ مي‌گيرند. برگ‌هاي اين گياه قاشقي شكل، متقابل، بيضوي و نسـبتاً نيزه‌اي شـكل بـوده، دم برگ‌ها كوتاه، رگبرگ‌هايي به طول ۵/۱-۴ سانتي‌متر كامل و بدون كـرك كـه بـر روي آن‌ها نقاط كوچك و شفافي به تعداد فراوان ديده مي‌شود كـه در واقـع كيسه‌هاي ترشي مملو از اسانس هستند و بدون دم برگ مي‌باشند و داراي حفـرات فـراوان سانس هستند كه نام گونه اين گياه از همـين ويژگـي بـه معنـي سوراخ‌سوراخ حاصل شده است. ولي در حقيقت سوراخ نيسـت بلكـه پـرده نـازك و شفافي است كه غده‌هاي روغني در كناره‌هاي آن قرار دارند. ريشه‌هاي گياه كوتاه و به طول ۴۵-۳۰ سانتي‌متر و عرض ۴/۰-۳/۰ سانتي‌متر است. در گلبرگ‌هاي آن نقاط ريز با خطوط تيره‌اي مشاهده مي‌شود كـه غده‌هاي ترشحي مي‌باشند. محتواي غده‌ها شيره‌اي به رنگ قرمز مايل به قهوه‌اي است. گل‌هاي آن زردرنگ به قطر ۲۰-۲۵ سانتي‌متر بوده و از پنج كاسـبرگ سـبز و ۵ گلبرگ زرد طلايي به‌صورت آزاد (نيزه‌اي شكل) تشكيل شده است. گل آن كمي معطر و داراي بويي شبيه صمغ صنوبر است. گل‌ها خود لقـاح، متقارن، خامه‌اي طويل و داراي دانه‌هاي گرده فراوان هستند به همين دليل حشرات را به‌سوي خود جذب مي‌كنند. در زماني كه بساك ها شكافته مي‌شوند با كلاله تماس ندارند زيرا در يك سطح نمي‌باشند بنـابراين در ايـن مرحلـه گرده‌افشاني وابسته به حشرات است كه جلب گل‌ها مي‌شوند بعد از گل دادن گلبرگ‌ها و پرچم‌ها به‌طرف داخل گل كشيده مي‌شوند و در آن موقع كه بساك ها پوشيده از دانه‌هاي گرده هستند با كلاله تماس پيدا مي‌كنند. پرچم‌ها زيـاد، پنج دسته‌اي، جدا، مقابل گلبرگ‌ها است.

مايعي كه از گل‌ها خارج مي‌گردد قرمز بوده و بر روي پوست اثر آبي- بنفش بر جاي مي‌گذارد. ميـوه به‌صورت كپسول ۳ خانه است كه بذور تيره‌رنگ در آن قرار دارد و طول آن‌ها حـدود ۱ ميلي‌متر بـوده و فاقـد آندوسـپرم مي‌باشند. وزن هزار دانه آن ۳/۰-۱۵/۰ گرم است. زمان گل‌دهي اواخر ارديبهشت تا اواخر مهرماه و زمان برداشت سرشاخه‌ها خرداد تا تيرماه است. اين گياه نيازمند تابش مناسب نور خورشيد است. خاك‌هاي غني از مواد غذايي و رطوبت مناسب با بافت سبك تا متوسط و زهكش خوب را با ۶-۷=pH را مي‌پسندد. نسبت به خاك‌هاي اسيدي و قليايي نيز تا حدودي مقاوم است. جذب‌كننده عنصر كادميم است و بايد در خاك‌هايي كـه حـاوي بـيش از ۲۵/۰ kgsoil/mgcd هستند، پرورش يابد.

اين گياه بيشتر در مناطق خشك، مرغزارها و مراتع آفتاب‌گير مي‌رويد. اين گياه بومي بريتانيا و اروپا است. علـف چاي به سرما، كم‌آبي و شوري حساس است و خاك‌هاي داراي زهكشي را ترجيح مي‌دهد. براي افزايش گلـدهي علـف چاي مكان‌هاي آفتابي براي كشت مناسب‌تر است. علف چاي گياهي است روزبلند و حداكثر گل و ماده مؤثر آن را در اوايل تابستان توليد مي‌نمايد. علف چاي در محدوده وسيعي از اقاليم رشد مي‌كند اما براي جوانه‌زني يا بقاي گياهچه در ارتفاع بيش از ۱۵۰۰ متر بـه علت سرما، رشد محدودي پيدا مي‌كند. اين گياه در صفر درجه سانتي‌گراد شروع به رشد مي‌كند، در منـاطق معتـدل رشد مطلوبي دارد و گرماي بيش‌ازحد رشد آن را مختل مي‌كند.

اثر رطوبت بارندگي زياد باعث كاهش هـواي خـاك و شستشـوي عناصـر غـذايي مي‌گردد كـه بـراي علف چاي مناسـب نيست. بهترين رشد علف چاي را ارتفاع ۶۰۰ متر و بارندگي بيش از ۷۶۰ ميلي‌متر عنوان نموده است. اثر خاك علف چاي به EC و PH خاك و آب حساس است درحالي‌كه در محدوده‌هاي وسيعي از خاك‌ها رشد مي‌كند ولـي بهترين رشد را در خاك‌هاي سبك و عميق دارد. رشد مطلوب اين گياه در خاك‌هايي با حاصل خيـزي زيـاد تـا كـم بـا زهكش خوب است و بهترين PH حدود ۶٫۶، بهترين EC خاك و آب حدود ۲۰۰۰ ميكروموس است. مواد و عناصر غذايي موردنياز مقدار ۶۰ كيلوگرم ازت، ۸۰ كيلوگرم و فسفر ۱۲۰ كيلوگرم پتاس است. مقادير مختلف كودهاي شيميايي NPK براثر جذب عناصر غذايي در صورت برداشت گياه به اندازه ۲۰ تـن در هر هكتار به ترتيب ۱۱۹,۴۰,۱۰۵ كيلوگرم پيشنهاد شده است. دادن كود دامي و شيميايي زياد سبب شـيوع آفـات در اين گياه مي‌شود.

قسمت‌هاي مورداستفاده

سرشاخه‌هاي گل‌دار تازه يا خشك شده گياه سرشاخه‌ها را بايد در زمان گلدهي از گياه چيد. در اين هنگام طعم آن تلخ، كمي قابض و به‌طور ملايم شور است. اگـر در بين انگشتان فشرده و له شود، بوي معطر و رزيني از آن استشمام مي‌شود. براي منظورهاي درماني گل را بايد زماني از گياه جدا كرد كه در حال طراوت يعني قبل از پلاسيده شدن باشند.

كاشت

تكثير اين گياه عمدتاً توسط بذر در بهار، تقسيم اندام زيرزميني (ريشه راست) در پاييز و گـاه توسـط قلمـه سـاقه صورت مي‌گيرد. ولي جهت تكثير در سطح وسيع از بذر علف چاي استفاده مي‌شود. بذور ريز اين گياه را بايستي در عمق كم كشت نمود زيرا به دليل كوچك بودن به كشت عميق حساس هستند. معمولاً از كشت غيرمستقيم بذور استفاده مي‌شود. در اواخر زمستان، بذرهاي داخل خزانه، در پيت و بدون پوشش روي بستر كشـت مي‌شوند. بـذرها در ۱۰-۲۸ روز جوانه مي‌زنند. هنگامي‌كه نشاها به ارتفاع ۱۰-۱۵ سانتي‌متر رسيدند مي‌توان آن‌ها را به مزرعه منتقل كـرد. ايـن عمـل بايد بلافاصله بعد از مساعد شدن هوا و رفع يخبندان صورت گيرد كه به‌طور معمول مدت‌زمان لازم جهت انتقال نشـا از خزانـه بـه زمين اصلي ۴۵-۶۰ روز به طول مي‌انجامد. فاصله ۳۰-۴۰ سانتي‌متري گياهان از يكـديگر بالاترين عملكرد را داشته است.

مراقبت و نگهداري

علف چاي در مرحله خزانه به گياه انگلي سس حساس و در ايـن مـورد بايـد بسيار مراقب بود و از بذور مرغوب استفاده كرد است. بسته به اقليم و ميزان گرماي هوا آبياري، به‌صورت منظم به روش‌هاي سنتي بين ۷-۱۰ روز يك‌بار يا به‌صورت قطره‌اي براي اين گياه مناسب است. البته لازم به ذكر است كه حدوداً يـك ماه پس از كاشت علف چاي، اين گياه به ميزان آب زيادي نياز داشته و رطوبت خاك بايد دائماً حفظ شود. مبارزه با آفات و امراض موجود در منطقه با روش‌هاي توصيه‌شده و دفـع علف‌هاي هرز در مراحل اول (قبل از كاشت و اوايل رويش) بايد انجام شود.

برداشت

برداشت اين گياه در زماني است كه ۵۰ تا ۸۰ درصد گل‌ها باز شده‌اند يعني در اواخر خرداد يا ابتداي تيرماه و ايـن عمل شامل قطع پيكره رويشي اين گياه از نزديكي سطح زمين (۱۰-۲۰ سانتي‌متر بالاي طوقه) است. برداشـت در حدود ۳-۴ بار به فاصله ۳-۵ روز تكرار شود، در طول سال مي‌توان ۲ بار پيكر رويشي آن را برداشت كـرد. برداشـت در يك روز آفتابي صورت گرفته و محصول را بايستي به‌سرعت در محلي تاريك خشك نمود. سرشاخه‌هاي گل‌دار گياه را بايد بعد از برداشت به‌سرعت خشك كرد. براي اين منظور مي‌توان پـس از برداشـت در يك روز آفتابي آن‌ها را در سايه و محلي كه هوا جريان داشته باشد و نور مستقيم خورشيد به محصول نتابد پهن نموده يا در خشك‌كن استاندارد كه دماي آن ۳۵-۴۵ درجه سانتي‌گراد است خشك كرد. در اين حالت مـاده مؤثر گيـاه در زمان خشك شدن محفوظ مي‌ماند. سپس آن‌ها را در گوني‌هاي كنفي و بهداشتي در انبار خنك نگهداري مي‌نمايند. عملكرد اين گياه براي گياهان تازه ۱۴-۱۶ تن در هكتار و ۲۰۰۰-۲۵۰۰ كيلوگرم ماده خشك در هكتار است كـه حداكثر عملكرد در سال سوم خواهد بود و بعد از سال چهارم عملكرد آن كاهش مي‌يابد. اگر هدف برداشت، بـذر، باشـد بايد هنگام رسيدن بوته‌ها كه رنگ كپسول خاكي‌رنگ شدند اقدام به برداشت سرشاخه‌ها و جداسازي بذر نمود.

خواص

علف چاي گرفتگي صدا را باز مي‌كند و خلط‌آور است.

براي درمان مرض كزاز به كار مي‌رود.

درمان‌كننده اسهال و اسهال خوني است.

از خواص علف چاي درمان ضعف جنسي است.

علف چاي براي درمان درد دنبالچه بهترين دارو است.

اين گياه ضد كرم معده و روده، ادرارآور و قاعده آور است.

علف چاي درمان‌كننده مننژيت است.

علف چاي براي درمان فلج به كار مي‌رود.

از خواص گياه هوفاريقون درمان زخم‌هاي عميق، متعفن و التهابات پوستي است به اين منظور برگ گياه علف چاي را بكوبيد و يا روغن حاصل از گل اين گياه را روي محل زخم قرار دهيد.

ماده قرمزرنگي كه در برگ‌هاي علف چاي وجود دارد و با فشار دادن برگ‌ها از آن خارج مي‌شود، براي التيام زخم‌ها و درمان سوختگي به كار مي‌رود.

از ديگر خواص هوفاريقون درمان بي‌خوابي، سياه‌سرفه و مننژيت است.

دمنوش علف چاي براي درمان افسردگي مفيد است.

يكي از مهم‌ترين خواص علف چاي تقويت سيستم ايمني بدن و از بين بردن ويروس‌ها از جمله ويروس ايدز است. طبق آخرين تحقيقات علف چاي مي‌تواند ويروس‌ها را از بين ببرد. مدتي است كه بيماران مبتلا به ايدز از اين گياه استفاده مي‌كنند كه سيستم دفاعي بدن آن‌ها را تقويت و علائم بيماري را تخفيف مي‌دهد.

مضرات هوفاريقون

تحقيقات دانشمندان نشان داده مصرف گياه علف چاي براي انسان درصورتي‌كه در حد مجاز توصيه‌شده مصرف شود ايجاد عوارض پوستي نمي‌كند، مگر افرادي كه داراي پوستي حساس باشند، لذا اشخاصي كه نياز به استفاده از خواص علف چاي داشته و از اين گياه استفاده مي‌كنند، بايد حتي‌الامكان دور از تابش اشعه آفتاب باشند. قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب پس از مصرف خوراكي اين گياه، ممكن است منجر به آسيب پوستي و درماتيت شود. در هواي مرطوب و آفتابي هرس كردن گياه و چيدن برگ و گل باعث درماتيت تماسي مي‌شود. علف چاي با غذاهاي داراي مقادير زياد تريپتامين مانند پنير، داروي فلوكستين، مهاركننده MAO، داروهاي ضد ايدز، داروهاي قلبي حاوي ديگوگسين بهتر است مصرف نشود، چون ممكن است مقدار كمي اثرات آن‌ها را كاهش دهد.

براي خريد بذر علف چاي و ساير گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: علف چاي، بذر علف چاي، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۰۱:۱۴ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل بنفشه

گل بنفشه

گل بنفشه با نام انگليسي Pansy و نام علمي Viola. sp از خانواده بنفشگان (Violaceae)، گياهي است علفي و چندساله كه البته به‌صورت يك‌ساله و يا دوساله كشت مي‌شود. برگ گل بنفشه قلبي شكل است كه بر روي سطح زمين قرار گرفته‌اند. گل‌هاي بنفشه به رنگ‌هاي متنوع مانند زرشكي، ارغواني، بنفش، آبي و به‌ندرت به رنگ سفيد و سياه است. اين گل‌ها معطر بوده و يكي از گل‌هاي زينتي زيبايي هستند كه گلدهي آن در اوايل بهار انجام مي‌شود.

كاشت

زمان مناسب كاشت بنفشه اوايل شهريور تا اواسط پاييز است. مقداري خاك را درون گلدان و يا سبد ريخته يا در قسمتي از باغچه بذر بنفشه ها را روي خاك بپاشيد و حدود نيم سانتي‌متر روي آن خاك يا كود دامي پوسيده بريزيد و سپس خوب آبياري كنيد. حدود ۵ الي ۱۰ روز بعد بذرها سبز مي‌شوند و زماني كه مقداري بزرگ شدن (حدود يك‌ماهه الي دوماهه) رسيدند آنها را از خزانه درآورده و در محلي كه مي‌خواهيد به فاصله ۱۵ الي ۲۰ سانتي‌متر نشا كنيد بهترين روش همين است. برخي‌ها بذر گل بنفشه را روي محلي كه موردنظرشان هست مي‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما اين روش درست نيست دليلش اين است كه زمان بذرپاشي بذرها نامنظم روي زمين ميافتند و وقتي سبز مي‌شوند. خيلي از آنها ممكن است كنار هم سبز بشوند اما زماني كه بذرها رو درون خزانه بكاريد بعد مي‌توانيد به‌صورت منظم بوته‌هاي اين گل را به هر طريقي و به هر فاصله‌اي كه مي‌خواهيد بكاريد.

به اين نكته هم حتماً توجه شود كه هيچ‌وقت اقدام به نگهداري گل و گياهان بيروني در منزل نكنيد چون درون منزل نور و تهويه هواي كافي براي رشد گياهان و درختان بيروني وجود ندارد حتي كاشت بذر هم ممكن است با مشكل مواجه شود در كل اگر مكاني براي كاشت بذر نداريد و مجبور هستيد كه در منزل اين كار را بكنيد. بهتر است گلدان خزانه را روي پنجره جنوبي بگذاريد تا نور كافي به آن برسد و حتماً پس از سبز شدن بذر گياهاني كه بيروني هستند آنها را به بيرون از خانه انتقال بدهيد اگر به بيرون انتقال ندهيد ساقه‌ها دراز شده و كم‌كم از بين مي‌رود.

تكثير اين گياه به ۴ روش شامل كشت با بذر، قلمه زدن، تقسيم با ريشه و تقسيم ساقه انجام مي‌شود كه بستگي به نوع گونه، از يكي از آن‌ها استفاده مي‌شود. مهم‌ترين روش تكثير كه اكثر گونه‌ها از اين روش ازدياد مي‌يابند، كشت بذر است. در اين روش عمل نشاكاري صورت مي‌گيرد كه در مرداد در شاسي مي‌كارند و نشاها را در پاييز با زمين اصلي انتقال مي‌دهند و در زمستان در زير برف باقي مي‌مانند. انتقال نشا هر چه زودتر انجام شود، گل‌ها درشت‌تر خواهد شد.

اين گياه به آبياري كافي و منظم نياز دارد. اگر خاك خشك شود، باعث مي‌شود گلدهي كاهش يابد و اگر غرقابي اتفاق بيافتد، ريشه دچار خفگي شده و مي‌پوسد و گياه از بين مي‌رود. خاكي كه داراي خاك‌برگ باشد و غني از كود حيواني باشد، رشد مطلوبي را براي گياه ايجاد مي‌كند البته نكته مهم اين است كه حتماً زهكش خاك مناسب باشد. بنفشه گياهي است آفتاب دوست. البته مي‌تواند كمي سايه را تحمل كند ولي بايد توجه داشت كه اگر محيط رشد گياه، نتواند نور موردنياز گياه را فراهم كند، گل‌هاي توليد شده كوچك خواهند شد. اين گياه هواي خنك را دوست دارد. وقتي به اواخر بهار مي‌رسيم و هوا رو به گرمي مي‌رود، گلدهي كم مي‌شود. در زمستان مي‌توان سرما و يخبندان را تحمل كند و زير برف زنده مي‌ماند.

در زمان كاشت بذر بايد توجه داشت كه چون گياه به آفتاب‌سوختگي حساس است، پس بايد سايه را در خزانه ايجاد كرد. گونه بنفشه سه رنگ، به مرگ گياهچه حساس است. پس بايد توجه داشت كه محيط كشت آلوده نباشد و كود دامي كه به محيط اضافه مي‌شود دچار آلودگي نباشد. ويروس موزاييك خيار يكي از ويروس‌هاي گياهي است كه از اين گياه استخراج گرديده و بر روي آن اثبات شده است.

خواص گل بنفشه

استفاده از گياه بنفشه براي بهبود و درمان سردردهاي ناشي از گرمي بسيار مفيد است. يكي از مشكلات شايع كه امروزه گريبان گير بيشتر افراد جامعه شده است، سردرد است كه بخش عمده‌اي از اين سردردها، به دليل گرمي زياد مغز يا خشك شدن نسبي مغز به خاطر سبك زندگي امروزي (استرس‌هاي زياد فردي، دير خوابيدن، كم بودن خواب شب، مصرف زياد گرمي‌ها و مواد غذايي تند و طعم‌دهنده) است و مصرف شربت بنفشه به درمان آن كمك شاياني مي‌كند.

از مهم‌ترين فوايد گل بنفشه استفاده از آن براي درمان سرفه‌هاي ناشي از گرمي و خشكي است. طبع خنك اين گياه باعث شده استفاده از شربت و دمنوش بنفشه تهيه شده از آن، باعث انعطاف‌پذير و نرم شدن ريه و مجاري هوايي شود.

مصرف شربت گل بنفشه براي افرادي كه اسهال‌هاي خوني ناشي از گرمي و صفرا دارند، مفيد است. به‌طوركلي گياه بنفشه به دليل داشتن طبع خنك، ضد صفرا عمل مي‌كند. بنابراين علت و ريشه اين نوع اسهال را برطرف كرده و باعث بهبود تحريك روده، اسهال و خون‌ريزي مي‌شود.

گل بنفشه در درمان بيماري‌هاي گوارشي و پاك‌سازي ريه و پوست استفاده مي‌شود و براي درمان بيماري سينوزيت بسيار مفيد است. همچنين ريختن چند قطره از آب دم كرده اين گياه، در بيني براي باز كردن تنفس، رفع خشونت سينه و زكام بسيار مفيد است. آب دم كرده گل بنفشه براي درمان برفك دهان مفيد بوده، به اين منظور مقداري از آن را در دهان نگه داريد و يا با آب تازه آن دهان‌شويه كنيد، برفك دهان را برطرف مي‌سازد، ورم لثه را مي‌نشاند و اگر در گلو قرقره كنيد آنژين را درمان مي‌كند.

روغن گل بنفشه نيز فوايد بسيار دارد ازجمله جلوگيري از ريزش مو، سفيد كردن پوست صورت، برطرف كردن كك‌ومك صورت، نرم كردن مو و براي سينوزيت، ميگرن و سردرد بهترين درمان است. كاهش و رفع تب از ديگر خواص بنفشه است. به اين منظور مقداري گل بنفشه را داخل آب‌خنك همراه با گلاب بريزيد و بعد از نيم ساعت صاف كرده و به شخص تب‌دار داده شود.

براي خريد بذر گل بنفشه و ساير بذر گل ها و گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل بنفشه، بذر گل بنفشه، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۲۴:۰۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل ناز آفتابي

گل ناز آفتابي

زيستگاه گل ناز آفتابي برزيل است. ناز آفتابي يك گياه يك‌ساله و داراي برگ‌هاي گوشتي و استوانه‌اي شكل است. ساقه‌هاي ناز آفتابي گوشتي براق و حالتي شكننده دارد بر روي ساقه‌ها كرك‌هايي وجود دارد و گياه بر روي زمين پهن مي‌شود اين گل شبيه به گل رز مينياتوري است گل‌هاي اين‌گونه زيبا در شب بسته مي‌شود و صبح‌ها با طلوع آفتاب باز مي‌شود اين گياه به‌صورت عرضي گسترش پيدا مي‌كند و در زمان كوتاهي زمين را مي‌پوشاند اين گل براي نماسازي تپه‌ها و محل‌هاي شيب‌دار مناسب است.

ناز آفتابي گياهي خزنده با گل‌هاي متوسط مقاوم به خشكي و داراي قدي كوتاه است. ارتفاع اين گياه معمولاً به ۲۰ سانتي هم نمي‌رسد و برگ‌هاي سوزني دارد، همانند خرفه داراي برگ‌ها و ساقه‌هاي گوشتي است و بيشتر به‌صورت عرضي رشد دارد تا طولي. گل‌هاي ناز آفتابي در روزهاي آفتابي باز هستند و دليل نام‌گذاري آن نيز به همين دليل است، در تاريكي و هنگامي‌كه هوا ابر باشد گل‌ها باز نمي‌شوند. به دليل رشد عرضي ناز آفتابي از اين گياه به‌عنوان گياهي پوششي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در پارك‌ها معمولاً ديده مي‌شود، گل‌هاي ناز آفتابي معمولاً از تابستان تا پاييز ظاهر مي‌شود. انواع گل ناز آفتابي عبارت اند از: گل ناز آفتابي الوان، گل ناز آفتابي سفيد، گل ناز آفتابي زرد، گل ناز آفتابي صورتي.

مهم‌ترين مزيت گل ناز آفتابي مقاومت آن به خشك‌سالي و بي‌آبي است كه آن را از ديگر گل‌ها متمايز كرده و در محيط‌هاي گرم و كم آب مي‌تواند به‌راحتي رشد كند و انتخاب مناسبي است. بذر ناز آفتابي بسيار ريز بوده و معمولاً با ماسه مخلوط شده و به‌صورت دستپاش كاشته مي‌شود، بعد از گذشت حدوداً ۴۵ روز از زمان بذر گل‌ها به‌سرعت ظاهر مي‌شوند، بعد از اتمام گل‌ها غلاف بذرها ظاهر مي‌شود، بذرها بعد از رسيدن بر روي زمين مي‌ريزند و درصورتي‌كه خاك تا سال بعد دست نخورد مجدد سبز خواهند شد، البته مي‌توانيد بذرها را قبل از ريخته شدن بر روي زمين براي سال بعد ذخيره كنيد. ناز آفتابي از طريق قلمه و بذر تكثير مي‌شود البته قلمه گرفتن خيلي رايج نيست و به‌راحتي از بذر به نتيجه مي‌رسد.

كاشت

در صورتي كه قصد داريد بذر گل ناز آفتابي را به‌صورت مستقيم در فضاي باز بكاريد بايد تا آخرين يخبندان زمستاني دست نگاه داريد تا دماي خاك به حدود ۱۸ درجه برسد. سپس با شخم زدن زمين و آماده‌سازي (در صورتي كه خاك باغچه ضعيف و يا هوموسي شده است، به ارتفاع ۳ تا ۵ سانتيمتر شن و يا ماسه به خاك اضافه نماييد) و صاف كردن سطح خاك مكان كاشت را آماده نماييد. سطح خاك را مرطوب كرده و بذرها را با مقداري ماسه مخلوط كرده و در سطح خاك بپاشيد. بعد از كاشت مكان را با آبپاش دستي آبياري نماييد مدت جوانه‌زني بذر يك تا دو هفته است. در طول جوانه‌زني سطح خاك را با اسپري و يا آبپاش دستي مرطوب نماييد.

براي كاشت بذر در منزل نيز مي‌توان از ۴ تا ۶ هفته قبل از پايان زمستان مي‌توان بذر آن را در سيني نشا كاشت. قبل از كاشت سيني نشا را مرطوب كرده و سپس بذرهايي كه با ماسه مخلوط شده را بر روي سيني نشا بپاشيد. سپس سطح خا ك را با اسپري مرطوب كرده و سيني نشا و يا گلدان را پشت پنجره آفتابي در دمايي بين ۱۸ تا ۲۱ درجه قرار دهيد. براي جوانه‌زني بهتر بر روي سيني نشا و يا گلدان پوشش نايلوني قرار دهيد تا بذرها بهتر جوانه‌زني بزنند بذرها بين يك تا ۲ هفته جوانه مي‌زنند. پس از جوانه‌زني دماي محيط را به حدود ۱۸ درجه كاهش دهيد. براي انتقال نشاهاي جوان گل ناز آفتابي بايد دماي خاك به حدود ۱۸ درجه برسد و سپس مي‌توانيد نشاها را فضاي بيرون منتقل كرد. قبل از كاشت نشاها را به مدت يك تا دو هفته روزانه چند ساعت به فضاي باز منتقل كرده تا با شرايط دمايي بيرون خود را تطبيق دهد. سپس نشاها را در فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتيمتري از يكديگر بكاريد.

گل ناز آفتابي به خاك با زهكشي خوب و تابش كامل خورشيد نياز دارد. بهتر است مكاني براي كاشت اين گياه در نظر بگيريد كه در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار داشته باشد. براي زهكش بهتر خاك نيز با اضافه كردن مقداري شن و يا ماسه مي‌توان به زهكش بهتر خاك كمك كرد.

نيازها

آبياري

آبياري در اوايل رشد به نحوه‌اي باشد كه پاي گياه خشك نشود، هنگامي‌كه گياه بالغ شد آبياري هنگامي انجام شود كه خاك پاي بوته كاملاً خشك شده است، آبياري زياد باعث پوسيدگي ريشه‌ها و از بين رفتن تدريجي گياه مي‌شود. البته اين گياه به خشك‌سالي مقاوم است و با آبياري محدود نيز در گرماي تابستان رشد مي‌كند ولي آبياري منظم باعث گلدهي بهتر مي‌شود.

نور

نياز به نور نسبتاً زياد دارد و گل‌ها در نور مستقيم زيبايي خود را تقديم شما خواهند كرد، گل‌ها در تاريكي و نور كم يا در هواي ابري بسته مي‌شوند.

دما

دماي كاشت بذر گل ۲۰ تا ۲۵ درجه ايده ال مي‌باشد و بهترين زمان براي كاشت در فضاي باز اوايل بهار و بعد از رفع سرما است، دماي رشد و نگه‌داري اين گياه تا ۴۰ درجه نيز مناسب است، گلدهي معمولاً اواسط تابستان شروع مي‌شود و تا اواسط پاييز گل دارد.

خاك

نسبت به خاك حساسيت ندارد و خاك شور را تحمل مي‌كند ترجيحاً در خاك‌هاي خيلي سنگين و رسي كاشته نشود. خاك‌هاي با زهكشي بالا و نيمه سبك مناسب‌تر است.

كوددهي

اين گياه به آن صورت نياز به كوددهي ندارد ولي تغذيه گياه باعث افزايش گلدهي و بهبود عملكرد گياه مي‌شود. تا حد امكان سعي شود از كود ورمي كمپوست و كودهاي آلي و ارگانيك براي تقويت گياهان استفاده شود، در صورت تمايل مي‌توانيد از كودهاي مكمل با عنوان كود گلدهي براي تحريك گياه به رشد و گلدهي بيشتر يا كود كامل (۲۰٫۲۰٫۲۰) استفاده كنيد.

براي خريد بذر گل ناز آفتابي و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل ناز آفتابي، بذر گل ناز آفتابي، گياهان تزييني، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۳۳:۱۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل مينا

گل مينا

گل مينا مانند گل آفتابگردان يك گل چندساله است و گلبرگ‌هاي درخشان و ستاره‌اي شكل دارد. شكل زيباي گل‌هاي مينا به باغ جلوه بسيار زيبايي مي‌دهد. گل مينا در رنگ‌هاي گل مينا قرمز، صورتي، بنفش، گل مينا سفيد و آبي است. در اواخر تابستان و پاييز كه بسياري از گل‌ها از بين مي‌روند، گل‌هاي مينا زنده هستند. برخي از انواعِ اين گياه بومي مي‌توانند تا ارتفاعِ ۱۸۰ سانتي‌متر رشد كنند. اما معمولاً اين گل‌ها در دو نوع، پاكوتاه (۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر) و پا بلند (۶۰ سانتي‌متر تا يك متر) رايج هستند. گل‌هاي اين گياه به رنگ‌هاي سفيد، صورتي و همچنين بنفش پررنگ هستند. تمام گونه‌هاي مينا در پاييز گل نمي‌دهند بلكه برخي در تابستان گل‌دهي مي‌كنند. برخي از انواع اين گل بلندند و بيش از ۶۰ سانتي‌متر رشد مي‌كنند؛ شما مي‌توانيد در تير ماه به ميزان يك‌سوم از ارتفاعِ اين گياه را كوتاه كنيد تا گياه جمع‌وجور و پرپشت باقي بماند. اين گياه بايد در معرض نور خورشيد قرار بگيرد، چندساله است و ۳۰ تا ۱۲۰ سانتي‌متر عرض دارد. مينا مي‌تواند هم در گلدان و هم در حاشيه باغ كاشته شود. از مزاياي اين گياه باغچه‌اي گل‌هاي زيباي آن، جذب پروانه‌ها، تحمل بالاي گياه در برابر خشكي و آسان بودن رشد و پرورش آن است.

كاشت گل مينا

فضايي را كه براي كاشت انتخاب مي‌كنيد بايد روزانه داراي ۶ تا ۷ ساعت نور خورشيد باشد، اين گياه سايه جزئي را نيز مي‌تواند تحمل كند. گل مينا به رطوبت حساس است. آبياري بيش‌ازحد يا خيلي كم باعث بدفرم شدن بوته‌ها مي‌شود. هم‌چنين اين گياه به خشكي مقاوم بوده ولي آبياري منظم باعث زيباتر شدن بوته‌ها و گل‌ها مي‌شود. گل مينا به سرما مقاوم بوده و در فصل زمستان و يخ بندان اندام‌هاي هوايي (برگ و گل) از بين مي‌رود ولي ريشه و طوقه گل سالم مي‌ماند و با گرم شدن هوا مجدد رشد مي‌كند. مي‌توان براي كاهش آبياري و حفظ رطوبت پس از رشد گياه در پاي آن مالچ ريخت.

گل مينا به دو طريق تكثير مي‌شود: اول) كاشت بذر گل مينا كه رايج است براي كاشت بذر گل مينا به صورت خانگي از اوايل بهار تا اواسط تابستان مي‌توان اقدام به كاشت نمود، براي توليد نشاء اواسط تابستان اقدام به كاشت بذر مينا مي‌كنند و در پاييز نشاءها را به زمين اصلي منتقل مي‌كنند. دوم) تقسيم بوته يا قلمه: گل مينا پاجوش توليد مي‌كند كه مي‌توانيد در فصل بهار يا پاييز اقدام به تكثير به اين روش نماييد به اين صورت كه پس از جداسازي پاجوش‌ها از بوته مادري آن‌ها را به محل اصلي كاشت (گلدان يا باغچه) منتقل كنيد.

اولين قدم براي كاشت بذر گياهان زينتي انتخاب خاك مناسب است، برخي از خاك‌هاي باغچه ممكن است مانع سبز شدن بذر و مرگ جوانه بشود بهتر است از خاك‌هاي آماده و بسته‌بندي استفاده كنيد. بهترين تركيب خاك براي كاشت اين بذر شامل ۳۰ درصد كوكوپيت + ۵۰ درصد پيت ماس يا ورمي كمپوست + ۲۰ درصد پرليت دانه ريز. ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بريزيد تا به مدت چند ساعت خيس بخورند (حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت) اين عمل باعث شده تا پوست خارجي بذرها نرم و شكسته شود و جوانه‌زني تسريع شود. بذرها به‌طور طبيعي بعد از اين مدت بايد ته طرف بروند.

براي اينكه تصميم بگيريم بذرها را نشاء كنيم يا مستقيم بكاريم بايد چند نكته را مدنظر داشته باشيم:

۱. در چه فصلي قرار داريم؟ اگر هوا هنوز سرد است بايد اقدام به نشاء كردن در محيطي گرم همانند منزل يا گلخانه كنيم و بعد از اتمام سرما به محل اصلي كاشت در فضاي باز (باغچه يا باغ) منتقل كنيم، اگر نه در فصل گرم سال هستيم مي‌توانيد به راحتي در فضاي باز اقدام به كاشت مستقيم در گلدان و باغچه كنيم.

۲. قصد كاشت در گلدان داريد يا باغچه؟ درصورتي‌كه مي‌خواهيد اقدام به كاشت در گلدان كنيد كاشت مستقيم مناسب است ولي براي كاشت در باغچه و براي اينكه فواصل كاشت منظم باشد نشاء كردن بذرها توصيه مي‌شود. بذرها را مي‌توانيد در گلدان يا سيني نشاء و يا حتي ليوان‌هاي يك‌بار مصرف نشا كنيد يا اينكه مستقيم در محل اصلي بكاريد، نشاء كردن نسبت به كاشت مستقيم مزاياي بيشتري دارد.

نشاء كردن بذر

ظرف كشت خود (ليوان يك‌بار مصرف يا سيني نشاء) را با خاك موردنظر پر كنيد، سپس اقدام به آبياري كنيد تا آب از انتهاي ظرف كشت خارج شود و خاك نشست كند. سپس سوراخي ريز به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر ايجاد كنيد و يك يا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهيد و سپس با خاك ورمي كمپوست روي بذرها بريزيد، البته مي‌توانيد از همان تركيب خاك نيز بر روي بذر بريزيد ولي استفاده از كمپوست باعث به وجود آمدن نشاءهايي قوي‌تر مي‌شود. دماي ايده آل براي كاشت بذر ۱۵ تا ۲۵ درجه است و نياز به محيطي خيلي گرم ندارد. اكنون ظرف كاشت را به محيطي مناسب ببريد و با اسپري خوب آبياري كنيد تا آب به بذرها برسد و خاك كاملاً مرطوب شود.

تا قبل از جوانه زدن بذرها نبايد اجازه دهيد سطح خاك خشك شود، اگر ظرف كاشت را در مقابل آفتاب مستقيم قرار داده‌ايد مشكلي نيست ولي بايد بيشتر مراقب بود تا خاك رطوبتش را از دست ندهد، چون بذر در عمق كمي كاشته شده كه به‌سرعت ممكن است در مقابل آفتاب خشك شود و جوانه بميرد. بعد از اينكه نشاء چهار برگه شد و رشد كافي كرد آن‌ها را به گلدان اصلي يا باغچه منتقل كنيد. اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش درنظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده آل است، اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متري گياه قرار دهيد.

كاشت مستقيم بذر در باغچه

براي كاشت مستقيم بذر اولين نكته كه بايد به آن توجه نمود دماي محيط كاشت است، براي كاشت مستقيم در گلدان و در منزل در هر فصلي مي‌توان اقدام نمود ولي براي كاشت مستقيم در گلدان و فضاي باز يا در باغچه بايد بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به كاشت بذر كرد. دماي محيط كاشت بايد ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد.

ابتدا كود دامي پوسيده را بر روي بستر باغچه مي‌ريزيم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو مي‌كنيم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبياري مناسب مي‌كنيم تا خاك كاملاً خيس شود بعد از گذشت چند ساعت از آبياري بذرها را با فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتي‌متر از يكديگر در عمق ۲ تا ۳ سانتي‌متري قرار مي‌دهيم و بر روي آن خاك قرار مي‌دهيم. سپس به آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌طوري كه بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آن‌ها مي‌مانيم. تا قبل از جوانه‌زني خاك هرگز خشك نشود.

كاشت مستقيم بذر در گلدان

براي كاشت مستقيم بذر در گلدان ابتدا مطمئن مي‌شويم كه ته گلدان سوراخ‌هاي مناسبي براي خروج آب اضافي دارد سپس به ارتفاع ۴ سانتي‌متر كف آن ماسه درشت مي‌ريزيم و سپس گلدان را با تركيب خاكي كه در بالا گفته شد پر مي‌كنيم و خوب آبياري مي‌كنيم تا خاك نشست كند و آب از ته گلدان خارج شود. اكنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتي‌متري مي‌كاريم و روي آن را با كمپوست پوسيده يا همان تركيب خاك اصلي پر مي‌كنيم و به آرامي آبياري مي‌كنيم، بهتر است با افشانه يا اسپري آبياري شود تا بذرها جابجا نشود.

تا قبل از جوانه‌زني بذرها اجازه ندهيد خاك خشك شود و هميشه مرطوب باشد، بعد از جوانه‌زني بذرها بايد گلدان در جاي پرنور باشد. اگر اقدام به نگهداري گلدان در آپارتمان مي‌كنيد بايد توجه نمود كه ميزان نور دريافتي روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبياري گياه بايد هر چند روز يك بار هنگامي كه سطح خاك كمي خشك شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها و در صورتي كه هوا خيلي گرم نبود مي‌توانيد گلدان را با مشما شفاف كاور كنيد (بپوشانيد) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زني سريع‌تر اتفاق بيفتد.

خواص گل مينا

اين گياه داراي خاصيت دارويي است و در درمان سردردهاي ميگرني بسيار مؤثر است. از دانه اين گياه روغن گل مينا يا EPO تهيه كرده در كشورهاي اروپايي در داروخانه بنام كپسول اپو به فروش مي‌رسد. اپوكپسول حاوي ۲۵۰ميلي‌گرم و يا ۵۰۰ميلي‌گرم روغن گل مينا است. علاوه بر اين مخلوط روغن گل مينا + ويتامين E به نام Efamol و نيز مخلوط روغن گل مينا + روغن ماهي را به نام Marin cap به فروش مي‌رسانند. روغن گل مينا حاوي اسيدهاي چرب ضروري از نوع اسيد لينولئيك (۷۰ درصد) و اسيد گامالينوئيك (۹ درصد) است. اسيدهاي چرب ضروري براي رشد و تكثير سلول‌هاي بدن ضروري هستند. موارد كاربرد داروها عبارت اند از:

در سندرم پيش‌قاعدگي

درمان درد پستان (ماستالژي)

درمان مالتيپل اسكلروز

درمان بي‌اشتهايي و بي‌اشتهايي شديد كه در ماليخوليا ديده مي‌شود.

درمان اگزماي آتوپيك صبح و شب

پماد آن در آلرژي پوستي و هر نوع تحريك پوستي مفيد است.

براي تهيه دمنوش گل مينا با دم كردن يك قاشق چاي‌خوري از پودر گياه در يك استكان آب جوش استفاده شود.

گل مينا به‌طور سنتي براي درمان ميگرن به‌عنوان دارويي مطمئن و پيش‌گيرنده مورد استفاده قرار گرفته است، اگر چه گل مينا به‌طور كامل موفق نبود اما امروزه MIG99 سبب پيشرفت و فراهم آوردن ماده‌اي مؤثر در درمان ميگرن محسوب مي‌شود. آزمايش‌ها بر روي ۱۰۷ بيمار مبتلا به ميگرن نشان داد افرادي كه به‌طور متناوب ۵ بار در يك ماه مبتلا به سردردهاي شديد مي‌شوند پس از درمان توسط MIG99 روزانه سه بار به مدت ۱۶ هفته فقط دو بار در ماه مبتلا به اين بيماري مي‌شوند. محققان در تلاش‌اند خواص دارويي MIG99 را به نحو مطلوبي افزايش دهند.

براي خريد بذر گل مينا و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل مينا، بذر گل مينا، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۱۳:۱۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل كوكب

گل كوكب

كوكب بومي مناطق جنوب شرقي آمريكا و از خانواده كاسني است. گل كوكب كوهي گياهي علفي يك‌ساله، دوساله و چندساله كه به‌عنوان گياهي براي مرزبندي باغ مورداستفاده قرار مي‌گيرد ارتفاع اين گياه به ۶۰ سانتيمتر نيز مي‌رسد. دوران گلدهي گل كوكب كوهي از اوايل تابستان تا اواسط پاييز است و با شروع فصل سرما گلدهي اين گياه به اتمام مي‌رسد. كوكب كوهي به رنگ‌هاي گل كوكب زرد، گل كوكب سفيد و نارنجي موجود است.

كاشت

براي كاشت بذر كوكب در فضاي باز بايد برطرف شدن دوران يخبندان و رسيدن دماي محيط در طول روز به ۲۰ در جه (دماي دروني خاك به حداقل ۱۰ درجه) صبر كرد و سپس بذرها را با فاصل مناسب از يكديگر كاشت و روي آن با لايه نازكي از خاك الك شده پوشاند و يا با فشار دادن بذرها به خاك شرايط را براي جوانه‌زني بذرها فراهم نمود سپس اقدام به آبياري محل كاشت بذر گل كوكب با استفاده از آبپاش دستي نمود براي اينكه بذرها با آبياري جابجا نشوند بهتر است از روش غرق آبي استفاده نشود بذرها معمولاً پس از ۵ تا ۱۵ روز شروع به جوانه‌زني مي‌كنند در طول مدت جوانه‌زني بايد رطوبت خاك را حفظ كرد و نياز به آبياري روزانه براي حفظ رطوبت خاك داريم.

براي كاشت گل كوكب در داخل منزل و يا گلخانه از ۶ تا ۸ هفته قبل از پايان زمستان نسبت به كاشت بذر در سيني نشا و يا بستر كشت حاوي كمپوست و يا هر گونه خاك سبك و سني اقدام نماييد سپس بذرها را به آرامي به سطح خاك مي‌فشاريم، بذرها براي جوانه‌زني نياز به نور دارند سپس بستر كشت را با استفاده از اسپري مرطوب مي‌كنيم دماي محيط را بين ۱۸ تا ۲۰ درجه تنظيم كرده و رطوبت خاك را تا پايان دوران جوانه‌زني بذرها حفظ مي‌كنيم معمولاً بذرها بين ۵ تا ۱۵ روز شروع به جوانه‌زني مي‌كنند. (توصيه شده براي ارقام چند ساله براي جوانه‌زني بذرها، بذرهاي كاشته شده را به مدت ۴ هفته در شرايط دمايي حدود ۴ درجه قرار داده شود و سپس دماي محيط را به ۱۸ درجه افزايش دهيم تا بذرها قدرت جوانه‌زني بيشتري داشته باشند) بعد از ۴ برگي شدن جوانه‌ها مي‌توان گياهان جوان را به گلدان‌هاي بزرگ‌تري انتقال داد. گياهان را قبل از انتقال به محيط باز بايد به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز روزانه ۴ ساعت در شرايط دمايي محيط باز قرار داد تا گياهان جوان به شرايط دمايي محيط بيرون عادت كنند سپس گياهان آماده انتقال به محيط باز مي‌باشند.

نحوه نگهداري گل كوكب

قبل از انتقال گياهان جوان به محيط باز و يا كاشت بذر لازم است خاك محيط كشت به لحاظ زهكشي مناسب آماده كنيد گل كوكب كوهي به خاك غني خوب نياز ندارد و خاكي در حد متوسط ولي با زهكشي مناسب براي اين گياه بهتر است، قبل از انتقال و يا كاشت بذر خاك را تا عمق ۳۰ سانتيمتري شخم زده تا بافت نرم‌تري پيدا كند براي كاشت گياهان جوان بايد نقطه‌اي آفتابي در باغ را مد نظر قرار داد در صورت عدم تابش كافي نور خورشيد گل‌هاي كوكب كوهي كوچك و فاقد زيبايي كافي مي‌باشند سپس گياهان جوان را به فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتيمتري از يكديگر كاشته و اقدام به آبياري مي‌نماييم معمولاً كوكب كوهي از تاريخ كاشت بذر پس از ۱۰ تا ۱۲ هفته در صورت فراهم بودن شرايط لازم به گل مي‌نشيند.

براي رشد بهتر گياه اقدام به حذف گل پژمرده اقدام كنيد و همچنين حذف بوته‌هاي كم‌رشد در صورت تراكم بيش‌ازحد مي‌تواند به رشد بهتر گياه كمك كند براي جلوگيري از رشد آفات نيز بهتر است گياه در منطقه‌اي كه از تابش مستقيم نور خورشيد و همچنين تهويه مناسب برخوردار باشد قرار گيرد تا از رشد و گسترش آفات بخصوص كپك پودري جلوگيري شود.

براي خريد بذر گل كوكب و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل كوكب، بذر گل كوكب، گياهان تزييني، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۱۶:۲۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل لاله عباسي

گل لاله عباسي

گل لاله عباسي گياهي چندساله از جنس Mirabilis در خانواده Nyctaginaceae است كه اغلب به‌صورت يك‌ساله پرورش داده مي‌شود و از شايع‌ترين گونه‌هاي زينتي اين جنس است. لاله عباسي گل زيبايي مي باشد كه در طيف وسيعي از رنگ‌ها در دسترس است، بومي مناطق گرمسيري جنوب امريكا و رشته كوه‌هاي آند در كشور پرو مي‌باشد. اين گياه گونه‌هاي زيادي دارد كه گونه نام‌برده، يكي از زيباترين و گسترده‌ترين گونه زينتي اين جنس است. گل‌هاي اين گياه به شكل شيپوري و در رنگ‌هاي مختلف قرمز، زرد، سفيد و صورتي و با آرايش خوشه مركب ديده مي‌شوند. علت نام‌گذاري اين گياه به Four o’clock اين است كه در بعدازظهر نزديك ساعت ۴ گل‌ها باز شده و صبح بسته مي‌شوند. اين گل‌ها به هنگام بازشده عطري را در فضا پراكنده مي‌كنند كه وقتي دوباره بسته شدند، اثري از اين عطر نخواهد بود. يكي از جذابيت‌هاي اين گياه، قدرت تغيير رنگ گل‌هاي آن است كه باعث بر روي يك بوته ما بتوانيم هم‌زمان رنگ‌هاي مختلف گل‌ها را مشاهده كنيم مثلاً در اوايل رشد رنگ گل‌ها صورتي است و وقتي گياه به بلوغ مي‌رسد، گل‌ها تغيير رنگ مي‌دهند كه اين حالت زماني ديده مي‌شود كه لاله عباسي به‌عنوان گياه دو تا ۵ ساله كشت شود چون در سال اول فرصت براي اين تغيير رنگ وجود ندارد. فصل گلدهي از اواخر بهار تا اواسط پاييز است.

نحوه كاشت گل لاله عباسي

زمان مناسب كاشت بذر گل لاله عباسي بهار است. قبل از كاشت بذر لاله عباسي را ۲۴ ساعت درون آب ولرم خيس كنيد. تركيب خاك مناسب براي كاشت بذر لاله عباسي عبارت است از خاك باغچه ۶۰ درصد، ماسه ۲۰ درصد و كود حيواني ۲۰ درصد كه بايد اين مواد باهم خوب تركيب شود. اگر قصد كاشت زياد و توليد اين گل را داريد بهتر است در زمين يك كرت با اين تركيب خاك آماده كنيد، سطح خاك را خوب صاف كنيد قبل از پاشيدن بذرها سطح خاك را خوب آب بدهيد و بعد بذرها را روي خاك بپاشيد سپس بهتر است روي آن حدود ۱ سانتي‌متر كود دامي كاملاً پوسيده سرند شده بريزيد و مجدد با آبپاش آب بدهيد.

اما اگر مقدار كمي از اين بذر را تهيه كرديد و براي باغچه خود و يا به مقدار چند تا گلدان مي‌خواهيد پرورش بدهيد از اين روش زير استفاده كنيد. در اين روش خزانه شما بايد كوچك باشد. براي كاشت لاله عباسي در گلدان ابتدا يك سبد پلاستيكي ميوه يا گلداني با دهانه بزرگ ولي عمق كم تهيه كنيد. گلدان و يا سبد را از خاكي كه در بالا تركيب آن گفته شد پر كنيد و خاك را خوب آب بدهيد تا خاك نشست خود را بكند. حالا بذرها را روي سطح خاك بپاشيد سپس حدود يك سانتي‌متر روي بذرها كود دامي كاملاً پوسيده سرند شده بريزيد و مجدد به‌آرامي با آبپاش آب بدهيد. اگر كود دامي در دسترس شما نبود مي‌توانيد از ورمي كمپوست استفاده نماييد و اگر هر دو اين‌ها در دسترس نبود از همان خاكي كه تركيب كرديد براي روي بذرها استفاده نماييد (اما بهتر است از كود دامي استفاده كنيد تا جوانه‌ها به‌خوبي رشد كرده و قوي شوند) حتماً كود دامي‌اي كه استفاده مي‌كنيد چند ساله، كهنه، پوسيده، خشك و سرند شده باشد. به هيچ عنوان از كود دامي تازه استفاده نكنيد.

بعداز اينكه جوانه‌هاي گياه موردنظر به حدود ۵ تا ۸ سانتي‌متر رسيدند آن‌ها را از خزانه در آورده و در جاي اصلي بكاريد. برخي‌ها بذر را روي محلي كه موردنظرشان هست مي‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما اين روش درست نيست دليلش اين است كه زمان بذرپاشي بذرها نامنظم روي زمين ميافتند و وقتي سبز مي‌شوند خيلي از آن‌ها ممكن است كنار هم سبز بشوند اما زماني كه بذرها را درون خزانه بكاريد بعد مي‌توانيد به‌صورت منظم بوته‌هاي اين گل را به هر طريقي و به هر فاصله‌اي كه مي‌خواهيد بكاريد.

به اين نكته هم حتماً توجه شود كه هيچ‌وقت اقدام به نگهداري گل و گياهان بيروني در منزل نكنيد چون درون منزل نور و تهويه هواي كافي براي رشد گياهان و درختان بيروني وجود ندارد حتي كاشت بذر هم ممكن است با مشكل مواجه شود در كل اگر مكاني براي كاشت بذر نداريد و مجبور هستيد كه در منزل اين كار را بكنيد بهتر است گلدان خزانه را روي پنجره جنوبي بگذاريد تا نور كافي به آن برسد و حتماً پس از سبز شدن بذر گياهاني كه بيروني هستند آن‌ها را به بيرون از خانه انتقال بدهيد اگر (به بيرون انتقال ندهيد ساقه‌ها دراز شده و كم‌كم از بين مي‌رود)

تكثير

ازدياد اين گياه از طريق بذر صورت مي‌گيرد. خود گياه به‌صورت خودكار در طول سال بذرهاي زيادي روي زمين مي‌ريزد كه در بهار سال بعد جوانه مي‌زنند. ولي اگر بخواهيم خودمان گياه را بكاريم بهتر است قبل از كاشت، ۱۲ ساعت تا يك روز بذر لاله را داخل آب بخيسانيم چون پوسته بذر ضخيم است و با اين كار پوسته نرم شده و جوانه‌زني سريع‌تر رخ مي‌دهد كه زمان كاشت همان اوايل بهار است.

آبياري

زمان آبياري گياه وقتي است كه خاك كمي رطوبت خود را از دست داده است چون اگر خام خيس باشد و آبياري كنيم، غرقاب شدن خاك به گياه صدمه مي‌زند. از طرفي اگر گياه را به فرم چندساله كشت مي‌كنيم، پس گياه در خاك ريشه گوشتي توليد مي‌كند بنابراين بايد در فصل زمستان آبياري را كمتر كرد تا ريشه‌ها نپوسند.

خاك

اين گياه در انواع خاك‌ها به‌خوبي رشد مي‌كند و فقط به زهكش مناسب نياز دارد.

دما

اين گياه بومي مناطق گرمسيري است، پس آب‌وهواي گرم را مي‌پسندد ولي گرماي زياد را نمي‌تواند تحمل كند و اگر رطوبت خاك كافي باشد و هوا هم شرجي باشد، مي‌تواند در چنين هوايي زندگي كند. از طرفي هم‌زمان با كاهش دما، گلدهي آن كاهش مي‌يابد و وقتي دما به صفر رسيد گياه كاملاً از بين مي‌رود.

نور

گل لاله عباسي به نور مستقيم نياز دارد. حال اگر نور كم باشد رنگ برگ‌ها كم‌رنگ شده و گل‌ها و غنچه‌ها مي‌ريزند. اما اگر نور زياد باشد دو حالت پيش مي‌آيد: اگر رطوبت خاك و هوا مناسب باشد، مشكلي براي گياه پيش نمي‌آيد ولي اگر هوا خشك باشد و خشكي خاك هم رخ بدهد، باعث ريزش گل‌ها و سوختگي برگ‌ها مي‌شود.

مراقبت‌ها

– اگر خاك فقير باشد و كمبود مواد غذايي براي گياه رخ بدهد منجر به رنگ‌پريدگي برگ‌ها، توليد برگ‌هاي كوچك، ريزش گل‌ها و باز نشدن غنچه‌هاي مي‌شود.

– اگر كوددهي بيش‌ازحد نياز گياه اعمال گردد، گلدهي كاهش مي‌يابد و در عوض رشد رويشي گياه تحريك مي‌گردد.

– اين گياه، به‌عنوان گياه توهم‌زا قلمداد شده است پس بايد مراقب بود كه مصرف نگردد.

براي خريد بذر گل لاله عباسي و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل لاله عباسي، بذر گل لاله عباسي، گياهان تزييني، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۳:۴۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل لادن

گل لادن

گل لادن يك گونه گياه گل‌دار از خانواده Tropaeolaceae است. زيستگاه لادن رشته كوه‌هاي آند جنوبي در شمال بوليوي و كلمبيا در قاره آمريكاي جنوبي است. اين گل با نام علمي Tropaeolum Majus شناخته مي‌شود. لادن يك گياه چندساله است و داراي برگ‌هاي بزرگ و دايره‌اي شكل است. رنگ برگ‌هاي لادن سبز مايل به زرد و دم‌برگ­هاي آن ۵ تا ۳۰ سانتيمتر است لادن يك گياه علفي است و برگ‌هاي آن شبيه به چتر است. گل‌هاي اين‌گونه زيبا به رنگ‌هاي قرمز، نارنجي، زرد، صورتي و... يافت مي‌شود. يكي از خصوصيات مهم لادن كه مي‌توان آن را به‌راحتي شناسايي نمود برگ‌هاي چرمي شكل و تصوير ظاهري گل است.

برگ لادن طعم و مزه شاهي يا تره تيزك را دارد و به همين علت آن را شاهي هندي مي‌نامند. در خارج، از برگ‌هاي جوان آن در تهيه سالاد استفاده مي‌شود. ميوه‌هاي سبز آن به‌عنوان چاشني به ترشي اضافه مي‌شود. در قديم دم‌كرده آن را به‌عنوان داروي مدر مصرف مي‌كردند. همچنين از خيسانده بذر گل لادن و برگ تازه لادن در الكل براي جلوگيري از ريزش مو استفاده مي‌شود. براي كشت در گلخانه، سبدهاي آويزان، كنار نرده‌ها و در حاشيه مناسب است. در مناطق جنوبي ايران كه زمستان معتدل دارند به‌عنوان گل زمستانه يا بهاره در باغچه منازل كشت مي‌شود.

شرايط نگهداري گل لادن

نور: اين گياه به نور زياد و مستقيم آفتاب نياز دارد آن را در محلي از باغچه بكاريد كه نور مناسبي را دريافت نمايد. بطوركلي اين گياه به آفتاب كامل و نور مستقيم نياز دارد اما نبايد در معرض نور شديد قرار گيرد. اين گياه مي‌تواند در شرايط نيمه سايه هم عملكردي خوبي را از خود نشان دهد؛ اما در سايه بيش از حد و نبود نور مستقيم، باعث بزرگ شدن برگ‌ها و كاهش گلدهي مي‌شود.

آبياري: لادن نسبت به بي‌آبي مقاوم است اما براي شادابي و گلدهي خوب به آبدهي منظم نياز دارد. قبل از هر بار آبياري سطح خاك را لمس نماييد در صورت خشك بودن مجدداً آبدهي را انجام دهيد. در فصل گرما روزي يك‌بار آب دادن مناسب است.

رطوبت: اين خاك به رطوبت كمي نياز دارد بعد از خشك شدن كامل خاك مجدداً آبدهي را انجام دهيد.

دما: دماي مناسب براي نگه‌داري لادن ۲۸ درجه است.لادن به سرماي كم مقاوم است ولي تحمل يخبندان را ندارد. از طرفي هوا اگر زياد گرم باشد، باعث مي‌شود عمر گل‌ها كوتاه شود. پس در تابستان بايد بعدازظهرها در محل سايه نگه‌داشته شود.

خاك: خاك مناسب براي اين گياه خاك شني و سبك است خاك بايد زهكشي خوبي داشته باشد.

كوددهي: كود نيتروژن به زياد شدن شاخ و برگ و توليد گل‌هاي بيشتر كمك مي‌نمايد.

تكثير: تكثير اين گياه به دو طريق انجام مي‌شود:

۱) كشت بذر: اين روش اصلي‌ترين روش ازدياد است كه به دو صورت انجام مي‌گيرد. يا گياه را مستقيماً در خرداد ماه در زمين اصلي كشت مي‌كنند و يا در مناطق سرد در آخر زمستان در خزانه مي‌كارند و بعد با خاك اطراف ريشه به زمين اصلي انتقال مي‌يابد. در اين حالت در بهار گل زيادي توليد مي‌كند. اين گياه به انتقال حساسيت دارد به همين دليل نشاكاري كمتر انجام مي‌شود. نكته قابل‌توجه در روش كشت با بذر اين است كه براي كاشت گل لادن بايد از بذرهاي تازه استفاده كرد چون بذرهاي مانده، قوه ناميه كم و درنتيجه درصد جوانه‌زني كمي دارند.

۲) قلمه زدن: اين روش در ارقام پر پر معمول است. در اين روش ساقه‌هاي سفت انتخاب شده و به جز چند برگ كوچك انتهايي، ساير برگ‌ها حذف مي‌شوند. بعد اين ساقه‌ها را در آب گذاشته و در محلي كه آفتاب ملايم است قرار مي‌دهند بعد از ريشه‌دار شدن، گياه به گلدان انتقال مي‌يابد.

زمان گلدهي: از اوايل بهار تا پايان پاييز فصل گل لادن دارد. كشت آن در پائيز و نگهداري در گلخانه موجب گلدهي در طول زمستان مي‌شود و براي اوايل بهار نيز گلدان‌هاي پرگلي مي‌توان داشت. در هواي آزاد تمام ماه‌هاي بهار، تابستان و پائيز گل مي‌دهد.

روش كاشت بذر لادن: بذرها را ۲۴ ساعت در آب ولرم خيس كنيد سپس در مخلوطي از خاك باغچه و ماسه و كود حيواني در عمق ۲ سانتي‌متري بكاريد. بعد از كاشت خزانه را در محلي نيم‌سايه نيم آفتاب قرار داده و آن را آبياري كنيد. سپس روي آن را پوششي نايلوني با چند سوراخ بگذاريد تا تهويه آن مناسب باشد و همچنين رطوبت را زود از دست ندهد. پس از اينكه بذرها جوانه زدند و سرماي هوا از بين رفت آن‌ها را به زمين اصلي منتقل كنيد.

زمان كاشت: اواخر زمستان تا اوايل بهار فصل كاشت گل لادن است.

مدت زمان جوانه‌زني: ۱۴ الي ۲۱ روز زمان لازم است تا بذرها جوانه بزنند.

دماي مطلوب: ۱۵ تا ۱۸ درجه براي بذرها مناسب است.

خواص گل لادن

مي‌توان از گل لادن براي راحتي دفع، مقابله با سرماخوردگي و مراقبت از مو استفاده كرد. اگر جز افرادي هستيد كه جعبه‌ي كمك‌هاي اوليه‌تان را پر از داروهاي مختلف نمي‌كنيد، اگر اعتقادي به داروهاي امروزي نداريد و به قول بنده خدايي آن‌ها را گچ مي‌دانيد و اگر طرفدار داروهاي گياهي و طبيعي هستيد اين مطلب به دردتان مي‌خورد. مي‌خواهيم ۳ خاصيت گل لادن را بازگو كنيم.

لوئي چهاردهم دستور داد اين گل را به خاك فرانسه وارد كردند تا از قابليت تزئيني آن استفاده كنند. اما بايد بدانيد كه اين گل علاوه بر رنگ‌هاي زيبا و دل‌انگيز آن خواص درماني نيز دارد. مي‌توان از اين گل لادن براي راحتي دفع، مقابله با سرماخوردگي و مراقبت از مو استفاده كنيد.

دانه‌هاي خشك گل لادن خواص مليني دارد. در واقع اين دانه‌ها عمل دفع را راحت‌تر مي‌كند. ۷۰ گرم دانه‌ي خشك گل لادن را پودر كنيد. ۱۵۰ گرم عسل به آن اضافه كنيد. هر روز تا زماني كه حالتان بهتر شود ۳ قاشق چاي‌خوري ميل كنيد.

سرماخوردگي، سرفه، برونشيت و غيره. گل لادن مانند يك پزشك مهربان به سراغ درمان گلو و سينه‌ي شما مي‌رود. گلبرگ‌ها و برگ‌هاي خشك گل لادن را دم و ميل كنيد. اين دمنوش گل لادن تب شما پايين مي‌آورد و خواب راحتي به شما هديه مي‌دهد.

يكي ديگر از فوايد گل لادن ياري رساندن به موهاي آسيب ديده است. گل لادن باعث درخشندگي و تقويت موها مي‌شود و با ريزش آن‌ها مقابله مي‌كند. براي اين كار داخل يك ليتر آب يك مشت برگ، گلبرگ و دانه‌هاي خشك لادن را ريخته و به مدت ۱۵ دقيقه بجوشانيد. اجازه دهيد اين جوشانده خنك شود. موهايتان را با شامپوي هميشگي‌تان شستشو دهيد و اين محلول را روي موهايتان بريزيد. ۱۰ تا ۱۵ دقيقه صبر كنيد و آب بكشيد.

براي خريد بذر گل لادن و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل لادن، بذر گل لادن، گياهان تزييني، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۴۵:۳۱ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل شقايق

گل شقايق

گل‌هاي زيبا و خوش‌رنگ شقايق به همراه تكثير و نگهداري آسان از اين گل زيبا، آن را به يكي از بهترين گياهان فصلي براي كاشت در گلدان و نگهداري در محيط خانه و باغچه تبديل كرده است. شقايق به‌عنوان نمادي از سربازان كشته‌شده در جنگ مشهور است و در كشور ما از آن با نام لاله وحشي ياد مي‌شود و با نام گل هميشه عاشق مشهور است. در اين مقاله نحوه كاشت گل شقايق در گلدان و شرايط محيطي موردنياز گياه را به شما آموزش مي‌دهيم.

گل شقايق اغلب يك‌ساله و به‌ندرت دوساله است و در مزارع كشاورزي به‌عنوان علف هرز شناخته مي‌شود. اين گل گونه‌هاي مختلفي دارد و در كشور ما ارقام وحشي آن در دامنه‌ها كوه‌ها و دشت‌ها به‌صورت خودرو فراوان مي‌رويد. گل‌هاي شقايق به‌صورت منفرد در انتهاي ساقه‌هاي اصلي و شاخه‌هاي فرعي مي‌رويند و گل‌ها قبل از شكوفايي آويزان هستند. اندازه قطر هر گل، ۳۰ تا ۸۰ ميلي‌متر و در بيشتر مواقع به رنگ گل شقايق زرد، گل شقايق قرمز تا بنفش و به‌ندرت گل شقايق سفيد يا ارغواني هستند و ارتفاع خود گياه بين ۲۰ تا ۷۰ سانتي‌متر است. جالب است بدانيد، نوع وحشي اين گل (شقايق وحشي) رنگ طبيعي نارنجي سرخگون درخشان دارد، ولي از اواخر قرن نوزدهم با پرورش انتخابي در باغ‌ها، نژاد‌هاي مختلفي از اين گل ايجاد شده كه رنگ‌هاي متفاوتي از سفيد روشن با لكه‌هاي سياه بادمجاني تا انواع صورتي و شاه بلوطي تيره دارند.

كاشت

بهترين روش كاشت شقايق در منزل و تكثير آن كاشت از طريق بذر شقايق است. مراحل كاشت شقايق در گلدان به شرح زير است. بذر گل شقايق كوچك است و مي‌توان آن را در گلدان‌هاي مستطيلي شكل به تعداد چند عدد در هر گلدان كاشت. خاك گلدان را به‌صورت شياري با عمق نيم تا يك سانتي‌متر گود كنيد و بذرها را داخل شياري كه ايجاد كرده‌ايد، بكاريد و روي آن‌ها را با لايه نازكي از مخلوط خاك و كود بپوشانيد. سطح خاك را به‌طور كامل با اسپري آبياري كنيد. توجه داشته باشيد از غرقابي كردن خاك گلدان خودداري كنيد و تا زمان جوانه زدن بذرها، آبياري را فقط به شيوه اسپري كردن انجام دهيد تا بذرها جابه‌جا نشده و در خاك فرو نروند تا از خفگي جوانه‌ها پيشگيري شود. گلدان را در مكاني آفتابي با دريافت نور كامل خورشيد قرار دهيد و خاك را تا جوانه‌ها سبز شوند، مرطوب نگه‌داريد. بعد از كاشت شقايق در گلدان، بذر‌ها پس از گذشت ۲ تا ۴ هفته جوانه مي‌زنند. در اين مرحله اگر جوانه‌ها متراكم بودند، تعدادي از جوانه‌هاي ضعيف را حذف كنيد تا فضا براي رشد ساير جوانه‌ها بيشتر شود. بعد از گذشت ۱۲ هفته گل‌هاي زيبا و خوش‌رنگ شقايق شكوفا مي‌شوند. با كاشت آن در اول بهار، در اواخر بـهار و تمام تابـستان گل خواهد داد. اگر در پائيز كشت شود زودتر گل مي دهد.

شرايط نگهداري

نگهداري از گل شقايق بسيار راحت است و در مزارع كشاورزي اين گل را جزو علف‌هاي هرز طبقه‌بندي مي‌كنند. شرايط محيطي موردنياز گل شقايق عبارت‌اند از:

خاك: شقايق در خاك‌هاي حاصلخيز با زهكشي مناسب بهترين رشد را دارد. براي كاشت شقايق در گلدان، مخلوطي از خاك باغچه به همراه خاك‌برگ پيشنهاد مي‌شود.

آبياري: گل شقايق از گياهان مقاوم به خشكي است و به آبياري كمي نياز دارد. آبياري را زماني انجام دهيد كه در فاصله بين دو آبياري خاك گلدان خشك شده باشد.

نور: گل شقايق به نور كافي و كامل خورشيد براي رشد مناسب نياز دارد.

دما: دماي ۲۱ درجه سانتي‌گراد بهترين دما براي رشد گياه است. با اين وجود گل شقايق تا دماي ۱۵- درجه سانتي‌گراد را تحمل مي‌كند.

آفات و بيماري‌ها: گل شقايق به‌ندرت توسط حشرات و يا بيماري آسيب مي‌بيند. در طول رشد جوانه‌ها اگر شرايط نگهداري گياه زياد مرطوب باشد. ممكن است گياه لكه‌دار شود و دچار بيماري قارچي شود. به اين منظور استفاده از قارچ‌كش‌ها براي كمك به جلوگيري از اين مشكل پيشنهاد مي‌شود.

براي نگهداري و كاشت شقايق در گلدان مطمئن باشيد كه گلدان موردنظر داراي زهكشي مناسب است. چراكه حالت غرقابي بستر كاشت به گياه آسيب جدي وارد مي‌كند. همچنين به دليل تحمل بالاي گياه به كم‌آبي و نور مستقيم خورشيد، كاشت اين گل يكي از بهترين گل‌هاي مخصوص تراس و بالكن است.

خواص گل شقايق

گل شقايق: مسكن و مخدر ضعيف، خواب‌آور و آرام‌بخش، مسكن سرفه‌هاي مقاوم و خلط‌آور، ضد سياه سرفه و تب‌بر، تسكين دهنده دردهاي سياتيك و ضد يرقان، نرم‌كننده سينه و ضد نفس‌تنگي، نرم‌كننده و ضدالتهاب، كاهنده ورم‌ها و ضد برونشيت، معرق در ذات الجنب و ضد تب‌هاي دانه‌اي است. در ضمن براي نزله‌هاي ششي، آنژين‌ها، بيماري‌هاي سينه، زكام، گلودرد و آسم نيز مفيد است. در استعمال خارجي جوشانده گل شقايق به‌صورت غرغره التيام‌بخش ناراحتي‌هاي مخاط دهان مي‌باشد.

گرز و شيرابه: مخدر، مسكن دردهاي عمومي، آرام‌بخش، تقويت‌كننده بدن، ضد تب و خواب‌آور بخصوص براي اشخاص مسن و كودكان است.

برگ و دانه سياه‌رنگ داخل گُرز گياه: تسكين‌دهنده حرارت كبد و قطع كننده سيلان رحم است. خواص برگ و تخم داخل كپسول شقايق سرخ از خشخاش معمولي (خشخاش ترياك) قوي‌تر است.

نحوه مصرف گل شقايق

دمنوش گل شقايق (دم كرده گل شقايق) از موارد استفاده از گل شقايق است..

براي خريد بذر گل شقايق و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل شقايق، بذر گل شقايق، بذر گل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۵:۴۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گياه زوفا

زوفا

زوفا گياهي پايا از تيره نعناييان است كه به حالت خودرو مي‌رويد. نام‌هاي ديگر اين گياه گل زوفا، گل پونه و زوفاي يابس است. زوفا داراي گل‌هايي زيبا، معطر، آبي و گاهي سفيد و صورتي است كه در انتهاي ساقه ظاهر مي‌شوند. اسانس اين گياه شبيه نعنا است. زوفا بومي كشور فرانسه، يونان و ايتاليا است و بيشتر در مناطق اطراف درياي مديترانه مي‌رويد و در ايران به حالت خودرو در نواحي جنوب يافت مي‌شود. قسمت‌هاي مورداستفاده اين گياه اندام رويشي آن شامل گل، برگ و ميوه است و برگ زوفا داراي طعمي تند و مطبوع هستند. از گياه زوفا مي‌توان به شكل دم‌كرده، تنتور و جوشانده استفاده كرد.

گياه زوفا Hyssop نام علمي Hyssopus Officinalis درختچه‌اي است كه ارتفاع آن تا ۶۰ سانتيمتر مي‌رسد. اين گياه به حالت خودرو در نواحي جنوب اروپا، ايران، هند، تركيه و شوروي مي‌رويد. برگ‌هاي آن كوچك، خط‌دار، نوك‌تيز و سبزرنگ است. گل‌هاي آن آبي و گاهي سفيدند كه در انتهاي ساقه ظاهر مي‌شود. ريشه زوفا مستقيم است و انشعابات فراواني دارد. ساقه آن چهارگوش مستقيم و ارتفاع آن cm70- 50 است. قسمت تحتاني (پاي ساقه) چوبي و قهوه‌اي رنگ و از انشعاب‌هاي فراواني برخوردار است ولي قسمت فوقاني آن نرم و سبزرنگ است. برگ‌هاي صاف، فاقد دندانه، باريك، كشيده و كم‌وبيش نيزه‌اي شكل و رنگ آن سبز روشن است.

زوفا گياهي خشبي و چندساله است. منشأ اين گياه آسياي صغير گزارش شده و همچنين زوفا در سطح وسيعي در مركز و جنوب اروپا، عمدتاً در روسيه، بلغارستان، مجارستان، ايتاليا و اسپانيا، فرانسه و كشمير و هند كشت مي‌شود و از درياي خزر تا درياي سياه همچنين در مناطق شني نواحي مديترانه مي‌رويد. ريشه زوفا مستقيم است و انشعابات فراواني دارد.

كاشت

گياه زوفا را هم به‌صورت مستقيم در زمين يا گلدان اصلي كشت مي‌كنند و هم ابتدا بذرها را در خزانه و محيط مناسب نشاء مي‌كنند و پس از رسيدن گياه به ارتفاع مناسب اقدام به جابجايي به محل اصلي كاشت مي‌نمايند. البته كشت مستقيم رايج‌تر بوده ولي تلفات بذر ممكن است در اين روش بالا باشد. اگر چه قوه ناميه بذر گياه زوفا بالا بوده و به‌راحتي حتي در شرايط كاشت پايين و متوسط نيز جوانه مي‌زند. بهترين زمان براي كاشت زوفا اوايل بهار يا نيمه دوم اسفندماه است. براي كاشت مستقيم مي‌توان بعد از رفع سرماي بهار اقدام به كاشت نمود. درصورتي‌كه هوا خيلي گرم باشد جوانه‌زني كاهش مي‌يابد.

براي كاشت بذر زوفا به‌صورت خانگي در فصل بهار يا تابستان بذر گياه دارويي زوفا را ۲۴ ساعت در آب خيس نماييد سپس در سيني نشاء يا ليوان‌هاي يك‌بار مصرف كه با خاك تميز ترجيحاً تركيب (كوكوپيت + پرليت + پيت ماس) پرشده در عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتي بكاريد. تا قبل از جوانه‌زني بذرها و همچنين در اوايل رشد گياه بستر هميشه مرطوب باشد، بعد از رشد كامل گياه آبياري هنگامي انجام شود كه خاك كاملاً خشك شده است. بعد از رشد گياهان و رسيدن به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتي‌متر ليوان يك‌بار مصرف را پاره نموده و گياه را به همراه خاك به زمين اصلي يا گلداني با سايز حداقل ۱۶ سانتي‌متر منتقل كنيد. (يا اگر در سيني نشاء كاشته‌ايد به‌آرامي گياه را همراه خاك خارج كنيد)

براي كاشت رديفي در مزرعه فواصل بين دو بوته را ۴۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فواصل بين رديف‌ها را ۸۰ تا ۱۲۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. براي كاشت تجاري و وسيع زوفا در خاك‌هاي اشباع و خيس يا شني نبايد كاشته شود، ph مناسب براي خاك بستر كشت گياه زوفا بين ۵٫۲ تا ۷٫۵ بايد در نظر گرفته شود. براي كاشت خانگي و به‌صورت محدود در تمامي طول بهار و تابستان مي‌توان اقدام به كاشت در باغ (باغچه) و گلدان نمود يا در كل طول سال با ايجاد شرايط كاشت اقدام به پرورش اين گياه نمود. دماي ايده آل براي رشد و جوانه‌زني بذر گياه زوفا ۲۰ تا ۲۵ درجه است. گياه بالغ تا دماي ۴۰ درجه يا بالاتر از آن را نيز تحمل مي‌كند.

براي كاشت بذر گياه زوفا در باغچه و مزرعه ابتدا خاك (بستر كشت) را به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو كنيد و با كود حيواني پوسيده يا كمپوست مخلوط كنيد. بعد از رشد جوانه‌ها و آماده شدن نشاءها يعني رسيدن گياه به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ سانتي‌متر، آن‌ها را به محل اصلي كاشت منتقل كنيد. تا قبل از جوانه‌زني بذر گياه زوفا، بستر كشت هميشه بايد مرطوب باشد ولي نيازي به غرق آبي نيست. براي تسريع در جوانه‌زني بذرها مي‌توانيد بر روي بستر كشت يك مشما شفاف بيندازيد. توجه كنيد كه با اين كار دما زير مشما بالا مي‌رود و درصورتي‌كه هوا خيلي گرم باشد از انجام اين كار پرهيز كنيد و تنها مراقب باشيد كه خاك خشك نشود. علف‌هاي هرز را از همان ابتدا حذف كنيد، وجود علف هرز باعث رقابت در جذب مواد مغذي خاك ميان گياه و علف هرز مي‌شود و باعث كاهش مواد دريافتي موردنياز گياه و كاهش اسانس گياه مي‌شود. زوفا چندساله بوده و معمولاً ۴ تا ۸ سال مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

برداشت

گياه زوفا براي دو منظور كشت مي‌شود. يكي اسانس گيري و ديگري استفاده از برگ‌ها و گل‌ها براي مصارف دارويي به‌صورت جوشانده و عرق زوفا و ادويه و چاشني و غيره. مقدار عطروطعم گياه زوفا در فصل گلدهي به بالاترين مقدار خود مي‌رسد. در نتيجه در ابتداي فصل گلدهي برداشت آغاز مي‌شود. البته درصورتي‌كه قصد بهره‌برداري به‌صورت اسانس گيري داشته باشيد بهتر است اواسط زمان گلدهي برداشت آغاز شود يعني در مردادماه. هنگام برداشت گياه از محل تلاقي اندام‌هاي نيمه چوبي و چوبي گياه بايد بريده شود و شاخه‌ها و ساقه‌ها به همراه گل‌ها از پايه جدا مي‌شود و سپس به‌وسيله دستگاه‌هاي خشك‌كن يا به روش سنتي خشك و بسته‌بندي مي‌شود. ميزان برداشت گياه زوفا در هر هكتار زمين تحت كشت در سال اول كاشت ۲٫۵ تا ۳٫۵ تن و در سال دوم ۶ تا ۹ تن گياه تازه و خشك نشده است كه بعد از خشك نمودن تقريباً كمتر از يك‌سوم وزن خود را از دست مي‌دهد. براي اسانس گيري نيز از هر هكتار زمين تحت كشت زوفا سالانه ۹ تا ۱۶ كيلوگرم اسانس به دست مي‌آيد. بذر زوفا نيز ارزشمند بوده و مي‌توان بذر را نيز برداشت نمود. بعد از پاپان فصل گلدهي بذرها ظاهر مي‌شود در هر هكتار زمين مي‌توان تا ۵ كيلوگرم يا كمي بيشتر بذر زوفا برداشت نمود.

خواص زوفا

۱) سرفه و ناراحتي‌هاي ريوي را برطرف مي‌كند.

۲) نرم‌كننده سينه است

۳) خلط‌آور است

۴) معده را تقويت مي‌كند

۵) نفخ شكم را برطرف مي‌كند

۶) ادرارآور است

۷) داروي مفيدي براي مداواي آسم است

۸) اشتها را زياد مي‌كند

۹) براي رفع كم‌خوني مفيد است

۱۰) افسردگي را برطرف مي‌كند

۱۱) براي درمان صرع مفيد است

۱۲) براي التيام زخم برگ‌هاي زوفا را له كرده و روي زخم بگذاريد

۱۳) براي درمان تب‌خال مفيد است و كساني كه تب‌خال مي‌زنند بايد از دمنوش زوفا استفاده كنند.

۱۴) درد شكستگي را مي‌توان با كمپرس زوفا آرام كرد.

موارد منع مصرف

در برخي اسناد قديمي مرتبط با طب سنتي بيان شده كه از اين گياه براي سقط‌جنين استفاده مي‌شده است. در نتيجه براي زنان باردار اين گياه توصيه نمي‌شود. مصرف بيش‌ازحد آن مي‌تواند به كبد آسيب بزند. بهتر است مقدار مصرف آن را از يك متخصص گياهان دارويي با توجه به نياز خود بپرسيد. مصرف زياد اين گياه باعث افزايش فشارخون مي‌شود. در نتيجه به افرادي كه داراي فشار بالاي خون هستند توصيه نمي‌شود. مصرف اين گياه به كودكان زير ۵ سال بدون تجويز متخصص گياهان دارويي توصيه نمي‌شود. در برخي موارد ممكن است براي كودكان تب و تشنج به همراه داشته باشد.

براي خريد بذر زوفا و ساير گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: زوفا، بذر زوفا، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۳۰:۴۱ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

گل هميشه بهار

گل هميشه بهار

بذر گل هميشه بهار نارنجي ارائه‌شده از نوع پرپر بوده و زيبايي خاص به گلدان و باغچه شما مي‌بخشد. منشأ گل هميشه بهار جنوب اروپا و حوزه مديترانه و يكي از رايج‌ترين گل‌هاي فصلي است. نام آن از كلمه Calendae، به معني اولين روز ماه گرفته شده است چون به‌تقريب در تمام سال گل مي‌دهد. از جاهاي گرم تا مناطق خيلي سرد قابل‌كشت است. اين گياه به‌عنوان يك گل يك‌ساله در برنامه گل‌كاري قرار مي‌گيرد ولي مي‌تواند به‌صورت علفي چندساله به زندگي خود ادامه دهد كه در اين حالت گل‌ها مرغوبيت سال اول را ندارند. بنابراين كمتر به‌صورت چندساله كشت و كار مي‌شود. گل‌ها ۳ –۱۰ سانتي‌متر قطر داشته و به‌تنهايي در انتهاي ساقه گل دهنده قرار دارند. ارتفاع بوته‌ها حدوداً ۳۰ سانتي‌متر است. در انواعي از آن كه ساقه‌ها يا دمگل‌هاي طويل و قوي و گل‌هاي درشت دارند، از گل بريده آن‌ها استفاده مي‌شود. بذر گل هميشه بهار اغلب به‌عنوان مرز بين ساير گل‌ها كاشته مي‌شود. گل هميشه بهار در شب جمع شده و حالت بسته و نيمه بسته به خود گرفته و در روز باز مي‌شود. يك نكته خيلي جالب درباره بذر گل هميشه بهار هم بايد گفت و آن اين‌كه در اثر مالش برگ و گل آن بوي خوبي متصاعد مي‌شود. خاصـيت دارويـي داشته و براي درمان بيماري‌هاي پوستي به كار مي‌رود.

خواص گل هميشه بهار پرپر متعدد است. گل هميشه بهار به‌عنوان ضدعفوني‌كننده پوست و در پمادهاي پوستي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. گل هميشه بهار پرپر به ارتفاع ۴۰ تا ۷۰ سانتي‌متر رشد مي‌كند. قطر گل‌ها ۴ تا ۷ سانتي‌متر است. كاشت گل هميشه بهار در گلدان امكان پذير است و در برابر سرما مقاومت بالايي دارد و جذب‌كننده حشرات مفيد است. اين گل يك گل بسيار زيبا و مناسب به‌عنوان شاخه گل بريده و استفاده در دسته‌گل است. گلبرگ‌هاي گل هميشه بهار خوراكي هستند و مي‌توان آن‌ها را به‌صورت تازه يا خشك‌شده در سوپ‌ها، برنج، انواع دسرها، سوفله و ساير محصولات پخته‌شده به‌عنوان چاشني مورداستفاده قرار داد. گل هميشه بهار يك انتخاب محبوب براي خوش‌طعم كردن سالاد است. قبل از استفاده، گلبرگ‌ها بايد از پايه گل جدا شوند زيرا پايه گل تلخ است. گل هميشه بهار آلفا براي كاشت در زمين، گلدان، كاشت انبوه، مرز باغ و باغچه‌ها و در حيات خانه‌ها، استفاده در دسته‌گل و استفاده به‌صورت خوراكي كاربرد دارد. دمنوش گل هميشه بهار، روغن گل هميشه بهار و عرق گل هميشه بهار از ديگر موارد استفاده از اين گياه است.

گل هميشه بهار به سرما مقاوم بوده و در هواي سرد بهترين رشد را دارد. دماي مطلوب اين گياه حدود ۱۰ درجه سانتي‌گراد است. در انواع پاكوتاه گلداني، دماي ۲۱ درجه در روز و ۱۶ –۱۷ درجه سانتي‌گراد در شب مناسب است. هميشه بهار گياه خوبي براي تابستان است ولي بذر گل هميشه بهار بايد در سايه كاشته شود تا كيفيت، طول ساقه و اندازه گل افزايش يابد. در زمستان بيشترين شدت نور بايد براي آن فراهم شود. از نظر نياز آبي، خاك بايد هميشه مرطوب باشد. اگر گياهان با خشكي روبرو شوند گلدهي كاهش مي‌يابد. گاهي توليدكنندگان براي توليد گياهان با ساقه‌هاي محكم و نيز افزايش عمر گلداني، آبياري را كم مي‌كنند. براي افزايش تعداد شاخه‌هاي جانبي و در نتيجه افزايش تعداد گل مي‌توان جوانه انتهايي را حذف كرد. به نوع خاك حساسيتي نداشته و در بيشتر خاك‌ها مي‌توان به كشت آن اقدام كرد. از آنجا كه گلبرگ‌هاي پژمرده به‌طور طبيعي مي‌ريزند نياز به سرزني نيست مگر آنكه بخواهيم از ريزش بذر جلوگيري كنيم. اگر شدت نور گلخانه خيلي كم و دما خيلي بالا باشد گل‌هاي ريز و ساقه‌هاي ضعيف به وجود مي‌آيد.

كاشت

اگر قصد كاشت زياد و توليد اين گل را داريد بهتر است در زمين يك كرت با اين تركيب خاك آماده كنيد، سطح خاك را خوب صاف كنيد قبل از پاشيدن بذرها سطح خاك را خوب آب بدهيد و بعد بذر گل هميشه بهار را روي خاك بپاشيد سپس بهتر است روي آن حدود نيم سانتيمتر كود دامي كاملاً پوسيده سرند شده بريزيد و مجدد با آبپاش آب بدهيد. اما اگر مقدار كمي از اين بذر را تهيه كرديد و براي باغچه خود و يا به مقدار چند تا گلدان مي‌خواهيد پرورش بدهيد از اين روش زير استفاده كنيد. در اين روش خزانه شما بايد كوچك باشد. ابتدا يك سبد پلاستيكي ميوه يا گلداني با دهانه بزرگ ولي عمق كم تهيه كنيد. گلدان و يا سبد را از خاكي كه در بالا تركيب آن گفته شد پر كنيد و خاك را خوب آب بدهيد تا خاك نشست خود را بكند. حالا بذرها را روي سطح خاك بپاشيد سپس حدود نيم سانتيمتر روي بذرها كود دامي كاملاً پوسيده سرند شده بريزيد و مجدد به‌آرامي با آبپاش آب بدهيد.

اگر كود دامي در دسترس شما نبود مي‌توانيد از ورمي كمپوست استفاده نماييد. اگر هر دو اين‌ها در دسترس نبود از همان خاكي كه تركيب كرديد براي روي بذرها استفاده نماييد (اما بهتر است از كود دامي استفاده كنيد تا جوانه‌ها به‌خوبي رشد كرده و قوي شوند) حتماً كود دامي‌اي كه استفاده مي‌كند چندساله، كهنه، پوسيده، خشك و سرند شده باشد. به هيچ عنوان از كود دامي تازه استفاده نكنيد.

بعداز اينكه جوانه‌هاي گياه موردنظر به حدود ۵ تا ۸ سانتيمتر رسيدند آنها را از خزانه در آورده و در جاي اصلي بكاريد. برخي‌ها بذر را روي محلي كه موردنظرشان هست مي‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما اين روش درست نيست دليلش اين است كه زمان بذرپاشي بذرها نامنظم روي زمين ميافتند و وقتي سبز مي‌شوند خيلي از آنها ممكن است كنار هم سبز بشوند اما زماني كه بذرها را درون خزانه بكاريد بعد مي‌توانيد به‌صورت منظم بوته‌هاي اين گل را به هر طريقي و به هر فاصله‌اي كه مي‌خواهيد بكاريد.

هيچ‌وقت اقدام به نگهداري گل و گياهان بيروني در منزل نكنيد چون درون منزل نور و تهويه هواي كافي براي رشد گياهان و درختان بيروني وجود ندارد حتي كاشت بذر هم ممكن است با مشكل مواجه شود در كل اگر مكاني براي كاشت بذر نداريد و مجبور هستيد كه در منزل اين كار را بكنيد بهتر است گلدان خزانه را روي پنجره جنوبي بگذاريد تا نور كافي به آن برسد و حتماً پس از سبز شدن بذر گياهاني كه بيروني هستند آنها را به بيرون از خانه انتقال بدهيد اگر به بيرون انتقال ندهيد ساقه‌ها دراز شده و كم‌كم از بين مي‌رود.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل هميشه بهار، بذر گل هميشه بهار، گياهان دارويي، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۴۷:۲۳ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: